För fett eller för snålt?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Mappat för fett eller för snålt?

Mappen i hojen var inställd efter miljöbränsle och eftersom jag kör 98/99 så blev jag tillsagd att öka blandningen i mappen lite (ca 3%).

Vid kraftig motorbroms brukar det komma rejäla smällar från hojen vilket indikerar en snål blandning? Är inte direkt kunnig i detta så lite osäker.

Sagt och gjort, ställde om bränslekurvan på hojen och ökade den med 3%. Nu får jag en annan effekt som jag blev undrande över. Stillastående om man varvar så skjuter den ut rejäla flammor när man släpper gasen.....blev det för fett då? Den har ju bludrat och smällt lite precis som andra gör vid varvande men nu var det så tydliga flammor så blev lite orolig.

Benny

(möjligt fel forum, men rejsfolket kanske vet!)

Last edited:
Den skjuter väl troligen in lite för mycket soppa på avslag. Absolut inte farligt.....

Men varför inte köra på Aspen när du nu har en cykel inmappad efter det? Kostnaden över en säsong jämfört med alla andra kostnader är marginell....

Den skjuter väl troligen in lite för mycket soppa på avslag. Absolut inte farligt.....

Men varför inte köra på Aspen när du nu har en cykel inmappad efter det? Kostnaden över en säsong jämfört med alla andra kostnader är marginell....

jo det är sant men denna säsong är siktet inställt på att träna upp mig och få tider som håller bra i åtminstonde mittfältet R1000. Så för att slippa tänka på sådant under denna period så tar jag det som är lättast och billigast. Men jo hade siktet varit att tävla mer än 1 gång iår så hade jag nog inte brytt mig om bränslet.

Har skickat in 4% höjning i mappen och skulle ha drygt 3 så kan nog sänka lite grann iofs men bra att det inte spelar någon större roll...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!