sliCk_hampus
Ny medlem
Halloj
Till problemet, åker en ostrypt Aprilia rs125a som jag lyckades klota med på knixkurs på rörken.
Bakdäcket släppte utan förvarning i en vänsterkurva och nu funderar jag lite över vad som egentligen hände och hur jag undviker det!
Jag gick förmodligen på gasen för tidigt/hårt. Men tror också att däcket kan ha varit halt, vilket jag grundar på följande: Jag höll ett rätt bra tempo (enligt mig) men enligt en av instruktörerna så trodde han att ett problem var att man ej får upp någon temperatur i däcken med lite effekt och lite vikt. Men detta verkar ju 125 junior inte ha problem med, men kanske beror på annat gummi och däckvärmare? om jag känner på mina däck efter ett 20minuters pass på knix är däcket ljummet inte mer.... det är dessutom bara fyra vänsterkurvor på rörken, jämfört med sju högerkurvor vilket gjorde att däcket kanske var kallare/halare på vänstersidan. Jag hade kört 5-6varv vilket borde vara tillräckligt för att få upp temperatur som möjliggör relativt kraftigt nedlägg?
Hursomhellst skulle jag uppskatta lite feedback på vad jag som förare kan ha gjort fel
och om det finns något sett att få upp temperaturen i däcket! (åker på michelin pilot power om det har någon betydelse)
Till problemet, åker en ostrypt Aprilia rs125a som jag lyckades klota med på knixkurs på rörken.

Bakdäcket släppte utan förvarning i en vänsterkurva och nu funderar jag lite över vad som egentligen hände och hur jag undviker det!
Jag gick förmodligen på gasen för tidigt/hårt. Men tror också att däcket kan ha varit halt, vilket jag grundar på följande: Jag höll ett rätt bra tempo (enligt mig) men enligt en av instruktörerna så trodde han att ett problem var att man ej får upp någon temperatur i däcken med lite effekt och lite vikt. Men detta verkar ju 125 junior inte ha problem med, men kanske beror på annat gummi och däckvärmare? om jag känner på mina däck efter ett 20minuters pass på knix är däcket ljummet inte mer.... det är dessutom bara fyra vänsterkurvor på rörken, jämfört med sju högerkurvor vilket gjorde att däcket kanske var kallare/halare på vänstersidan. Jag hade kört 5-6varv vilket borde vara tillräckligt för att få upp temperatur som möjliggör relativt kraftigt nedlägg?
Hursomhellst skulle jag uppskatta lite feedback på vad jag som förare kan ha gjort fel

Last edited: