Får inte upp värmen

VFRRR

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2004
Ort
Värnamo
Hoj
VFR
Är det någon som har efarenheter av en gammal VFR?

Varit ute och sladdat runt lite med min VFR -92 och märkt att tempmätarnålen bara kommer upp en liten bit på skalan. Ska den inte ligga på mitten? Är det mätaren eller termostaten som det är fel på? Eller är det helt enkelt för kallt just nu (12º i skuggan).
 
VFRRR skrev:
Är det någon som har efarenheter av en gammal VFR?

Varit ute och sladdat runt lite med min VFR -92 och märkt att tempmätarnålen bara kommer upp en liten bit på skalan. Ska den inte ligga på mitten? Är det mätaren eller termostaten som det är fel på? Eller är det helt enkelt för kallt just nu (12º i skuggan).
Helt normalt med tanke på utetempen. Tempmätaren börjar oftast inte reagera förrän vid ca: 50°C. Vänta tills det är slutet på Juli och du har kört en 20 mil och stannar upp vid ett rödljus, då är det betydligt varmare :D
 
Min gammel ninja är likadan... en 95:a 900... värmemätaren flytar sig max 1mm... Är detta också rätt och redigt??
 
Sundance Kid skrev:
Min gammel ninja är likadan... en 95:a 900... värmemätaren flytar sig max 1mm... Är detta också rätt och redigt??

Det är säkert OK.
På min ZXR är det likadant. Oftast går nålen bara upp ett par millimeter, förutom i långsam stadstrafik.
 
Ni ska väl inte helt utesluta en trasig termostat. Full kyleffekt är ju inte så bra när det är kallt ute.

Aluminiummotorer sprider värmen väldigt fort så det ska inte finnas allt för stor fördröjning på mätaren.

/a
 
VFRRR skrev:
Är det någon som har efarenheter av en gammal VFR?

Varit ute och sladdat runt lite med min VFR -92 och märkt att tempmätarnålen bara kommer upp en liten bit på skalan. Ska den inte ligga på mitten? Är det mätaren eller termostaten som det är fel på? Eller är det helt enkelt för kallt just nu (12º i skuggan).

Var brukade nålen ligga förra säsongen då, eller har du just köpt hojen?
Det kan ju vara nåt knas med termostaten. Plocka ur och "koka" den på spisen med en termometer. :)
 
det verkar som de flesta hojar har mkt svårt att få upp temperaturen på hojen när det är kallt ute. de är väl byggda för att köras i spanien...

men det är ju inte alls bra för hojen att den går kall. att köra hojen när den bara är 50 grader sliter VÄLDIGT hårt!! och ska därför undvikas!!

Så om det inte är fel på termostaten, är hojen helt enkelt fel-konstuerad för detta klimatet. Jag har satt en pappskiva för halva kylaren och det hjälper på min hoj. Var ute första turen och då låg den på ~50grader, sen satte jag för pappskivan och då låg den på ~75grader.

Visst, detta borde teoretiskt betyda att termostaten är felaktig... men det funkar iaf så jag kör på det! :tummenupp
 
Min hoj har dom här dagarna hållt sig mellan 68 (lugn körning landsväg, 100 km/h) och 105 grader när man e inne i stan bland en hel del köer.



EDIT: Är det glykolet i kylet som gör att kokpunkten på kylvattnet höjs, annars borde det ju koka en del vid 105grader på tempmätaren?
 
Pinky skrev:
EDIT: Är det glykolet i kylet som gör att kokpunkten på kylvattnet höjs, annars borde det ju koka en del vid 105grader på tempmätaren?

Jag tror inte glykolen har så stor inverkan, snarare att det är övertryck i kylsystemet, vilket gör att tempen kan gå en bit över 100 innan den kokar...

Rätt? :confused:

/K
 
både och påverkar, dock så gör det trycksatta systemet mest!

kör jag småvägar så får jag upp min i ~80grader, snabbare ~160 går den ner till ~65, och i stan ska man inte köra hoj! :huvet :D
 
Pinky skrev:
Min hoj har dom här dagarna hållt sig mellan 68 (lugn körning landsväg, 100 km/h) och 105 grader när man e inne i stan bland en hel del köer.



EDIT: Är det glykolet i kylet som gör att kokpunkten på kylvattnet höjs, annars borde det ju koka en del vid 105grader på tempmätaren?


ja o sen att det är tryck
 
Ni är galna! Jag skulle ALDRIG köra omkring med en hoj som inte får upp värmen!

