Får inte i all den nya kylarvätskan vid byte

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Håller på och byter kylarvatten! Har fått ut den gamla och sköljde ur systemet men nu när jag ska fylla på får jag bara ner 2 av de 3 literna den ska ha. Läste att man skulle köra igång motorn och låta den stå på tomgång och att det då skulle bubbla ur luft. Men när man låter motorn köra så bara rinner det ut mer och mer ur kylarlocket. Lät den stå några minuter men det vägrar sjunka ner. Vad gör man då?

Är du säker på att du fick ur allt vatten som du spolade kylaren med?
Du kan ju prova att mäta med en glykolprovare vad du har för frysskydd och om det stämmer med hur du blandade.
Så länge du har en hyfsad blandning av glykol och vatten i kylaren och nivån är bra och motorfläkten fungerar som den ska så ser jag inga problem.

Det beror på var du dränerade kylvattnet?
Det "gömmer" sig enkelt en liter i systemet om du inte har tömt på fler än ett ställe.

Det beror på var du dränerade kylvattnet?
Det "gömmer" sig enkelt en liter i systemet om du inte har tömt på fler än ett ställe.

Tack för svaren! Jag var dum nog att inte räkna in att jag skulle fylla expansionskärlet också, trodde det var 2.9 liter rakt ner i kylaren. Efter att ha fyllt expkärlet var det endast 3-4 dl kvar. Lite bättre men ändå oroväckande mkt.

Jag spolade bara igenom med en halvliter batterivatten och jag blanda inte helt exakt heller så tror tyvärr inte jag blir klokare av att mäta frysskyddet.

Jag tömde och fyllde på helt enligt instruktionerna i min Haynes bok, tömde den på 2 ställen och dränerade sen exp-kärlet. Kommer ihåg att jag läste något om luftbubblor som stoppar upp vattnet i kylaren, kan det vara något sånt?

Last edited:
Tack för svaren! Jag var dum nog att inte räkna in att jag skulle fylla expansionskärlet också, trodde det var 2.9 liter rakt ner i kylaren. Efter att ha fyllt expkärlet var det endast 3-4 dl kvar. Lite bättre men ändå oroväckande mkt.

Jag spolade bara igenom med en halvliter batterivatten och jag blanda inte helt exakt heller så tror tyvärr inte jag blir klokare av att mäta frysskyddet.

Jag tömde och fyllde på helt enligt instruktionerna i min Haynes bok, tömde den på 2 ställen och dränerade sen exp-kärlet. Kommer ihåg att jag läste något om luftbubblor som stoppar upp vattnet i kylaren, kan det vara något sånt?

Har du toppfyllt kylaren, varmkört motorn, låtit den svalna, toppfyllt kylaren igen, varmkört. Om man upprepar detta tills det inte går att fylla mer så är det bra. När du varmkör så ska du varva motorn lite försiktigt, tror att det beror på att man vill att vattenpumpen ska snurra lite snabbare. Ev luftbubblorna samlas på den högsta punkten och det brukar vara där locket på kylaren sitter. Kolla sen att tempmätaren och motorfläkten fungerar som dom ska. Det vill säga att tempmätaren visar att den är varm när den är varm och att fläkten startar när det blir ännu varmare.
Sen är det ju aldrig fel att kolla kylvattnet nivån lite extra i början efter att man har varit där och pillat. :)
Lycka till.

Har du toppfyllt kylaren, varmkört motorn, låtit den svalna, toppfyllt kylaren igen, varmkört. Om man upprepar detta tills det inte går att fylla mer så är det bra. När du varmkör så ska du varva motorn lite försiktigt, tror att det beror på att man vill att vattenpumpen ska snurra lite snabbare. Ev luftbubblorna samlas på den högsta punkten och det brukar vara där locket på kylaren sitter. Kolla sen att tempmätaren och motorfläkten fungerar som dom ska. Det vill säga att tempmätaren visar att den är varm när den är varm och att fläkten startar när det blir ännu varmare.
Sen är det ju aldrig fel att kolla kylvattnet nivån lite extra i början efter att man har varit där och pillat. :)
Lycka till.

Jadå, jag varmkörde motorn ordentligt med locket av. Började bubbla lite när det blev varmt men slutade alltid med samma visa, att vattennivån höjs tills det till slut börjar rinna över kanten och rinner ut ur kylaren. Provade att gasa lite också men då rann det ut ännu fortare.

Det vägrar alltså att sjunka ner. Har varit ute och kört med den lite nu efteråt också, kollade kylarvattennivån efter då också men den låg kvar på samma.

Jadå, jag varmkörde motorn ordentligt med locket av. Började bubbla lite när det blev varmt men slutade alltid med samma visa, att vattennivån höjs tills det till slut börjar rinna över kanten och rinner ut ur kylaren. Provade att gasa lite också men då rann det ut ännu fortare.

Det vägrar alltså att sjunka ner. Har varit ute och kört med den lite nu efteråt också, kollade kylarvattennivån efter då också men den låg kvar på samma.

Locket ska vara på när du varmkör och ta inte bort det förräns det har svalnat.

Prova att toppfylla kylaren, varmkör motorn, ta en pause på typ 2 timmar, sen går du och kollar nivån igen.
Min hoj betedde sig precis likadant som du beskriver när jag har provat att varmköra med kylarlocket av.

I locket på kylaren sitter ju en fjäder. Det är meningen att när trycket blir förstort i kylaren så ska fjädern pressas uppåt och släppa ut vatten till expansionskärlet. Trycket ökar med värmen. Det är därför det rinner över när du varmkör.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!