Får inte upp någon värme i däcket, lätt hoj och lite effekt!

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Halloj

Till problemet, åker en ostrypt Aprilia rs125a som jag lyckades klota med på knixkurs på rörken. :tungan
Bakdäcket släppte utan förvarning i en vänsterkurva och nu funderar jag lite över vad som egentligen hände och hur jag undviker det!

Jag gick förmodligen på gasen för tidigt/hårt. Men tror också att däcket kan ha varit halt, vilket jag grundar på följande: Jag höll ett rätt bra tempo (enligt mig) men enligt en av instruktörerna så trodde han att ett problem var att man ej får upp någon temperatur i däcken med lite effekt och lite vikt. Men detta verkar ju 125 junior inte ha problem med, men kanske beror på annat gummi och däckvärmare? om jag känner på mina däck efter ett 20minuters pass på knix är däcket ljummet inte mer.... det är dessutom bara fyra vänsterkurvor på rörken, jämfört med sju högerkurvor vilket gjorde att däcket kanske var kallare/halare på vänstersidan. Jag hade kört 5-6varv vilket borde vara tillräckligt för att få upp temperatur som möjliggör relativt kraftigt nedlägg?

Hursomhellst skulle jag uppskatta lite feedback på vad jag som förare kan ha gjort fel :dummer och om det finns något sett att få upp temperaturen i däcket! (åker på michelin pilot power om det har någon betydelse)

Last edited:
Ibland skall man inte överanalysera utan bara inse att man tog i för hårt och överskred gränsen. Alla kraschar ibland och det är oftast klokare att rannsaka sig själv än leta fel på cykeln. Har du stor erfarenhet av banåkning eller är du ny som höjer tempot i snabb takt med ökat självförtroende? Annat spårval? Missat idealspår? Gasat hårdare?

Michelin Pilot Power är ett gatdäck så de är inte snorhala för att de är kalla snarare så att de överhettar och blir hala när det börjar gå fort..

Ibland skall man inte överanalysera utan bara inse att man tog i för hårt och överskred gränsen. Alla kraschar ibland och det är oftast klokare att rannsaka sig själv än leta fel på cykeln. Har du stor erfarenhet av banåkning eller är du ny som höjer tempot i snabb takt med ökat självförtroende? Annat spårval? Missat idealspår? Gasat hårdare?

Michelin Pilot Power är ett gatdäck så de är inte snorhala för att de är kalla snarare så att de överhettar och blir hala när det börjar gå fort..

Okej tack för svaret!, Jag antar att man undermedvetet alltid försöker skylla ifrån sig :glömdet Tog kortet 19juni , har åkt en knixkurs i regn på Tuvängen o detta var första banåkningen i torrt väder och ja, tempot ökade nog lite väl snabbt precis som du säger, när knäet skrapade i marken kände man sig ju som rena rama gp förarn :yoparty hehe, får väl lugna ner mig och inse mina begränsingar och nöta mer bana :)

Shit happends.. Lappa ihop cykeln och på´t igen bara!!!
Alla klotar och dom som påstår att dom aldrig varit av banan har inte satsat nog hårt och nöjer sig med att fisa runt i makligt tempol :krama

Shit happends.. Lappa ihop cykeln och på´t igen bara!!!
Alla klotar och dom som påstår att dom aldrig varit av banan har inte satsat nog hårt och nöjer sig med att fisa runt i makligt tempol :krama

Körning på tuvis på söndag är planerat :) tänkte ta det lugnt till en början men får se hur länge det håller :död

Även om mc däcket fått upp sin normala arbetstemperatur så är det ju inget som säger att föraren bakom styret kan få även detta uppvärmda däck att släppa beroende på körstil.

Det har jag heller inte påstått utan säger att det jag kan tänka mig var att jag förmodligen gick på gasen för tidigt/hårt och skulle uppskatta lite feedback på kör teknik för att undvika att scenariot upprepas :7peta

Svar 1:
Med den information du gett Oss på SportHoj, Sväng inte till vänster!

Svar 2:
Det finns inte något rätt eller fel, bara bästa för tillfället! och du gjorde tydligen inte det rätta! Träna mera!!

I tillägg, japshojar har ofta kedjan på vänstersidan, vid gatåka är fegranden ganska stor och fegranden på vänstersidan rätt marinerad i kedjesmörja. Så kommer man till rörken och börjar plötsligt lägga ned så att pinnarna skrapar i.

Last edited:
Svar 1:
Med den information du gett Oss på SportHoj, Sväng inte till vänster!

Svar 2:
Det finns inte något rätt eller fel, bara bästa för tillfället! och du gjorde tydligen inte det rätta! Träna mera!!