Det kan ju vara fel på mätaren, men det troliga är termostaten. Använd den termometer för att kolla. Om tempmätaren bara rör sig någon mm så lär ju termometern i handen vara tillräcklig för att se vad som är fel!

Det är vanligt att termostater som blir slitna inte stänger ordentligt och därför får motorn inte upp tempen. OM termostaten är ok och man inte får upp tempen är nog pappskiva framför kylet enda sättet, men är termostaten paj -> byt!

Efter tidigare diskussioner trodde jag att alla på sporthoj lät hojen stå på tomgång till den är 80 grader för att slita så lite som möjligt. Själv brukar jag inte vänta till med än 50-60, men jag ger aldrig fullt förrän den har varit 80 ett tag!
 
triple skrev:
Ni är galna! Jag skulle ALDRIG köra omkring med en hoj som inte får upp värmen!

Det kan ju vara fel på mätaren, men det troliga är termostaten. Använd den termometer för att kolla. Om tempmätaren bara rör sig någon mm så lär ju termometern i handen vara tillräcklig för att se vad som är fel!

Det är vanligt att termostater som blir slitna inte stänger ordentligt och därför får motorn inte upp tempen. OM termostaten är ok och man inte får upp tempen är nog pappskiva framför kylet enda sättet, men är termostaten paj -> byt!

Efter tidigare diskussioner trodde jag att alla på sporthoj lät hojen stå på tomgång till den är 80 grader för att slita så lite som möjligt. Själv brukar jag inte vänta till med än 50-60, men jag ger aldrig fullt förrän den har varit 80 ett tag!

hmmm min temp låg på 67-70 när jag va ute o körde igår.. är det på tok för lite eller? när jag stog still steg den till ca 80.

någon som vet var termostaten sitter på en zx9a?
 
Sitter tempgivaren i kylaren? på min R1á sitter den där iaf....när du åker kyls ju kylaren å termostaten stänger,motorn är fortfarande varm men kolla vart den sitter.
 
triple skrev:
Efter tidigare diskussioner trodde jag att alla på sporthoj lät hojen stå på tomgång till den är 80 grader för att slita så lite som möjligt. Själv brukar jag inte vänta till med än 50-60, men jag ger aldrig fullt förrän den har varit 80 ett tag!
Jag tycker att jag mest läst att man inte ska värma upp på tomgång. :va
Det brukar stå att man ska starta, köra på tomgång tills olja cirkulerar i hela motorn (ca 1 min) och sedan puttra iväg. När man puttrar värms den upp snabbare än på tomgång vilket gör att gångtiden med kall motor minskar liksom slitaget.
 
Bearing skrev:
Jag tycker att jag mest läst att man inte ska värma upp på tomgång. :va
Det brukar stå att man ska starta, köra på tomgång tills olja cirkulerar i hela motorn (ca 1 min) och sedan puttra iväg. När man puttrar värms den upp snabbare än på tomgång vilket gör att gångtiden med kall motor minskar liksom slitaget.

Jag tror också på lite tomgångskörning (nån minut) och sen köra lite extra lugnt en stund.

Tror det finns många som just TROR en massa om sånt här, men få som verkligen vet vad som sliter mycket eller lite på grejerna. Inte så vanligt att man plockar isär motorn efter en fullgasrepa med kall motor i -10 grader för att se vad det blev för slitage. :gnissla En del motorer tål säkert en sån behandling bättre än andra. :gnissla
 
Det beror ju lite på om man skall köra tomgång länge. Många förgasarmotorer går fett på tomgång och då sotar dom om dom får står för länge på tomgång, så det är ingen god idé! Min KTM (200 exc, tvåtakt) kör jag aldrig tomgång utan ger alltid lite gas och tuffar runt innan jag ger fullt, men trajan har lambda reglering (sprut) så den går inte fett om den får stå lite på tomgång (förutom att den fetar upp lite när den är kall givetvis!)

Ozto: Zx9:a 98-99 skall börja öppna vid 58-62 grader (enligt verkstadsmanualen, du kan testa genom att stoppa den i en kastrull med en bra termometer!) men när den öppnar fullt vet jag inte. Så är det kallt använd en pappskiva!
 
Som sagt var sitter många tempgivare i KYLAREN,motorn är dock forfarande varm även om du gick från 100grader till 55när du gasar på!
Inte sagt att alla mäter i kylaren men kolla detta,fartvinden kyler kylaren å termostaten stänger varpå tempmätaren sjunker............

Givetvis kan ju termostaten strula men mäter den i kylaren så...........
 
låter ju faktiskt ganska troligt eftersom tempen steg så fort när man stannade...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top