Får polisen stå på stoppförbud för att luncha?

Hade det varit helt OK så hade det knappast varit någon som bemödat sig med att åtala dem....

Lol vem har ens ork och tid att göra sånna anmälningar.
Tycker poliserna gjorde rätt som parkera nära o bra.
Hade gjort samma (dock mest av lathet).

Poliser parkerar som de vill.
Jag har schasat bort dem några gånger.
Gäller att man har röven fri bara.

Polisen ÄR Polisen. Dvs, de tar sig friheter, för vem ska sätta dit dem. En annan Polis .....:lol

Får se vad som händer i fallet :)

Skitlöjligt! Klart de ska få stå där. Var ska de stå annars? Heden? Blir ju bra när det kommer in ett larm om mord eller rån. :rolleyes:

Du menar att man inte ska komma i full karriär på hojen och göra en stoppie framför dem, varpå man förklarar att de har parkerat fel?

:D

Nej.
Men det fungerar utmärkt att ställa sig bakom med motorn på tomgång.
"Jag tog för givet att ni skulle köra - Det är ju stoppförbud."
Samt att lite nonchalant parkera brevid.
Har även ringt och anmält felparkeringen utan att ange att det är en polisbil.

Skall inte polisen föregå med gott exempel? Tycker att det kan vara ok för dem att parkera på stoppförbud om vägen så tillåter (om de inte utgör nått större hinder)! Finns ju självklart platser där det inte är så lämpligt!
Men i lagen så kan det ju inte vara ok! Polisen skall väll följa lag och ordning de med?

Skall inte polisen föregå med gott exempel? Tycker att det kan vara ok för dem att parkera på stoppförbud om vägen så tillåter (om de inte utgör nått större hinder)! Finns ju självklart platser där det inte är så lämpligt!
Men i lagen så kan det ju inte vara ok! Polisen skall väll följa lag och ordning de med?

Om platsen är lämpad så skall det inte vara stoppförbud.

Låter väl rimligt att dom behöver kunna komma iväg snabbt vid ett larm.

Eller hur... hade det nu varit så att de parkerat på en parkeringsplats 300 m därifrån, och därmed missat en pågående mc-stöld med några sekunder, då hade det varit liv i luckan för det :)

Eller hur... hade det nu varit så att de parkerat på en parkeringsplats 300 m därifrån, och därmed missat en pågående mc-stöld med några sekunder, då hade det varit liv i luckan för det :)[/QUOTE)
67% av alla jevla matserveringar har parkering inom 100m.
Det de e fråga om i de här specifika ärendet är en fråga om ren maktdemonstration.
För fan, ät där det finns parkering inom räckhåll.:arsele

67% av alla jevla matserveringar har parkering inom 100m.
Det de e fråga om i de här specifika ärendet är en fråga om ren maktdemonstration.
För fan, ät där det finns parkering inom räckhåll.:arsele

SFS 2007:101 11 kap 5§ 11p

Trots bestämmelserna i 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § 10, 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används

1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka, eller
8. av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning.

Undantagen enligt första stycket 1–8 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.

Blir ju faktiskt intressant att se hur rätten ser på saken. Är det tjänsteutövning så är det inga problem. Är det inte tjänsteutövning så åker de dit på det.

Min åsikt i frågan är tydlig - klart konstaplarna ska ha nära till sina bilar. Det handlar inte om någon maktdemonstration, utan om att snabbt kunna hjälpa dig och mig när vi behöver det. Jag tror inte att någon hade engagerat sig i frågan om det var tre akutbilar med läkare som ställt sig där. Nu är det lagens långa arm, och då finns det rättshaverister som engagerar sig till förbannelse - oavsett vad polisen än gör.

Tror att det sammanfattas ungefär såhär:

Bifogat

• Coffee%20Mug%20-%20Far%20Side%20Damned%20if%20You%20Do%20Dont.jpg
    Coffee%20Mug%20-%20Far%20Side%20Damned%20if%20You%20Do%20Dont.jpg
    25.2 KB · Visningar: 64
Om platsen är lämpad så skall det inte vara stoppförbud.

Finns ju platser som är mer eller mindre lämpliga! Finns ju p förbud på många ställen i Stockholm där det inte hade varit nått problem tex på sveavägen!

SFS 2007:101 11 kap 5§ 11p

Trots bestämmelserna i 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § 10, 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används

1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka, eller
8. av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning.

Undantagen enligt första stycket 1–8 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.

Blir ju faktiskt intressant att se hur rätten ser på saken. Är det tjänsteutövning så är det inga problem. Är det inte tjänsteutövning så åker de dit på det.

Min åsikt i frågan är tydlig - klart konstaplarna ska ha nära till sina bilar. Det handlar inte om någon maktdemonstration, utan om att snabbt kunna hjälpa dig och mig när vi behöver det. Jag tror inte att någon hade engagerat sig i frågan om det var tre akutbilar med läkare som ställt sig där. Nu är det lagens långa arm, och då finns det rättshaverister som engagerar sig till förbannelse - oavsett vad polisen än gör.

Tror att det sammanfattas ungefär såhär:
Bapapap
E dom inne o flottar in en 200g baconburgare +meny så har dom rast....
Jag hade aldrig kastat iväg en nygrillad burgare för att nån jevla tjackpundare löper amok på lokala konsumbutiken.
Nänä,där går gränsen:gnissla
Skämt åtsido.
Är där stoppförbud så är regel nr ett att det i 955 av fallen så är det jävligt olämpligt att stanna just där.
Jag menar,att jag brukar få lit förvarning näre jag börjar bli hungrig o kinkig.
Har aldrig,mig veterligen,hänt att jag blivit så hungrig att jag måste stanna på ett ställe som är direkt olämpligt för parkering.
(har dock hänt i min ungdom då jag o min dåvarande sambo var störtkåta)

Bapapap
E dom inne o flottar in en 200g baconburgare +meny så har dom rast....

Mja... faktum är att utryckningspoliser inte har några raster. De har måltidsuppehåll - 25 minuter under arbetspass där de får äta om de hinner, eller som det heter, "om tjänsten så medger".

Detta innebär att det ibland inte blir någon mat, att de får kasta maten eller att de får åka in och värma sin låda till förbannelse... :näsblod

Men som sagt, vi får se hur rätten ser på saken.

Mja... faktum är att utryckningspoliser inte har några raster. De har måltidsuppehåll - 25 minuter under arbetspass där de får äta om de hinner, eller som det heter, "om tjänsten så medger".

Detta innebär att det ibland inte blir någon mat, att de får kasta maten eller att de får åka in och värma sin låda till förbannelse... :näsblod

Men som sagt, vi får se hur rätten ser på saken.
Inget kneg för mig mao.

Ok, om man skall vara allvarlig för en stund.

Personligen skiter jag fullständigt i om polisen tar sig friheten att parkera framför en stopplikt, så länge de inte skymmer sikten på ett sådant sätt att det innebär livsfara för med-och/eller gångtrafikanter.

Jag är helt OK med att Polis, Brandkår, Ambulans och Värdetransporter (ja, dessa blir lappade konstant. Jag vet) parkerar utanför vägregleringens stadgar, oavsett.

Mycket gnäll för ingenting i min värld.

// Afterburner

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back