Får inte isär min Viper bolt on.. Någon som vet hur jag gör?

Kanotkungen

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2012
Hoj
2000 Ninja ZX7R
Hej!

Jag tänkte ta isär mitt viper bolt on för att eventuellt packa om och kanske korta av det några cm. Det är rostfritt och jag har fått loss bakstycket genom att borra ut nitarna och knacka ut det.

Framstycket sitter inskjutet i "hylsan" och jag har borrat bort alla nitar, jag ser dock inte någon kant där hylsan (avgasfodralet) fästes i godset. Jag ser alltså inte kanterna i borrhålen.

Hur ska jag få bort det främre godset där bultarna till dämparen skruvas fast och där innerröret är fastsvetsat?

Gick det att förstå? Skulle vara hemskt tacksam för hjälp av någon som gjort detta förr. Jag lägger upp lite bilder

IMAG0356.jpgIMAG0357.jpgIMAG0358.jpgIMAG0359.jpgIMAG0361.jpgIMAG0362.jpgIMAG0363.jpg.

Gissar att utloppet har suttit högre än inloppet, dvs eventuell kondens har runnit ner till den del du inte fått loss.
Jag hade kört med en rejäl dos 5-56 några dagar i följd (du har väl inte bråttom ut med hojen?) Och sedan försökt med ett grövre rör trätt utanpå innerröret ända fram till gaveln som sitter fast få loss gaveln genom att t.ex. dunka hela paketet med det grövre röret nedåt i ett städ eller annat som tar direkt stopp, t.ex. stor sten eller betong golv du inte behöver vara rätt om.

Prova att värma den del av höljet som kramar om den främre gaveln, kan även vara bra att knacka på plåten vid nitningen, hela vägen runt med en plastklubba. Spänn fast den främre gaveln i ett skruvstäd med ngt skydd över käftarna, så att du kan vicka och dra samtidigt.
Värme och knackandet sträcker metallen i höljet, så att höljets grepp över gaveln minskar ngt.
Är det fortfarande segt motstånd kan det vara silikonmassa i fogen.

Räcker inte detta kan du tillverka ett lock att skruva fast mha de tre skruvhålen i det främre ändstycket, så att du kan trä upp dämparen på ett kvastskaft eller dylikt, och med detta skaft mot golvet, dunka upp ändstycket. Man uppnår då samma effekt som Denåterföddes metod ovan.

Last edited:
Bra tips!

Jag har nu marinerat skarven på främre ändstycket i WD40. Är ju ingen tokstress men är ju sugen på att få grejjerna klara när jag väl börjat ; )

När jag borrat ur nitarna på det främre stycket har jag nog använt en grövre borr och ser inte skarven mellan ändstycket och hylsan, kanske finns kvar lite rester av någon popnit med.

Det håliga innerröret är även grövre mot främre ändstycket än mot bakre så jag får nog köra på din idé Jörgen med att göra ett lock och banka mot det. Ska även testa att spänna fast främre stycket i ett skruvstäd och rucka/värma lite!

En till fråga: Hur mycket tror ni att jag kan kapa den? Den är ca 45 cm nu. Den ska låta lite lagomt olagligt. Är rätt bra ljud som den är men skulle förmodligen gå igenom en besiktning nu.

Tack för era svar!

Plockade precis isär ett slip-on som var nitat.
Först: se till att du inte har nitrester kvar i hålen.
Fäst skruv i de tre hålen. Knyt spännband eller dylikt runt vardera bult och sen är det bara rycka. Du kan i princip hålla det i ena handen/under armen - så gjorde jag och det funkade fint. Tror inte det är tätat med något.

Nu är delarna isär! Jag var tvungen att göra en platta av dubbla plywoodskivor. Satte borrade hål för tre stycken M8 bultar och monterade plattorna med brickor. Sedan satte jag fast ett järnspett mot backen i en arbetsbänk och bankade denna i innerröret mot plattan. Hade fortfarande problem så värmde ytterhöljet ordentligt och fortsatte banka tills den lossnade.

Dämparen är 45 cm. Jag tänkte kapa ca 10-12cm, det borde vara lämpligt eller vad tror ni?

Tack för all hjälp!

IMAG0364.jpgIMAG0366.jpgIMAG0367.jpg

Då var det klart!

Tack för hjälpen och hoppas att någon kan få nytta av denna tråd!
Här kommer sista bilderna. Dämparen var 45 cm original. Nu är den 33, jag kortade 12 cm. Blir sjukt spännande när jag får prova denna i maj!

IMAG0368.jpg256x256.jpgIMAG0371.jpg

Last edited:
Bra du valde Jörgens metod.
Med min (jag hade aldrig kunnat drömma om att innerröret ökade i diameter en bit in !)
Så hade du antagligen förstört det perforerade inneröret. :(

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...