Få ner oljeförbrukning - Något som fungerar?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Subaru Outback, 2.5 sugis och automat med 27 000 mil på mätaren. Går fint, snustorr motor och bra avgasvärden, mestadels kört med Okq8/Swedol helsyntet 5W40 men sist testa jag 10W60 = 290 mil senare finns det inte ett spår av olja på stickan.

Visst, tillverkare kan hävda att 1L/100 mil är inom tolerans och skorven har rullat en bit. Oavsett, har någon ett vinnande recept som fungerar?
 
Recept? Köp något annat än olja, typ annan bil? Eller annan motor, tyvärr är 2007 och framåt från 20,000 och uppåt medans äldre börjar från 4,000 på bildelsbasen. Snake Oil på burk som tätar slitna kolvringar och ventilstyrningar - finns inte. Å andra sidan, du får mycket olja för pengarna du lägger på ett motorbyte.
 
Är det ventilskaftenas tätningar, blårök vid start då det droppat ned på kolvarna är det ju inte så jävligt och fixa. Kan ju göras med toppen kvar
 
Ska man tolka det som att den inte drog olja med 5W40 men att det plötsligt gick massor med 10W60? I så fall kan det ju vara läge att byta tillbaka till 5W40 igen :rolleyes:

Jag hade en Skoda med 2l-motorn, och vid ett oljebyte började den plötsligt dra stora mängder olja, och då hade jag passat på att prova en annan sorts olja än den jag brukade ha. Nästa oljebyte så gick jag tillbaka till den gamla, och problemet var löst.
 
Släng på turbo å öka trycket på ringarna

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Inte gjort några vetenskapliga mätningar mer än ett konstaterande att den förbrukar rel. mkt olja :) Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mellan dessa två oljor.

Magiska trollblandningar tror jag inte heller på men förhoppningsvis kan någon olja fungera bättre än en annan, typ kanske.
 
På jobbet hade vi en Subaru (2006 kanske?) som man kunde tro var en 2T. Drog ungefär 2% olja...
Men på den har jag för mig verkstaden påstod det var nån packbox (eller dylikt) på vevaxeln som läkte, mot växellådan eller hur det var. Kommer inte ihåg exakt tyvärr... Men det var något som satt jävligt till och var dyrt jobb att byta. Så den fick fortsätta dricka...
 
Hade det funnits något läckage kanske jag kastat i ett ägg men det är verkligen torrt o fint, läckage mellan låda och motor/packbox utgående axel är ett av dom vanligare som förekommit i alla tider på bilar.. eller ja från -69 iaf.
 
Du kör med för "blaskig" olja. Byt till något som inte flyter förbi överallt när den är varm.
 
Det är skillnad mellan olika oljor med samma viskositet...


Buy quality, cry once
 
Det tror jag också, lite humbug däremellan sysslar dom väl med och trådens syfte att få reda på. Just blaskigheten som vi rent vetenskapligt diskutera drar man gärna synonymt med viskositet dock.
 
Sopa i en motortvätt tillsats en sådan man häller innan oljebyte. Kör med den minst 10 mil istället för bara 20 min på tomg som brukar vara vanligaste rek på motortvätt oljorna. Kör relativt hårt och motorbromsa så mycket som möjligt med tvättmedlet i motorn. Om du har tur har kolvringarna bränt fast och då kan de lossna av en sådan behandling. Men obs om du har otur kan skit lossna och sätta sig i någon oljekanal så motorn tappar oljetrycket så gör det på egen risk! De är ganska ovanligt men de har hänt mig så jag fick skrota en bil men då har jag kört många motortvättar genom åren!
Även inkörnings tillsats för olja innehåller massor av Zddp (zink/fosfor/molly/ och de tätar cylindrar mot ringar väldigt bra den kan du köra i efter motortvätt och oljebyte och köra på i en oljebytesintervall. Redline har en inkörningstillsats som innehåller bland de högsta mängderna zddp och kostar 270kr den är känd för att sänka oljeförbrukning och du får längre livslängd på motorn. Katalysatorn däremot tappar effektiviteten fortare de är enda nackdelen med mycket zink i oljan. Men den går inte väck på bara 2000 mil så en oljebytesintervall kan du lugnt köra zddp tillsats.
Kör gärna också mineralolja som har stor mängd zddp och så tjock som möjlig minst 10w/40/50 och hade de varit sommar 20W50.
Olja för dieselbilar/lastbilar/traktorer har överlag högre halt zddp vs bensinmotor olja så köp olja som är specad för dieselmotorer så tätar de ringarna bättre än låghaltig zddp olja.
Om du gör denna behandling har du gjort allt du kan.
Jo just kolla att vevhusventilationen inte är tät för de ger högt vevhustryck så oljan pressas ut förbi kolvringar och packboxar.
 
Last edited:
Det var ett redigt husmorsknep :tummenupp Mejlade faktiskt Red Line samtida som denna tråd men inte fått något svar. Ghettoadress så vet inte om man kan stanna med bilen där utan att bli av med hjulen (gissningsvis ingen besöksadress).
 
Sopa i en motortvätt tillsats en sådan man häller innan oljebyte. Kör med den minst 10 mil istället för bara 20 min på tomg som brukar vara vanligaste rek på motortvätt oljorna. Kör relativt hårt och motorbromsa så mycket som möjligt med tvättmedlet i motorn. Om du har tur har kolvringarna bränt fast och då kan de lossna av en sådan behandling. Men obs om du har otur kan skit lossna och sätta sig i någon oljekanal så motorn tappar oljetrycket så gör det på egen risk! De är ganska ovanligt men de har hänt mig så jag fick skrota en bil men då har jag kört många motortvättar genom åren!
Även inkörnings tillsats för olja innehåller massor av Zddp (zink/fosfor/molly/ och de tätar cylindrar mot ringar väldigt bra den kan du köra i efter motortvätt och oljebyte och köra på i en oljebytesintervall. Redline har en inkörningstillsats som innehåller bland de högsta mängderna zddp och kostar 270kr den är känd för att sänka oljeförbrukning och du får längre livslängd på motorn. Katalysatorn däremot tappar effektiviteten fortare de är enda nackdelen med mycket zink i oljan. Men den går inte väck på bara 2000 mil så en oljebytesintervall kan du lugnt köra zddp tillsats.
Kör gärna också mineralolja som har stor mängd zddp och så tjock som möjlig minst 10w/40/50 och hade de varit sommar 20W50.
Olja för dieselbilar/lastbilar/traktorer har överlag högre halt zddp vs bensinmotor olja så köp olja som är specad för dieselmotorer så tätar de ringarna bättre än låghaltig zddp olja.
Om du gör denna behandling har du gjort allt du kan.
Jo just kolla att vevhusventilationen inte är tät för de ger högt vevhustryck så oljan pressas ut förbi kolvringar och packboxar.
Gammalt rallyknep är ju en skopa drivknutsfett i motoroljan, också molybdenbas.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
CV-2 har jag faktiskt.. sen om det är tillräckligt mkt rally i mig vette tusan ;) Droppunkt på över 426°C kanske inte är helt optimalt.

CV-2.jpg
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top