Får ni de råvarorna ni utlovats för när ni går ut och äter?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan inte direkt påstå att det är ett förvånande resultat. Själv hade jag gärna velat slå ett öga på vilka restauranger det är frågan om. För några av dem lär säkert ligga i det högre prissegmentet. Man har ju själv haft sina misstankar på att det inte är rätt råvaror man fått på tallriken när det gäller just de råvaror man kontrollerat. Många gånger tror jag nog personligen att det är snålhet hos restaurangägaren. De väljer ett billigare alternativ och hoppas att kunden inte ska känna skillnaden eller vara tillräckligt kräsen. Särskilt tydligt är det i de fall stället är relativt nyöppnat och man satsar på bra råvaror för att sedan dra ner på kvalitén när det blivit populärt.

Miljöförvaltningen har valt ut 35 restauranger i Helsingborg som i menyn påstår sig servera parmesan, fetaost, parmaskinka, fläskfilé, oxfilé eller specifika fiskar. Menyerna har jämförts med råvarorna i restaurangkökens kylskåp.

Det visade sig att majoriteten av restaurangerna inte bjöd på vad menyn utlovade.

Vidare

Däremot tror hon inte att Helsingborgskrögarna är sämre än restaurangerna i andra kommuner.

– Det har gjorts granskningar på andra ställen också och jag vet att det har varit dåligt, även om resultaten inte kan jämföras rakt av eftersom vi har lagt upp granskningarna olika.

Olu Lindström tror inte heller att det nödvändigtvis handlar om medvetet fusk.

– Ekonomi kan givetvis vara en anledning till att man använder ett annat livsmedel, men det kan också vara okunskap, att man inte känner till skillnaden mellan olika livsmedel. Det kan också vara så att man litar på sin leverantör men att denna skickar fel vara, säger hon.
Förutom restaurangerna har tre livsmedelsgrossister har inspekterats. Alla tre hade avvikelser när det gällde fetaost.

http://hd.se/helsingborg/2012/08/30/krogmenyer-ljuger-om-ravaror/

Bett att få listan mailad till mig från Miljöförvaltningen eftersom tidningen inte publicerat den i samband med artikeln.

En kock jag känner säger att han kan krydda fläskfile så att jag tror det är oxfile.

Så, nej jag tror nog att man väldigt ofta får nåt annat än det man beställt. Finns ju en rad av dåliga exempel man faktiskt genomskådat. Kött kan trixas mycket med och det krävs nog en riktig klantkock för att man som kund ska kunna hävda fel vara.
Men neskaffe känner man ju igen direkt och det får man ju ibland på restauranger som borde servera bättre. Eller pulvermos, det är bara ok på grillkiosken och neskaffe är knappt ok någonstans, utom kanske på grillkiosken om det serveras gratis på maten.
Nu är det väl förvisso sällan nån restaurang skriver hur kaffet eller moset producerats så dom kanske inte har blåljugit men som kund har man ju vissa förväntningar beroende på vart man går.

En kock jag känner säger att han kan krydda fläskfile så att jag tror det är oxfile.

Så, nej jag tror nog att man väldigt ofta får nåt annat än det man beställt. Finns ju en rad av dåliga exempel man faktiskt genomskådat. Kött kan trixas mycket med och det krävs nog en riktig klantkock för att man som kund ska kunna hävda fel vara.
Men neskaffe känner man ju igen direkt och det får man ju ibland på restauranger som borde servera bättre. Eller pulvermos, det är bara ok på grillkiosken och neskaffe är knappt ok någonstans, utom kanske på grillkiosken om det serveras gratis på maten.
Nu är det väl förvisso sällan nån restaurang skriver hur kaffet eller moset producerats så dom kanske inte har blåljugit men som kund har man ju vissa förväntningar beroende på vart man går.

Nu har jag fått både rapporten och listan och det är en rätt blandad kompott restauranger i olika priskategorier. Allt från lokala pizzerior till några väldigt fina restauranger och det fanns restauranger som fick anmärkningar dyra som billiga. Jag är i alla fall glad att en restaurang som jag anser vara väldigt trevlig och som alltid serverat utmärkt mat inte hade något att anmärka på.

Är man van vid fina råvaror och vet hur de smakar märker man oftast fusket även om maten i sig är smakar bra ändå. Men det händer ju att man blir väldigt besviken på vissa rätter på grund av att råvarorna inte är rätt och smakar direkt illa.

Just kött som oxfilé tror jag det fuskas väldigt mycket med. Det är nog sådant restauranger fuskat med i alla tider. Likaså olika typer av fisk. Det är svårt att avslöja sådant eftersom man som du säger kan dölja fusket rätt bra om man är skicklig och vet vilken fisk eller kött man ska använda som ersättning samt hur man ska tillaga det.

har varit misstänksam ibland när jag går på restaurant ..... BigMacen smakade misstänkt lik en Whopper , och en gång när kebabtallriken smakade ovanligt så kan dom möjligen ha fuskat med pomfritten :mad:

Avdelningen Fegast-i-stan:

Olu Lindström tror inte heller att det nödvändigtvis handlar om medvetet fusk.

