Får man övningsköra till bilprovningen?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Polaren, som håller på att övningsköra, ska besiktiga sin hoj.
Frågan är: får han övningsköra dit med den?

Den har varit avställd länge så det har ju varit körförbud,
den är givetvis påställd och försäkrad nu.

varför skulle han inte få det??? :va

Ozzian skrev:
2096799 Polaren, som håller på att övningsköra, ska besiktiga sin hoj.

Är allt i ordning för övrigt så är det väl som att övningsköra nån annanstans , varför skulle man inte få?

Vet inte ananrs men jag kan säga att om han inte överskridit besiktningsperioden med över en månad så är det nemas problemas.

thunderace_1000 skrev:
2096807 För att man normalt sett inte får ha ett mål när man är ute och övningskör...

:va :va :va :va , va snackar du om

thunderace_1000 skrev:
2096807 För att man normalt sett inte får ha ett mål när man är ute och övningskör...

EEhh va vad dillar du om? Varför skulle man inte tex inte få övningsköra till mormor för att hälsa på henne! el åka att o handla, el köra fordonet till besiktningen! .... Det får man !

thunderace_1000 skrev:

Klart man FÅR, sedan att man inte BÖR är kanske en annan sak, men det är ingen lag/trafikregel som hindrar dig.

Okej, det var många bud :D

Hade vem som helst med kk kört hade det självklart inte vart några probs men nu är det en som övningskör och därmed räknade jag att det ställs andra krav på fordonets tillstånd.

Att bevisa ATT vi är på väg till just bilprovningen är ju världens smalaste sak för polisen, man kan vara på väg precis var som helst utom just dit, hehe.

Hojen har varit avställd i 5år så man kan lätt säga att det är körförbud på den.

Och visst, han kan ju ta min nya R1a TILL bilprovningen men se det kommer ALDRIG att hända :tungan

thunderace_1000 skrev:
2096844 Bara för att alla gör det betyder inte att man får...
Det där tror jag inte ett skit på förän du reffererar till en lagtext ur trafikförordningen..

Då man annars kan få böter för att man kört omkring utan mål. Onödigt framförande av motorfordon el va det kallas,, så låter det ngt orimlig

Ozzian skrev:
2096883 Okej, det var många bud :D

Hade vem som helst med kk kört hade det självklart inte vart några probs men nu är det en som övningskör och därmed räknade jag att det ställs andra krav på fordonets tillstånd.

Att bevisa ATT vi är på väg till just bilprovningen är ju världens smalaste sak för polisen, man kan vara på väg precis var som helst utom just dit, hehe.

Hojen har varit avställd i 5år så man kan lätt säga att det är körförbud på den.

Och visst, han kan ju ta min nya R1a TILL bilprovningen men se det kommer ALDRIG att hända :tungan

Vad jag vet så får man köra ett fordon med körförbud raka vägen tll bilprovningen. Oavsett övningskörning el ej! Handledaren som är med har ju KK.
Hur svårt är det att bevisa för polisen att man skall till bilprovningen då! Man har ju oftast en bokad tid, annars får dom väll följa med och kolla så ni åker dit!
Sen om ni fortfarande är osäkra så låt nånn som har KK köra dit den el släng upp den på en släpkärra! ä ju lätt fixat

Last edited:
Ozzian skrev:
2096799 Polaren, som håller på att övningsköra, ska besiktiga sin hoj.

Lunch eller? jobba istället! :hihi

Jag har ringt VV och de kunde inte heller svara på frågan :confused:

Hur som helst, OM vi blir stoppade på dit vägen så säger "farbror": -Du har körförbud på detta fordon.
Enda sättet att komma ur det är ju då att säga som det är: Att vi är på raka vägen till bilprovningen.
Är det då som Thunderace säger så är det kört vilket som :huvet

Grejen är att vi är tvugna att köra rätt långt för att få en bestid och jag har inte lust att själv köra en "Gammel Gixer" i 15mil :D

Som övningsledare måste man ju (för en gångs skull) föregå med gott exempel och vara laglydig.... Eller hur :rofl

Sensonic skrev:
2096905 Det där tror jag inte ett skit på förän du reffererar till en lagtext ur trafikförordningen..

Då man annars kan få böter för att man kört omkring utan mål. Onödigt framförande av motorfordon el va det kallas,, så låter det ngt orimlig

Vad jag vet så får man köra ett fordon med körförbud raka vägen tll bilprovningen. Oavsett övningskörning el ej! Handledaren som är med har ju KK.
Hur svårt är det att bevisa för polisen att man skall till bilprovningen då! Man har ju oftast en bokad tid, annars får dom väll följa med och kolla så ni åker dit!
Sen om ni fortfarande är osäkra så låt nånn som har KK köra dit den el släng upp den på en släpkärra! ä ju lätt fixat

Ojje skrev:
2096944 Lunch eller? jobba istället! :hihi

Tyyst, jag flexar :D

Men byt hoj med varandra, så att han som har kortet ska besiktiga! Enkelt!

Sensonic skrev:
2096834 EEhh va vad dillar du om? Varför skulle man inte tex inte få övningsköra till mormor för att hälsa på henne! el åka att o handla, el köra fordonet till besiktningen! .... Det får man !
Äh man kan ju ta en tur och sen bara råka hamna på besiktningen....kan ju bli svårt att förklara varför man hade en bokad tid just den dagen oxå, men men. :rolleyes:

Vet att den regeln fanns när jag övningskörde med bil för många års sen nu....men nu är jag rätt säker på att den är borttagen.

LocDog skrev:
2096958 Vet att den regeln fanns när jag övningskörde med bil för många års sen nu....men nu är jag rätt säker på att den är borttagen.

Ja det är från den tiden jag har fått uppgiften... men får nog vara beredd att ge mig i detta ärende, då det verkar vara en gammal regel.

Lycka till med besiktningen och kortet. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...