Hur tänkte du på svar 1? ,Angående svar 2 så är det det som är tanken!

Kedjan sitter på höger så där spricker den teorin...

hade liknande problem på min ninja 250 som kom med irc-däck á la gummivadärdetförnåttdäckvikörpånåtthittepåistället. Första lösningen var bort med möget som satt på å slängde på michelin pilot power. Genast blev det en jäääävla skillnad. Hade fortfarande liite problem med kalla däck men det löste sig med att sänka däcktrycket 0,1 bar.
på ninjan sitter det 110/70 fram å 130/70 bak orginal men lycka till med att hitta bättre däck i de dimensionerna. Fram e lugnt men bak gick jag upp till 150/60. funkar KALAS och funkar även på din rs125:a. Blev tipsad av en som kör 125 junior att gå upp i dimensionen bak.

hur ser slitaget ut på dem?

så här såg mitt bakdäck ut innan jag sänkte trycket. efteråt blev det mycket finare slitage å hojen gick bättre.

Edit såg att du hade skrivit vilka däck du hade :P
IMG_0826[1].jpg
lite nyttig läsning hittar du även på http://feelthetrack.com/?page_id=90

Last edited:
Däck: Fram michelin pilot road 3 Bak: michelin pilot power 150/60-17 Bakdäcket har väl rullat en 100mil kanske
Ser ut såhär: IMG_1572.jpg

Däck: Fram michelin pilot road 3 Bak: michelin pilot power 150/60-17 Bakdäcket har väl rullat en 100mil kanske
Ser ut såhär: View attachment 369258

Nu är jag inget däckproffs men du har ju rätt i att det ser ut som att det rullat utan den minsta påfrestning.. Jag gissar på att ditt däck borde sett ut som en blandning av ditt och det från 250in ovanför.. :S

Nu är jag inget däckproffs men du har ju rätt i att det ser ut som att det rullat utan den minsta påfrestning.. Jag gissar på att ditt däck borde sett ut som en blandning av ditt och det från 250in ovanför.. :S

Var min tanke också :va , kanske har o göra med att jag väger in på maffiga 56kg :banana och dessutom hänger man ju ut sig snett framåt och in i kurvorna så kanske är ett resultat av för lite vikt på bakdäcket.... får byta ut passagerarsadeln till en blytacka :tummenupp

Last edited:
hehe samma uppsättning som min. fanns inte pilot power tillgängligt när jag akut behövde nytt framdäck :(. Testa att sänka däcktrycket 0,1 bar, gjorde susen åt mig iaf. däcket ska ju inte vara ljummet efter bankörning. var det en bit in i passet du gick av eller var det under uppvärmningsvarven? Kan ju också ha varit en kombination av olika faktorer men visst har du kört med ett däck som inte har kommit upp i arbetstemp är ju greppet inte optimalt

Var min tanke också :va , kanske har o göra med att jag väger in på maffiga 56kg :banana och dessutom hänger man ju ut sig snett framåt och in i kurvorna så kanske är ett resultat av för lite vikt på bakdäcket.... får byta ut passagerarsadeln till en blytacka :tummenupp

mer vikt på bakdäcket får du genom att gasa ;) har du ställt in fjädringen efter din vikt (nått så när). bara en sak som att justera fjäderförspänningen bak kan göra stor skillnad ;)

Absolut ingen export på detta område men...

1. Det släpper bak = du gasar för mycket och lösningen är gas mindre.
2. Det släpper fram = du hänger för mycket i styret och lösningen är häng mindre i styret.

Absolut ingen export på detta område men...

1. Det släpper bak = du gasar för mycket och lösningen är gas mindre.
2. Det släpper fram = du hänger för mycket i styret och lösningen är häng mindre i styret.

Oj, det där e ungf tvärt om från vad dom lär ut på Knix-kursen.. ;)

Tror du lyssnat lite dåligt då. :7peta
Man ska väl aldrig riktigt hänga i styret, utan mer försöka se till att man är förankrad med benen. Styret ska man bara ge input när man ska svänga.
Sen gäller gaskontroll ut ur kurvorna, med det så får man förhoppninsvis kontrollerade släpp.

Mjo, men jag har för mig att ändamålet med en SMC knix-kurs går ut på att öka min och motorcykelns stabilitet och med detta marginaler i trafiken. Alltså det viktiga man vill lära ut är att när det fjärrlirarna i magen blir för starka får man absolut inte slå av på gasen för detta skapar ytterligare instabilitet i mig och motorcykeln och troligen förvärra en eventuell olycka.

Jag har själv smakat på asfalt lite väll många gånger det är dock alltid jag som kör motorcykeln och det är alltid jag som är ytterst ansvarig oavsett kalla däck, vinkel eller gas & hastighet mm.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT