Får inte ut digitalt 5.1 ljud

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har en dator med ett realtek ljudkort med analoga 5.1 anslutningar. Köpte en digitalljudsmodul, alltså bara optisk och koaxial utgånga som anslöts på moderkortet. Kör jag vlc så indikerar steron ac3 ljud men ljudet hackar som fan. Kör jag fantasydvd så skickar den bara ut stereoljud. Är det hård eller mjukvara som felar. Jag misstänker ju att ljudkortet inte klarar av ac3 ljud.

Om det är hård eller mjukvaruproblem är inte så lätt att svara på. Vilket Realtek kort har du?

En grej som kan vara värd att kolla är om det finns anslutningar för digitalljudsmodulen direkt på ljudkortet. I så fall så eliminerar man en del möjliga felkällor (moderkort och dess drivers).

Jag har ett Asus P5LD2 Deluxe moderkort med ett Realtek ALC882M och det fixar 5.1 digitalt utan problem.

Mvh,
Ingvar

Jag vet hur man löser det här.
Sitter på jobbet nu men gör en kort walkthrough när jag kommit hem och har grejerna framför mig.
Det är inget egentligt fel någonstans, det är lite trixigt med inställningar bara.

Antagligen är det bara inställningar som spökar för dig.
Min media-PC har digital ljudutgång kopplat till surroundförstärkaren och jag hade vissa problem med att det blev hackigt ljud plus att det ställde till bilden litegrann eftersom datorn försökte hålla ihop bild och ljud på något sätt. Inte alls bra. (Jag har för mig att det är realtek kretsar för ljudet i den datorn)
Det visade sig på min att det var någon av inställningarna kring just utmatningen av digitalt ljud i 5.1 som spökade. Tyvärr kommer jag faktiskt inte ihåg vilken inställning det var. jag har för mig att det var någon inställning kring uppmixning av stereoljud till 5.1 som ställde till det men jag är långt ifrån säker. Och den inställningen fuckade upp allt ljud. Även det som redan var 5.1 och inte behövde mixas upp.

Ändrade en inställnig i vlc audioutput så nu funkar det som jag vill. Tack för alla tips.

Ändrade en inställnig i vlc audioutput så nu funkar det som jag vill. Tack för alla tips.

Skönt att det bara var det. Det är det första man gör, och om man har tur så fungerar det. Beroende på vad man har för ljudkort och prylar utöver det kan det bli riktigt intressant. Men bra där. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park