Får polisen gömma sig vid fartkontroll?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tog denna bild alldeles nyss när jag såg att polisen fick för sig att ha fartkontroll utanför mitt fönster. Iofs jävligt bra då det är en 30-sträcka över en bro med skymda övergångsstället där folk kör som galningar.
Men det jag funderar över är om de verkligen får gömma sig vid en radarkontroll? Alltså, det vore ju det mest logiska att de får göra det men jag har fått höra motsatsen/läst på internet att de inte får göra det. Fartkontrollen ska även vara rapporterad en viss tid i förväg till nåt ställe, även detta har jag hört. (platsprotokoll? Ej ett ställe där de normalt står på då de brukar stå på andra sidan gatan)
De parkerade bilen inne på min gata och den ena polisen gick och gömde sig bakom en trappa som syns dåligt på bilden. Den andra polisen stod inne på gatan, ej synbar från huvudleden. När den första bilen kom så sprang han ut med en röd ficklampa och sen skrev han lite böter.

Jag uppmuntrar det som sagt då jag själv kör lagligt inom stadsgränserna (hyffsat iaf) men jag funderar på om de utförde denna korrekt. Skulle jag själv åka dit så är jag ej så storsint att jag betalar och ser glad ut, jag skulle naturligtvis göra allt för att slippa undan. Därför kan det vara skoj att veta.

Bifogat

• polis.jpg
    polis.jpg
    61.6 KB · Visningar: 269
Får och får.. Efter vad jag har fått berättat för mig av föräldrar och äldre bekanta så fick polisen dunderstor kritik för att de hade en (o)vana att gömma sig när de bedrev fartkontroller. Kritiken blev så stor att tillvägagångsättet slopades och man aviserade sin närvaro genom att visa fronten, klä sig i fluorescerande västar och inte gömma sig i buskage.

Om det däremot är skrivet i regelboken vet jag inte.

Mvh

Står han inte vid sidan av vägen då? Skulle tippa på att han har en grön väst på sig oxå. då gömmer han väl sig inte? att bilen står på tvärgatan är väl inte så konstigt heller.. de måste ju ställa sig så de inte står ivägen.

Bra fråga Dee_cati... svaret är JA !

Dom fick inte gömma sig tidigare, men det har kommit en lagändring på den fronten som trädde i kraft någon gång under förra(?) året.

Här uppe har dom sedan dess börjat stå med civilbilarna vid vägkanten och skjuta med lasern innifrån bilen, dvs nästan omöjligt att upptäcka i tid.

Ett jädra ofog... men det är väll på sätt och vis bra... om dom får fast fler rattfylon och liknande.

Förstår dock inte vitsen att bötfälla på 30väg mitt i natten, eller på 90+ vägar.

Nu vet du iaf =)

Står han inte vid sidan av vägen då? Skulle tippa på att han har en grön väst på sig oxå. då gömmer han väl sig inte? att bilen står på tvärgatan är väl inte så konstigt heller.. de måste ju ställa sig så de inte står ivägen.

Nix, han gömde sig bakom en trappa som är ca 160cm hög, svårt att se dock på bilden. Ingen väst heller, ordinär uniform.
Bilen är ej synlig från huvudleden förrän du är ca 10 meter ifrån korsningen.

TT-Henke, tack för svaret. Det finns ett gäng med snorungar i stan som gärna bränner 100 knyck över bron mitt i natten och det låter ju en del så för min del får de gärna stå där och plocka körkort. Dock har man ju själv brännt där med hojen då det finns viss "risk" att hoppa vid rätt hastighet :D

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back