Få fart på hoj som varit avställd över 10år?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Står en gammal gul hoj i garaget där jag har min, en Triumph Daytona T595.
Killen som har den har inte rört den sen november 1998, hojen köptes 1997.

Den står bara och dammar i ett hörn nu, jag vart lite sugen på den när den bara förfaller och ingen orkar göra nåt åt den.
Den ser jäkligt fräsch ut med trots att den är lite dammig.
Mig veterligen inga fel på den vid avställningstillfället, bara tappat intresse.

Är det plocka isär hela motorn som gäller och byta packningar, packboxar, o-ringar med mera?

Vet inte heller om den är startad nånting alls på 10 år, vilket får mig att bli lite tveksam med tanke på rost i cylinder osv.
Det har redan satt sig lite rost på kedjan, och det av luftfuktigheten, trots att den står inomhus.

Vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar ägaren till den, är lite minisugen på att meka lite :)

Köpte för några år sen en CB750-81 som stått i 11 år. Enda som jag akut var tvungen att fixa va packningen till flotörhuset på alla förgasarna. När det va tätt (och nytt batter förstås) så va det bara att tuta och köra. Bytte ganska snart däcken också då dom va rätt hårda.

H-Å

Alltså, bara för att den stått länge så behöver det inte per automatik att du behöver dela motorn och byta packningar. Kolla försiktigt om motorn går runt med hjälp av typ spärrskaft och en hylsa på framdrevsmuttern, är det stumt får du lyfta toppen/topparna på cylindrarna och knacka lös kolvarna och sen smörja upp. Sen är det bara att provstarta och se om den tokläker olja eller om du har tur att den är tät och fin=)

lycka till!

Vet du om ägaren gjorde några förberedelser i samband med att den ställdes av? Vilket klimat är det i lokalen där den förvaras? Det påverkar nog skicket på hojen idag.

Bromsvätskan bör vid det här laget dragit åt sig fukt. Om det påverkat bromsoken är svårt att säga. Om tanken varit halvfull med bensin lär nog tanken vara rostig på insidan. Med fräsch olja kan nog motorn ha konserverats rätt bra. Packningar och annat kan dock behövas byta.

Jag har aldrig stött på en motorcykel som stått så länge. Du får nog vara beredd på att åtgärda en del saker på hojen om du avser att använda den. De mår inte bra av att stå oanvända för länge utan skötsel. Behöver inte vara några allvarligare fel på den. Mycket har nog att göra med förvaring och hur man förberett den långvariga avställningen. Det är ju bara att åtgärda problemen som uppkommer om du är inställd från början att det kan uppstå följdproblem på grund av bristfälligt användande.

, är det stumt får du lyfta toppen/topparna på cylindrarna och knacka lös kolvarna och sen smörja upp.

Skulle vilja vända på steken där.... Plocka ur stiften och låt stå med tunnare olja, (alt lite diesel), för att ringar och kolv skall kunna lossa självt innan man tar till våld. "Skrotnisse" på forumet har skrivet den mest klockrena instruktion jag sett för att väcka en sovande motor till liv igen.

Så till TS; fråga Skrotnisse.

Tack för tipsen :)

Nej jag vet nästan ingenting just nu, men ska ta reda på mera.

Hojen står och har stått i ett rum med ett element som har hållit typ 10+ grader vintertid, ventilationen i rummet/garaget är en liten friskluftsventil inga fläktar eller nåt.
Sen öppnas och stängs dörren så klart en del när de som använder och sköter sina hojar (som jag :p ) går in.

Misstänker att den hojen går att få för en billig peng.

Packboxarna till gaffeln kan du nog ränka med att få byta, men inget är ju skrivet i sten. Den kan ju inte ha gått många mil innan den ställdes av och somnade in så chansen att den är lätt att få i ordning är ju stor.

För att starta:

Plocka ur stiften, lägg i en växel och putta försiktigt på hojen och se om den snurrar runt utan för mycket våld. Om detta är ok ladda batteriet, plocka isär flottörhusen på förgasarna och töm ut/alternativt blås rent. Töm tanken och häll i ny bensin.

Ha en skruvmejsel medelstor till hands när du slår på bränslekranen, om någon förgasare flödar knacka med skaftet och lite finkänslig hand och se om förgasaren slutar flöda. Gör den inte det riv igen och rengör.
När detta är ok prova att starta, förhoppningsvis spottar den igång direkt.

För att köra:

Byt däcken, och den rostiga kedjan. Byt bromsvätska och kontrollera att bromsarna inte ligger på. Varmkör motorn ordentligt. Stäng av motorn. Lägg i en växel och dra in kopplingen och försök putta hojen. Detta då kopplingen kan ha klibbat ihop. När kopplingen fungerar ta en provtur, kolla efter en stund så det inte läcker några vätskor från tex motor, broms eller gaffel.

För att starta:

Plocka ur stiften, lägg i en växel och putta försiktigt på hojen och se om den snurrar runt utan för mycket våld. Om detta är ok ladda batteriet, plocka isär flottörhusen på förgasarna och töm ut/alternativt blås rent. Töm tanken och häll i ny bensin.

Ha en skruvmejsel medelstor till hands när du slår på bränslekranen, om någon förgasare flödar knacka med skaftet och lite finkänslig hand och se om förgasaren slutar flöda. Gör den inte det riv igen och rengör.
När detta är ok prova att starta, förhoppningsvis spottar den igång direkt.

För att köra:

Byt däcken, och den rostiga kedjan. Byt bromsvätska och kontrollera att bromsarna inte ligger på. Varmkör motorn ordentligt. Stäng av motorn. Lägg i en växel och dra in kopplingen och försök putta hojen. Detta då kopplingen kan ha klibbat ihop. När kopplingen fungerar ta en provtur, kolla efter en stund så det inte läcker några vätskor från tex motor, broms eller gaffel.

Toppen tips! Tackar så mycket!
Ju mer jag funderar på det desto mer sugen blir jag, man kan aldrig ha för många hojar :D

Börja med att kontakta ägaren.

Daytonan har inga förgasare men insprutning. Bränslepumpen sitter inne i tanken, som är av plast. Om du/ni lyckas få liv i batteriet så tror jag det o lite ny olja o filter är det enda som behövs.
Sen instämmer jag med Rolle Rotax provkörningsinstruktion.

Kolla alla bränsleledningar, inte kul om ngt torkat eller råttorna varit framme o det börjar läcka bensin.

Kolla även bromsledningar o byt vätska, bromsarna är ju inte helt oviktiga på en hoj...

Tror inte det är så känsligt förövrigt, följ skrotnisses anvisning för motorn sen ta resten eftersom.

Tappa ur eventuell gamal bensin, Sedan är det inga speciella problem som skulle vara större än en annan hoj som är så gamal.
Gör service enligt det dom ovan skrivit.

Kan vara ett kap om du får köpa den til rätt pris.

Mats

Hojen står och har stått i ett rum med ett element som har hållit typ 10+ grader vintertid, ventilationen i rummet/garaget är en liten friskluftsventil inga fläktar eller nåt.
Sen öppnas och stängs dörren så klart en del när de som använder och sköter sina hojar (som jag :p ) går in.

Misstänker att den hojen går att få för en billig peng.[/QUOTE

vad tror du om priset....hade en 98 för många år sedan men blev tyvärr stulen.... trevlig hoj.... är det du som ska sköta försäljningen...
släng ett mail om det blir aktuell med försäljning...motolizama@hotmail.com eller PM

mvh jojje.....

Skulle vilja vända på steken där.... Plocka ur stiften och låt stå med tunnare olja, (alt lite diesel), för att ringar och kolv skall kunna lossa självt innan man tar till våld. "Skrotnisse" på forumet har skrivet den mest klockrena instruktion jag sett för att väcka en sovande motor till liv igen.

Så till TS; fråga Skrotnisse.

Det låter klokt att börja med att spruta in smörja i cylindrarna och vänta nått dygn. Det kan nog vara värt tiden det tar.

Lycka till :tummenupp

Misstänker att den hojen går att få för en billig peng.

vad tror du om priset....hade en 98 för många år sedan men blev tyvärr stulen.... trevlig hoj.... är det du som ska sköta försäljningen...
släng ett mail om det blir aktuell med försäljning...motolizama@hotmail.com eller PM

mvh jojje.....

hehe är ju jag som eventuellt köper den, kanske gör iordning och kör en säsong sen säljer nästa vår :)

Ändå säkert ngn sniken gubbe som tror den är värd lika mycket som -98. Garagefyndens tid är förbi. Men berätta gärna hur det går:tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla