Får inte Internet att fungera med fast IP

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Har idag precis fått Internet inkopplat med 5st fast IP adresser. Nu kör jag trådlöst och har lagt in alla uppgifterna i accespunkten, men ändå fungerar det inte. Kopplade då in mitt gamla Internet igen (som är kvar) och då kan jag pinga accesspunkten men mer än så är det inte. Så jag misstänker att felet ligger mellan det trådlösa.

Några tips :va

Marsipulami skrev:
Har idag precis fått Internet inkopplat med 5st fast IP adresser. Nu kör jag trådlöst och har lagt in alla uppgifterna i accespunkten, men ändå fungerar det inte. Kopplade då in mitt gamla Internet igen (som är kvar) och då kan jag pinga accesspunkten men mer än så är det inte. Så jag misstänker att felet ligger mellan det trådlösa.

Om du kopplar dig direkt på din internetanslutning, funkar det då?

Fenix skrev:
Om du kopplar dig direkt på din internetanslutning, funkar det då?

Ja, det gör det. Så jag misstänker att min kunskap för att lägga in rätt uppgifter på rätt ställe i accesspunkten inte räcker till. Min ISP ger inte heller support på det...

Marsipulami skrev:
Ja, det gör det. Så jag misstänker att min kunskap för att lägga in rätt uppgifter på rätt ställe i accesspunkten inte räcker till. Min ISP ger inte heller support på det...

Vilken sorts accesspunkt kör du med?

Fenix skrev:
Vilken sorts accesspunkt kör du med?

Jag kör med D-link DI-624 med router och trådlöst både och. Har använt det innan när jag hade ComHem som bredband och då fungerade det bra. Men nu när jag har fasta IP adresser så misstänker jag att jag gör fel någonstans. För jag skriver in en IP adress i accesspunkten och den kan jag Pinga, men sen blir det inte mer i datorn och när jag skriver in alla uppgifterna igen i datorn fast med annat IP adress så kommer jag inte ens i kontakt med accesspunkten. När jag tar bort IP adress så kommer jag i kontakt igen. Är det inte så att accesspunkten tilldelar mig egna IP adresser så jag ska inte skriva det i datorn eller hur fungerar det?

Fan, jag hatar accesspunkter, de ger mig huvudbry :huvet

Marsipulami skrev:
Jag kör med D-link DI-624 med router och trådlöst både och. Har använt det innan när jag hade ComHem som bredband och då fungerade det bra. Men nu när jag har fasta IP adresser så misstänker jag att jag gör fel någonstans. För jag skriver in en IP adress i accesspunkten och den kan jag Pinga, men sen blir det inte mer i datorn och när jag skriver in alla uppgifterna igen i datorn fast med annat IP adress så kommer jag inte ens i kontakt med accesspunkten. När jag tar bort IP adress så kommer jag i kontakt igen. Är det inte så att accesspunkten tilldelar mig egna IP adresser så jag ska inte skriva det i datorn eller hur fungerar det?

Fan, jag hatar accesspunkter, de ger mig huvudbry :huvet
Du kan lösa detta på två sätt, antingen genom att använda en ip externt o sedan routern emellan nätet o dina burkar eller att varje burk har en egen publik ip.

Nu vet jag inte exakt hur du ställer in din trådlösa router men det du ska göra om du vill använda routerfunktionenär att du ställer dhcp eller "Erhåll IP-adress automatiskt" på din Windowsburk (förutsätter att du kör windows....), kontrollera att den inbyggda dhcp-servern i din router är aktiverad o sist men inte minst så ska du skriva in en av de fasta ip-adresserna du fått i routerns WAN-inställningar.

Problemet för dig tror jag är att du har 5 externa ip-adresser som du vill använda direkt på varje burk. Det funkar dock inte när du sitter bakom en router i och med att dess funktion är att ta en extern ip o se till att flera datorer bakom routern kan dela på densamma (den skapar alltså en route till varje dator). Du har med andra ord fem adresser men ska du använda routern så behöver du bara en.

Vill du istället använda dina fem externa ipadresser direkt på varje burk (finns ju både fördelar o nackdelar, största nackdelen är väl att varje burk blir något mer exponerad för ev. säkerhetsluckor) så måste du ställa om din accesspunkt till bryggat läge (Bridge mode kanske? vet inte exakt vad det heter) så att varje dator har direkt anslutning till det publika Internet o inte bara med ditt lokala 192.168.x.x nät. Om du gör på det här sättet så ska du såklart skriva in ett av de publika ip-adresserna i tcp/ip-inställningarna för varje dator istället för att använda DHCP.

Last edited:
Snacka om att bli knäpp för mindre. Jag har provat nu men tyvärr så går det inte. Och router måste jag ha för att ha det trådlösa, så mycket har jag fattat (hoppas jag).

Skickar med ett par bilder på inställningarna som är i Routern... Vet inte om det hjälper något men det kan ju inte bli värre...

Bifogat

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    65.9 KB · Visningar: 65
  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    89.2 KB · Visningar: 66
Marsipulami skrev:
Snacka om att bli knäpp för mindre. Jag har provat nu men tyvärr så går det inte. Och router måste jag ha för att ha det trådlösa, så mycket har jag fattat (hoppas jag).

Skickar med ett par bilder på inställningarna som är i Routern... Vet inte om det hjälper något men det kan ju inte bli värre...

Du kan pinga routern, dvs 192.168.0.1? O du får kontakt med trådlösa nätet från datorn?

Är du säker på att adressen till din gateway stämmer? Den borde sluta med en etta, jag ska inte svära på att det är tekniskt omöjligt att ha en gateway som ligger "mitt i" subnätet men hittils så har jag bara sett gateways som ligger på x.x.x.1, dvs i ditt fall ska gateway isf vara 82.182.163.1.

Apropå den trådlösa funktionen så måste du såklart ha själva "lådan" med antenn o grejer men förmodligen kan du stänga av routerfunktionen så att den fungerar som en vanlig switch fast trådlöst. Då kan du använda dina pubilka ipadresser direkt på varje dator.

Coola Ola skrev:
Du kan pinga routern, dvs 192.168.0.1? O du får kontakt med trådlösa nätet från datorn?

Är du säker på att adressen till din gateway stämmer? Den borde sluta med en etta, jag ska inte svära på att det är tekniskt omöjligt att ha en gateway som ligger "mitt i" subnätet men hittils så har jag bara sett gateways som ligger på x.x.x.1, dvs i ditt fall ska gateway isf vara 82.182.163.1.

Apropå den trådlösa funktionen så måste du såklart ha själva "lådan" med antenn o grejer men förmodligen kan du stänga av routerfunktionen så att den fungerar som en vanlig switch fast trådlöst. Då kan du använda dina pubilka ipadresser direkt på varje dator.

Ja, jag kan pinga det trådlösa och jag har fullkontakt med Accesspunkten.
Har även ringt till min ISP och kontrollerat uppgifterna och alla uppgifterna stämmer.

Måste jag inte ha en router för att kunna använda den trådlösa funktionen?

Fan vad drygt att inte få igång det trådlösa, vill inte dra kabel genom hela huset.... :va

Coola Ola skrev:

öh, med 29-bitars mask (255.255.255.248) blir det lite svårt att sätta 82.182.163.1 som gateway då hans nätnummer är 82.182.163.32, för att ha t.ex. .1 som gateway skulle han då ha en 24-bitars mask (255.255.255.0).

Jag råkar däremot veta att vissa D-Link-lådor har ett duplex-problem när man ansluter det till vissa ADSL-modem/terminaler.
Om du surfar till http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/wireless+LAN?openview
välj din modell och kolla att du kör med senaste firmware.

Fenix skrev:
öh, med 29-bitars mask (255.255.255.248) blir det lite svårt att sätta 82.182.163.1 som gateway då hans nätnummer är 82.182.163.32, för att ha t.ex. .1 som gateway skulle han då ha en 24-bitars mask (255.255.255.0).

Jag råkar däremot veta att vissa D-Link-lådor har ett duplex-problem när man ansluter det till vissa ADSL-modem/terminaler.
Om du surfar till http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/wireless+LAN?openview
välj din modell och kolla att du kör med senaste firmware.

Nej, jag kör inte med senaste. Har laddat ner den nu men vet i fan hur jag installerar den. Manualen är grymt stor

Marsipulami skrev:
Måste jag inte ha en router för att kunna använda den trådlösa funktionen?

Du behöver inte routerfunktionen i sig för att den trådlösa anslutningen ska funka, har dock kollat runt lite o det verkar inte som om man kan sätta en di-624 i Bridge Mode.

Fenix skrev:

Ok, sorry mate.... :rolleyes: Man lär sig nåt nytt varje dag.

Marsipulami skrev:
Nej, jag kör inte med senaste. Har laddat ner den nu men vet i fan hur jag installerar den. Manualen är grymt stor

Har för mig att under "Tools" fliken finns det ett alternativ som heter "Firmware" gör som det står på skärmen.

Under tools-fliken finns även en "system"-knapp. Där under kan du göra en backup av dina inställningar, fast när man uppgraderar firmware är det inte säkert att du kan läsa tillbaka dina gamla inställningar så om det är något du vill komma ihåg är det bäst att ta fram papper och penna och skriva ner.

Kom ihåg att du måste vara ansluten via nätverkskabel till din 624 när du uppgraderar ditt firmware. Om du är ansluten via wireless finns risken att det går åt h_lvete.

Go for it!

Coola Ola skrev:
Du behöver inte routerfunktionen i sig för att den trådlösa anslutningen ska funka, har dock kollat runt lite o det verkar inte som om man kan sätta en di-624 i Bridge Mode.

Ok, sorry mate.... :rolleyes: Man lär sig nåt nytt varje dag.

Fan vicken besserwiesser jag är :)

Om man ansluter accesspunkten till adslmodemet är det rätt vitalt att den agerar router. Utan routerfunktionaliteten kommer ingen trafik förmedlas mellan accesspunktens insida och utsida.
Bridge Mode? Ska han brygga broadcast mellan sitt hemmanät och Internet?
Eller vad var tanken?

(slå mig inte) :fyllisar

Om ska använda dom 5 st IP-adresserna så ska du inte koppla in ADSL-modemet på WAN-porten utan koppla in den på en vanlig port för att sedan ställa in dom fasta adresserna, var för sig på dom datorer som ska användas. Du ska alltså inte använda router funktionen.

Jag vill endast använda det trådlösa om det hade gått.

I alla fall så får jag inte rätt med det... Jag kan pinga IP adressen som är upplagd i routern/accepunkten utifrån. Jag kan också pinga från datorn till accesspunkten. Så jag har kontakt på alla håll. Men där är någon liten detalj som gör att accesspunkten/routern inte släpper igenom datorn ut på Internet.

Jävla skit alltså :va

Marsipulami skrev:
Jag vill endast använda det trådlösa om det hade gått.

I alla fall så får jag inte rätt med det... Jag kan pinga IP adressen som är upplagd i routern/accepunkten utifrån. Jag kan också pinga från datorn till accesspunkten. Så jag har kontakt på alla håll. Men där är någon liten detalj som gör att accesspunkten/routern inte släpper igenom datorn ut på Internet.

Jävla skit alltså :va

Gör som EBS rekommenderar, koppla upp din bredbandskabel till en av switchportarna. Avkonfigurera WAN interfacet på accesspunkten (sätt den i dynamic/dhcp -läge).
Slå av DHCP-serverfunktionen på accesspunkten.
Din accesspunkt måste eventuellt ha en av de skarpa ipadresserna på som sin LAN-adress (borde inte behövas men man vet aldrig)
Handknacka in ipadress, nätmask, gateway, dns m.m. på din pc.

Marsipulami skrev:

Eller byta din Dlink till en AP 2000 eller AP2100 oxå från Dlink.... då kan du göra precis som du hade tänkt dig från början.

Cornfed skrev:
Eller byta din Dlink till en AP 2000 eller AP2100 oxå från Dlink.... då kan du göra precis som du hade tänkt dig från början.

Varför byta? Först och främst måste det andra fungera...

Jag tackar för all hjälp från er sida, men idag visade det sig vara förgäves. Min ISP ringde mig idag och beklagade att Internet inte fungerade, de hade gjort ett konfigurationsfel på deras sida. Och här har vi slitit våra hår :huvet

Då kommer min nästa fråga. Är det någon som vet hur man lägger in sina fast IP adresser i routern (DI-624) så att man kan använda dessa här? Var någon som nämde något om detta och om det går så vore det kanon...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back