– Ekonomi kan givetvis vara en anledning till att man använder ett annat livsmedel, men det kan också vara okunskap, att man inte känner till skillnaden mellan olika livsmedel. Det kan också vara så att man litar på sin leverantör men att denna skickar fel vara, säger hon.
Förutom restaurangerna har tre livsmedelsgrossister har inspekterats. Alla tre hade avvikelser när det gällde fetaost.

Klart de vet att det är fel vara, varför vågar den här Olu inte etablera det? Eller är hela helsingborg fyllt av krögare som inte ser skillnad på ox- och fläskfilé?

Avdelningen Fegast-i-stan:

Klart de vet att det är fel vara, varför vågar den här Olu inte etablera det? Eller är hela helsingborg fyllt av krögare som inte ser skillnad på ox- och fläskfilé?

I Helsingborg finns det gott om krogar och restauranger varav många av dem vill tillhöra en högre liga än de själva verket gör sig förtjänt av sett till priserna och kvalitet på maten. Därmed inte sagt att man serveras dålig mat. Tittar man på krogvärlden överlag så serverar de ju knappt drickbart vin om man beställer in ett glas på krogen och de tar väl betalt för det. Men kunderna är dumma nog att acceptera att de serveas ett äckligt skitvin även på bättre ställen.

Jag tror inte en sekund på att det är okunnighet utan ekonomiska faktorer som gör att de väljer den billiga ersättningsvaran där man hoppas att kunderna inte kan skilja det åt från äkta vara. Att tjänstemannen uttalar sig så har nog mest med hängslen och livrem att göra. De kan ju inte gå ut och anklaga restaurangerna för vad som helst utan faktiska belägg. Men det behöver de inte göra. Man kan ju själv dra sina slutsatser när man tittar på de enskilda restaurangerna vad de utger sig för att servera för typ av mat.

Hur får man en fläskfilét att smaka oxfilét??

Det undrade jag också men fick inget riktigt svar. Jag stod även på mig och hävdade att han aldrig skulle lura mig men han backade aldrig.

Dock kvarstår hans komentar. Oavsett om han har rätt eller fel så räcker det ju att vissa kockar tror sig ha den kunskapen. Det kommer ju ofelbart leda till att vissa faktiskt även försöker sig på att dra nytta av den "kunskapen". Vare sig dom sedan lyckas eller ej.

Hur får man en fläskfilét att smaka oxfilét??

Man har kunder som inte kan skilja på olika typer av kött.
Det finns ju några tusen åsnor i sverige, vem äter slaktköttet? Eller hästar? Eller en hel myriad andra djur som aldrig syns nånstans på några menyer eller recept...
Jag är nästan alltid besviken på köttet på uteställen eftersom att jag kan laga det bättre själv, och påfallande ofta verkar nötköttet vara gamla självdöa mjölkkor istället för något vettigt kött.

Teaterkattens filéfrossa var ju å andra sidan nåt man inte var besviken på...

Efter min nyfikenhet undrar jag, finns Pitchers med på denna listan? Har aldrig blivit besviken så hade varit skoj och veta.

Ja, jävla stolpskott som tog över stället. :mad:

Verkligen ett stolpskott, nu har man bytt ägare på nytt. Bojkottade Mento efter att ha blivit illa behandlad och gick aldrig till Teaterkatten under Mentos regi. Hur det är under den senaste ägarens regi har jag ingen aning om. I mina ögon var Teaterkatten som bäst för många år sedan. Köttfrossan var riktigt bra och deras Plankstek var det som man var mest känd för annars. Teatergästerna förtjänar en bra restaurang som tar humant betalt och serverar bra mat.

Efter min nyfikenhet undrar jag, finns Pitchers med på denna listan? Har aldrig blivit besviken så hade varit skoj och veta.

Den fanns med på listan, men hade inga anmärkningar. Du kan vara fortsatt nöjd kund.

Last edited:

år.

Ärligt???

Smak är mer än kryddning. Känner man inte skillnad på fläsk o oxfile på texturen så borde man kanske hålla sig till falukorv och slänga på nån rökig sås.

Ärligt???

Smak är mer än kryddning. Känner man inte skillnad på fläsk o oxfile på texturen så borde man kanske hålla sig till falukorv och slänga på nån rökig sås.

Jag citerade en kock! Och ja, citeringen var 100% ärlig. Om sen han var 100% ärlig vet inte jag.

Sen tycker jag iofs att rökt korv är gott också. Brorsan rökte falukorv här om veckan och en liten bit av den slängde jag ner i min pyttipanna-påse. Det blev den bästa pytten på länge.

Min pyttipanna-påse är påsen dit diverse rester åker för att så småningom bli pyttipanna när påsen blivit tillräckligt stor.

Jag citerade en kock! Och ja, citeringen var 100% ärlig. Om sen han var 100% ärlig vet inte jag.

Sen tycker jag iofs att rökt korv är gott också. Brorsan rökte falukorv här om veckan och en liten bit av den slängde jag ner i min pyttipanna-påse. Det blev den bästa pytten på länge.

Min pyttipanna-påse är påsen dit diverse rester åker för att så småningom bli pyttipanna när påsen blivit tillräckligt stor.

Jag betvivlar inte att det blir gott, och korv är också gott, helt klart.
Men kan man inte skilja kötten åt bör man spara pengarna o lägga dem på nåt man förstår.

Men ja, det kanske är osvenskt.?

Det som skrämmer mig är att han säkert både har rätt o talar sanning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park