Får man skriva teoriprovet innan man fyllt 21?

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
.
Jag undrar om man får boka och skriva teoriprovet innan man fyllt 21 år
så att man kan boka in en uppkörning så nära födelsedagen som möjligt?

Hur funkar det där?

Det funkar. Jag fyller 21 första mars och skrev upp för två veckor sen. Så det är bara att ringa och boka!

Ja det måste du ju få! det är väl samma teori prov för A-begränsad??

Cervantes skrev:
Ja det måste du ju få! det är väl samma teori prov för A-begränsad??

Ja det var ju så jag tänkte också.

Jag tänkte såhär, att om jag inte får skriva för obegränsad,
ja då bokar jag ett A1-prov då och gör uppkörningen sedan
när jag väl har fyllt.

Så tack för svaren grabbar. :tummenupp

Men det e väl bara att skriva upp och köra upp så fort som möjligt, skulle du ta kortet med mellanhoj så skrivs det ju ändå över till tung den dagen du fyller 21.......

Helgon26 skrev:
Men det e väl bara att skriva upp och köra upp så fort som möjligt, skulle du ta kortet med mellanhoj så skrivs det ju ändå över till tung den dagen du fyller 21.......

Nej, det övergår till A-obegränsad efter två år om man kör upp innan man fyllt 21 och således får A-begränsad...

/Joakim

Pålle skrev:
Nej, det övergår till A-obegränsad efter två år om man kör upp innan man fyllt 21 och således får A-begränsad...

/Joakim

så om man kör upp dagen innan man fyller 21 får man då inte obägränsad förren dagen innan man fyller 23 då?
konstiga regler isåfall

a_xc skrev:
så om man kör upp dagen innan man fyller 21 får man då inte obägränsad förren dagen innan man fyller 23 då?
konstiga regler isåfall

Då kan man väl lika gärna vänta en dag och ta tungt på en gång :tungan

-PLM- skrev:
Jasså, utveckla?
Varför skulle det vara konstigt? Kör du upp för A-begränsad så kör du upp för A-begränsad. Vilken dag det är spelar ju ingen som helst roll. Kör du efter uppkörning två år i obruten följd får du "per automatik" ditt A-körkort.

Man kan köra upp för A-begränsad om man är 49 år. Sen att man FÅR köra upp för A den dagen du fyllt 21 är en annan femma.

-PLM- skrev:
Jasså, utveckla?

kanske är lite enklare att köra upp på en mellanhoj typ smidig enduro eller liknande jämfört med en cb 750 1 tons mc?

Det är ju lite skillnad på en mellan och tung mc antagligen kör man upp för tung eller så kör man mellan i två år för att få upp trafikvana mm innan man sätter sig på en tung!

Man kan skriva teoriprovet för behörighet A när man vill bara man fyllt 16 år sen är det giltigt 1 år och om du inte hunnit ta körkort för den behörigheten måste du skriva om provet.

-PLM- skrev:
Jasså, utveckla?

För att reglerna är sådana :tungan dom är dumma men men

mikal skrev:
Jag undrar om man får boka och skriva teoriprovet innan man fyllt 21 år
så att man kan boka in en uppkörning så nära födelsedagen som möjligt?

Hur funkar det där?

Beror väl på vilken behörighet du ska ha...

eller?? :va

Pålle skrev:

/Joakim

Har du nån länk som kan bekräfta det?
Har fått för mig att det räcker med att man är över 21 så får man tungt obegränsad!

Klabbe85 skrev:
Har du nån länk som kan bekräfta det?
Har fått för mig att det räcker med att man är över 21 så får man tungt obegränsad!

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
har haft behörigheten under minst två år eller

har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

taget från http://www.vv.se/vtk/

Ogre skrev:
Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
har haft behörigheten under minst två år eller

har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

taget från http://www.vv.se/vtk/

Ok! Tråkigt att ha fel :(

hållundan skrev:
Varför skulle det vara konstigt? Kör du upp för A-begränsad så kör du upp för A-begränsad. Vilken dag det är spelar ju ingen som helst roll. Kör du efter uppkörning två år i obruten följd får du "per automatik" ditt A-körkort.

Man kan köra upp för A-begränsad om man är 49 år. Sen att man FÅR köra upp för A den dagen du fyllt 21 är en annan femma.

Det får stå för dig, jag tycker det är idiotiskt då det är likadana tester/prov! Och det att det är enklare att köra upp på en lättare hoj stämmer inte, jag körde upp på en ER-5.a Men ibland tränade jag på ett bojsänke till XJ900, den var betydligt enklare att manövrera tyckte jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT