Får inte liv i varvräknaren

pitchblack

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
2000, Triumph Legend tt 900
Jag får inte liv i varvräknaren på min triumph legend 900
förra ägaren hade satt på denna https://scrambleride.se/butik/scrambler/elektronisk-varvraknare-i-retro-stil-med-svart-tavla/
och endast kopplat in långa ledningar plus o minus..

de korta ledningarna från mätaren kopplade jag på de gamla som suttit i original..men inget händer...det är ju en 3 cyl 4 taktsmotor så kan de va så enkelt att mätaren inte är kompatibel med min hoj?

nu är jag inte alls insatt i hur allt funkar men köpte en haynes bok så elschemat har jag så är ganska säker på att det är rätt kopplat...

Mystiskt att de inte anger hur många cylindrar den är anpassad för. kan ju omöjligen fungera 1-4 cyl utan ngn switch eller liknande.

Om det är separata spolar så är det samma inställning för 1 cyl som för godtyckligt antal.

Låter ju iof logiskt, men det står alltid på eftermarknadsmätare hur många cyl de är anpassade för. 4 cyl har ofta dubbla dubbelspolar va? Har en trippel separata? Vad tror du är problemet då?

Till TS:
Hur har du kopplat?
Signal från vad till ingången på mätaren?
Signalen kan du hämta från cdi-boxen, tändspole eller linda kabel runt en sladd till valfritt tändstift.
12v och jord (-) får du mäta dig till och sen koppla in i mätaren.
Sen har du förmodligen en lampa att mata oxå, 12v och jord (-)

Du bör ju få se att visaren rör sig och sen hoppas att det är rätt värde...... (sen börjar ev tankemöda och förbättring)

Biltema har flera olika varvräknare, marint diesel bensin osv och de klarar 2 - 12 cyl motorer, någon som kan förklara varför de inte klarar 1 cyl motorer?

VARVRÄKNARE
Art. 32-241
Varvräknare. För 2, 3, 4, 5, 6 eller 8 cylindrar.
Finns i lager i 50 varuhus

enligt elschemat så går där en kabel från "tachometern" till "igniter" där kopplade jag signalkabeln från mätaren...
förra ägarn hade redan kopplat "långa ledningar" så ljus har jag i mätarn så där kopplade jag även på de resterande korta ledningar...

jag testade även linda kabel runt tändkabeln men där hände ju inte ett smack

det skumma är ju som ni ngn skrev att mätaren inte rör sig alls...jag köpte biltemas 1,5 mm kabel och hojens kablar är ju tunnare det har inte med ngt sådant att göra tro? :confused:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti