Få ner decibelen på avgassystemet

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Jag har nyligen monterat på ett 3-1 Arrow system på min hoj och enligt Arrow så ligger det på 99 db.
Där sitter också redan en db-killer monterat i enligt Arrow.

Så hur fan ska jag göra för att få ner decibelen lite för att kunna köra på bana i augusti.

Alla normala och genomförliga tips är välkomna. :tummenupp

Det är inte lätt att få ner ljudnivån mer än ett par tre dB om man inte accepterar att tappa mycket effekt, tyvärr. Det finns dB-killer som tar ner ca 10 dB men då är avgasflödet reducerat med t.ex. 75% :huvet

Lekte lite med egentillverkad dB-killer för någon vecka sedan. Den duger för att klara SBP men inte mer. http://www.youtube.com/watch?v=OGYs0oQIsuE

Andra som har testat olika lösningar har kommit fram till samma sak, antingen blir hojen tyst och orkeslös med dB-killer, eller så har den nästan ingen effekt.

Är det ett helsystem?

ja det är ett helsystem

Ska du köra på SRW? Skruva dit originalblåsen...

jag ska köra SMC kursen i augusti på knutstorp så de är inte lika petiga som på SRW, men att skruva på orginalblåset gör jag inte, fatta vilket jävla jobb det var att byta från början.
Sen måste hojen mappas om, så i slutänden kommer kursen kosta hur mycket som helst.
Får exprementera mig fram och funkar det inte så får jag helt enkelt ligga på en högre växel så det inte låter så mycket ;)

Det är inte lätt att få ner ljudnivån mer än ett par tre dB om man inte accepterar att tappa mycket effekt, tyvärr. Det finns dB-killer som tar ner ca 10 dB men då är avgasflödet reducerat med t.ex. 75% :huvet

Lekte lite med egentillverkad dB-killer för någon vecka sedan. Den duger för att klara SBP men inte mer. http://www.youtube.com/watch?v=OGYs0oQIsuE

Andra som har testat olika lösningar har kommit fram till samma sak, antingen blir hojen tyst och orkeslös med dB-killer, eller så har den nästan ingen effekt.

ja det är ju tyvär det som är felet, ett system är ju inte till för att ha en db-killer, stoppar ju flödet.
Mitt problem är ju att den redan är monterad och ljudet är ändå relativt högt, vet inte exakt för ajg har inte fått det mätt.

Last edited:
Back