Får försäkringsbolagen ändra premien när man tecknat en försäkring?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har läst om några som fått höjd försäkring mitt i sommaren, utan att ha ställt av hojen. Samt att försäkringsbolagen varnar den som vill teckna en försäkring om att dom snart kommer att höja premierna. Får dom göra så? Själv får man väll inte byta försäkringsbolag innan den tecknade försäkringen går ut, så då borde ju inte dom få ändra premien när man väl tecknat försäkringen. Ett avtal är väll lika bindande för dom som för oss? Så tecknar man en försäkring innan dom har höjt premierna så ska väll den lägre premien gälla tills avtalet löpt ut?

Är det nån skillnad på vilka regler som gäller trafik, halv och helförsäkring? Får man byta bolag när man vill om man bara har en trafikförsäkring? Får dom ändra premie hursomhelst om man bara har en trafikförsäkring?

Det är fan helt hopplöst att försöka förstå sig på alla försäkringsbolags olika regler, men nu börjar det bli dax att göra den årliga runtringningen till förs-bolagen så det vore bra att ha lite koll iaf.

Som jag har förstått det kan man byta försäkring när man själv känner för det.. ja menar säljer man sin mc/bil ska man väl inte betala försäkring för den.
Man får helt enkelt tillbaka pengarna man betalt in.
Finns kanske special-avtal där ute nånstans, vad vet jag.

Jag tror inte att dom får höja premien utan att det gått ett helt år,på min gamla hoj hade jag en ganska bra premie men året efter så skulle den gå upp med 100% men dom aviserade detta innan året hade gått ut,så jag tror inte att dom bara kan höja mitt i året utan måste vänta tills förfallodatumet går ut...

MackeNo1 skrev:
Har läst om några som fått höjd försäkring mitt i sommaren, utan att ha ställt av hojen. Samt att försäkringsbolagen varnar den som vill teckna en försäkring om att dom snart kommer att höja premierna. Får dom göra så? Själv får man väll inte byta försäkringsbolag innan den tecknade försäkringen går ut, så då borde ju inte dom få ändra premien när man väl tecknat försäkringen. Ett avtal är väll lika bindande för dom som för oss? Så tecknar man en försäkring innan dom har höjt premierna så ska väll den lägre premien gälla tills avtalet löpt ut?

Är det nån skillnad på vilka regler som gäller trafik, halv och helförsäkring? Får man byta bolag när man vill om man bara har en trafikförsäkring? Får dom ändra premie hursomhelst om man bara har en trafikförsäkring?

Det är fan helt hopplöst att försöka förstå sig på alla försäkringsbolags olika regler, men nu börjar det bli dax att göra den årliga runtringningen till förs-bolagen så det vore bra att ha lite koll iaf.

Har mycket svårt att tänka mig att ett försäkringsbolag kan höja premien mitt under avtalad försäkringstid. Du har ju ett avtal på hur mycket du skall betala under en viss tid.
Sen tror jag inte heller att du kan byta bolag under försäkringstiden. Skulle vara om du ställer av/skrotar eller säljer hojen. Det är en djungel med villkor och olika bolag har olika villkor, så det bästa du kan göra är att kontakta bolagen och lusläsa villkoren. Enda sättet att vara säker på hur det ligger till!
Lycka till :tummenupp

Under den tid som ditt avtal med f-bolaget gäller så kan de inte höja premien (åtminstone inte vad jag läst mej till på TH och LF). För att byta försäkringsbolag under den period som man har avtal så är det att "sälja" och sen "köpa" den igen, åtminstone på pappret, ger extra ägare på hojen men ändå... det kan det va värt ibland.

Exempel, jag hade SUSAB på min första hoj -99, fick betala 10kkr hel/hel, under sommaren så höjde de för andra till 30kkr men jag fick ingen höjning förräns nästa period kom. Då bytte jag till LF och fick 3800kr hel/hel istället.

Så... det "borde" vara så ungefär... om det inte står annat i ditt kontrakt med bolaget ifråga.

håkan skrev:
Under den tid som ditt avtal med f-bolaget gäller så kan de inte höja premien (åtminstone inte vad jag läst mej till på TH och LF). För att byta försäkringsbolag under den period som man har avtal så är det att "sälja" och sen "köpa" den igen, åtminstone på pappret, ger extra ägare på hojen men ändå... det kan det va värt ibland.

Exempel, jag hade SUSAB på min första hoj -99, fick betala 10kkr hel/hel, under sommaren så höjde de för andra till 30kkr men jag fick ingen höjning förräns nästa period kom. Då bytte jag till LF och fick 3800kr hel/hel istället.

Så... det "borde" vara så ungefär... om det inte står annat i ditt kontrakt med bolaget ifråga.

Så om jag tecknar en trafikförsäkring och inte ställer av hojen på hela sommaren så är jag garanterad den premien? Mailade folksam och dom ville ha 5600:-/helår för en trafikförsäkring på Bladen i Gbg, tyckte det va en helt ok premie! Med tanke på att IF vill ha 1000:-/månad fastän jag tecknade hemförsäkring hos dom för att få ner premien...
Nästan värt att höra vad en halvförsäkring skulle kosta hos folksam, tänk vilket lyx om man har råd med en sån :D

Sen gäller det ju att ringa o höra så att dom inte har klantat till det som vanligt och premien egentligen ska vara 56000:-/år istället för 5600:- :rolleyes:

Får man säga upp hemförsäkringen hur som helst? Den är väll inte bunden till nån viss tid vad jag vet? Isf flyttar jag ju garanterat över den till folksam också, förs.bolag med bra premier ska man stödja :tummenupp

Last edited:
MackeNo1 skrev:
Så om jag tecknar en trafikförsäkring och inte ställer av hojen på hela sommaren så är jag garanterad den premien? Mailade folksam och dom ville ha 5600:-/helår för en trafikförsäkring på Bladen i Gbg, tyckte det va en helt ok premie! Med tanke på att IF vill ha 1000:-/månad fastän jag tecknade hemförsäkring hos dom för att få ner premien...
Nästan värt att höra vad en halvförsäkring skulle kosta hos folksam, tänk vilket lyx om man har råd med en sån :D

Sen gäller det ju att ringa o höra så att dom inte har klantat till det som vanligt och premien egentligen ska vara 56000:-/år istället för 5600:- :rolleyes:

Får man säga upp hemförsäkringen hur som helst? Den är väll inte bunden till nån viss tid vad jag vet? Isf flyttar jag ju garanterat över den till folksam också, förs.bolag med bra premier ska man stödja :tummenupp
Du kan inte flytta hemförsäkringen före förfallodatum eller när du flyttar,
Jag har allt hos länet men hojen hos folksam..

premie

När man täcknar försäkring har man en förfallodag dvs ett år efteråt,under tiden kan dom inte göra ett skit,visst avisera och tala om att dom kommer att höja,men inte förense huvudförfallodagen.
Likaså om man får bonussänkning om man är vållande till en olycka dvs att pengar betalas från din trafikförsäkring,ändras inte bonuset heller förense vid förfallodagen.dom kan heller aldrig neka ngn trafikförsäkring.
Men kan sätta individuell premie på precis hur många miljarder dom vill för att man skall dra självmant.
F*** them all.

Läs det finstilta! Där står det garanterat några smaskiga rader om att dom får höja premien med 100% när dom vill.
Angående avställning m.m. så är det samma där. På min offroad försäkring så står det t.ex. att man bara får avbryta den vid försäljning eller skrotning. Fast går den sönder o man vill kunna laga den så bör dom väl ge mig sig tycker man. Men som sagt, så länge det inte finns nån lag som specificerar hur det ska gå till så är det kontraktet som gäller. Finns det en lag o de står nåt annat i kontraktet så gäller givet lagen o kontraktet kan ogiltigförklaras!

/ Hannes

Sagan om "De otroliga försäkringsbolagen" går vidare. Här kommer ännu ett bidrag.

När jag skulle köpa min blade förra året gjorde jag den traditionella marknadsundersökningen på de olika bolagen och fick den ena fantasipremien efter den andra. Fick tillslut ett bra pris på tjejförsäkring hel-hel hos Länsförsäkringar. :yoparty Då hade jag inte köpt hojen ännu. Fick ett utkast hemskickat ned posten, som tur var.
När jag ett par veckor senare gjort slag i saken och köpt min plastgris och skulle ta den försäkringen jag blivit erbjuden fick jag beskedet att premien hade gått upp med över 1000 spänn. Blev då tämligen förbannad och lyckades få dem att gå med på den premie jag först blivit lovad eftersom det bara var 14 dagar tidigare. Jag hade det ju dessutom ett utkast på försäkringsbrevet i min hand :7peta
Har ju mina aningar om vad som kommer att hända med min premie i år.... :huvet

Jag hade ju inte ingått något avtal med dem utan bara fått ett förslag men det verkade som om det var tillräckligt i det här fallet.
Därför har jag väldigt svårt att tänka mig att Försäkringsbolaget kan gå in och höja premien mitt under pågående försäkringsperiod, ett avtal är ju ett avtal.
Men det är klart, försäkringsbolagen verkar ju lyda under någon helt annan lag än vi vanliga dödliga. :fatta!

Det enda jag vet e att om du ställer av hojen så kan dom höja bäst fan dom vill när du ställer på den igen fastän det e samma försäkrings år

ställde av min i 3 dagar o sen på igen för jag tänkte spara pengar

dom kontrade med o höja med 7000kr :kocko

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti