Får man tillgodoräkna sig strypning?

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Suzuki RF 600 R
Jag sitter och kollar lite hoj till tjejen,

Jag ser att det finns en del hojar som är strypta till 25kW dvs mellanklassade.
och då skrivs det att försäkringen skulle vara billigare.

Jag trodde att försäkringsbolagen gick på ursprungs effekt

Nån som vet vad som gäller?

MVH

Andreas

De flesta f.b bolag försäkrar numera på ursprungseffekten då det antagligen varit många som strypt ner sina hojar i papperna men kör på full effekt i verkligheten för att få en billigare premie. Tyvärr drabbar det dem som bara får (och kör lagligt på 25kw) att betala för mer än dem använder.. Går man in och ändrar i lagen så man inte får lov att ta tung förrän man fyllt 20 år så är det inte konstigt att det blivit så - personligen tycker jag att det med mellanklass är totalt jävla idioti men det är inte det tråden handlar om..:tungan

finns fordon som varit reggade på 25kw i tyskland och reggas in med 25kw och har då ursprungseffekt 25kw, då blir det billigt, åtminstonde enligt tjejen nedan.

En tjej här i stan som hade en r6a som det var gjort så med och hon betalade inte mer än ett par tusen för en helförsäkring per år.

Som vanligt gäller regeln att man ska ringa runt å fråga, eftersom premien är högst individuell, i kombination med föraren, var han bor, hoj osv. Men generellt sett så har dom flesta bolag börjat gå på ursprungseffekten, eftersom, som sagt, dom flesta, inkl dom med bara begränsat kort, kör ostrypt iaf. Inget att lipa för, "vi" har själva skapat det! :fakta

Det finns fb som försäkrar för 25kw, men då måste du ha mellanklasskort. När ditt mellankort går över till tung måste du höra av dig till fb för att försäkra på fulleffekt för att försäkringen skall gälla. Minns inte vilka det var som hade så men jag vet att det finns. Men annars verkar det ju som sagt att de flesta bolag alltid försäkrar fulleffekt.
Angående att köra och försäkra fulleffekt med 25kw-reg/kort, får man ut fullt belopp ifall något skulle hända? Med tanke på att man pungar stålar för full effekt så lär man väl få ut försäkring i vilket fall?

hos dina försäkringar kan man försäkra mellan, dom har ganska bra priser oxå..

Angående att köra och försäkra fulleffekt med 25kw-reg/kort, får man ut fullt belopp ifall något skulle hända? Med tanke på att man pungar stålar för full effekt så lär man väl få ut försäkring i vilket fall?

Om du kör en hoj med mer än 25kw och bara har mellankort (A Begränsad) så är det olovlig körning. Du kör alltså ett fordon du inte har giltigt körkort för.
Risken finns ju att du inte får ut någon försäkring om du kör utan körkort. Dessutom kan det göra ont att krascha, så låt bli.

Jag försäkra min hoj via trygghansa på strypt tydligen hade de inte fått upp riktiga urspungseffekten så jag pröjsa 8000 för min daytona 600 och jag är då tjej och 21 år gammal.

Man kan ju testa om man har den turen igen :tummenupp

För nu skulle min 650 gå på 32.000

min ninja e usa import med motereffekt okänd i ägarbeviset
o 25kw när man förs.
så helförsäkring på mig född 86 kostar 5200kr med 3000kr i självrisk.

Min förra honda NTV hade 46kw i effekt-rutan och så stog det motoreffekt ändrad i regbeviset. (borrad från 650 till 714 på fabrik el firma antar jag iomed att det står med i regbeviset?)
den kostade 8800kr samma förs...

känns märkligt då ninjan både är nyare o vassare o bergis mer olycksdrabbad

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage