Följder av att köra obesiktigad hoj?

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Är det någon som vet vad följderna av att köra en obesiktigad men påställd och försäkrad hoj? Var lite dåligt med tider och vill gärna ta en tur innan dess...

600:- böter blev det för mig med obesiktigad bil. Det var 5 år sedan sist :rodnar

Böter á 1500kr för att framföra ett fordon belagt med körförbud

Så länge du hävdar att du är på väg till eller från en verkstad händer inte ett skit.... ;)

mmm...sanning med modifikation...kan du förklara varför du inte, enligt lag, tog den närmsta vägen hem eller dit? vad är tiden på dygnet? osv osv...kan nog sätta dig ändå. Menar med detta att du inte kan vara ute mitt i natten och blåsa omkring för att hävda att jag skulle till verkstaden. Inte heller mitt på dagen och du inte har en aning om vart du skall lämna in din motorcykel för reparation.

Har själv fastnat med körförbud, men då var jag faktiskt på väg till besiktningen. Så polisen ringde helt enkelt och kontrollerade detta (hade inte lappen med mig).

Last edited:
Jag läste också det där om "på väg till verkstad" och funderade lite... kan man även vara på väg till en mc-affär för inköp av någon viktig del, eller på väg till en kunnig vän med stort garage?

Så länge du hävdar att du är på väg till eller från en verkstad händer inte ett skit.... ;)

Det gäller inte längre.
Det är bara till besiktning som det är ok att köra obesiktigat.

http://www.bilprovningen.se/Externt...7255C614735CFD69C125717F0053D011?OpenDocument

Vad händer om besiktning inte sker inom besiktningsperioden?

Fordonet beläggs med körförbud dagen efter besiktningsperiodens slut. Körförbudet gäller till dess en besiktning utförts. Fordonet får endast brukas för att
köras kortast lämpliga väg till besiktning.

Last edited:
Vad är följden av ren barnhoj på gata då ? nu menar jag ren race hoj som inte ens finns i systemet.

Vad är följden av ren barnhoj på gata då ? nu menar jag ren race hoj som inte ens finns i systemet.

Troligen en bunt böteslappar för framförande av ej registrerat fordon, ej besiktigat, oförsäkrat, oskattat osv. Eftersom banhojar normalt sett inte har lysen osv så kan du ju åka på att fordonet är trafikfarligt.

Har du sen inte körkortsbehörigheten för tung hoj så tillkommer det.

Närmsta väg till bilprovningen, eller märkesverkstad. Åkte dit på på det där, hade hämtat bilen och var på väg till verkstad. Kom på att jag hade glömt kontokort hemma så svängde av vägen och tog en avstickare på 400meter.
Polisen stanna mig och gav mig böter som jag inte skrev under. Skulle jag gjort rätt skulle jag parkerat bilen och gått 400meter för att hämta kortet.

Polisen tyckte jag bröt mot hastighetsbestämmelserna, men det kunde han inte ge böter för. Hade jag kört lagligt i hans ögon hade jag sluppit böter.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman