SFS 2007:101 11 kap 5§ 11p
Trots bestämmelserna i 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § 10, 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka, eller
8. av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning.
Undantagen enligt första stycket 1–8 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.
Blir ju faktiskt intressant att se hur rätten ser på saken. Är det tjänsteutövning så är det inga problem. Är det inte tjänsteutövning så åker de dit på det.
Min åsikt i frågan är tydlig - klart konstaplarna ska ha nära till sina bilar. Det handlar inte om någon maktdemonstration, utan om att snabbt kunna hjälpa dig och mig när vi behöver det. Jag tror inte att någon hade engagerat sig i frågan om det var tre akutbilar med läkare som ställt sig där. Nu är det lagens långa arm, och då finns det rättshaverister som engagerar sig till förbannelse - oavsett vad polisen än gör.
Tror att det sammanfattas ungefär såhär: