Få däck att rulla långt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Diskuterade idag med lite folk. Rullar verkligen ett bildäck kortare utav för högt lufttryck.
Så länge man inte övreskrider max tryck på däcket dvs.

Enligt mej så är det ingen skillnad, skillnaden om man sliter hela däcket jämnt eller om man sliter det på mitten är betydelselöst. Förutom att det som endast slitits på mitten rullat lättare och även sparat soppa.

Dom pratade bärighet och att det sliter mindre att jämna ut slitaget på hela ytan.

Att gängse tänk är att det ska vara rätt lufttryck mm. Det är inget jag bryr mej om. Jag vill ha fakta. Jag har alltid kört med lite högre lufttryck och kan inte påstå att jag kommit kortare än någon annan, snarare tvärt om. Jag kommer oftast längst på mina däck. Nu spelar körstil mer roll gissar jag.
 
Nyare bildäck är mycket bättre på att klara lite högre lufttryck utan att deformeras. Men om man fyller så att däcket deformeras i högre farter så man alltså har bilens tyngd på en liten yta så sliter man ut däcket i mitten ganska snabbt. Det är fakta, och du kan garanterat verifiera det med valfri däckhandlare som bör ha sett mängder med sådant under åren.
Men som sagt, i de flesta lite shysstare däck idag kan man proppa i ganska höga tryck (jämröft med när min körkortsbok skrevs i början på 90-talet) innan de börjar deformeras. 3 kilo funkar bra, och ger möjligen lite bättre bränsleekonomi, mer buller och troligen lite stabilare och snabbare manöverförmåga jämfört med lite lägre tryck. Men att tokfylla däcken så de blir som trumskinn är bara skit.
 
Min farbror berättade att hans ex kollade och fyllde när han hängt på sommardäcken på hennes bil, kom och sa att det pyser så det är nog punktering, han gick och kollade och det pös ju, 8,5bar hade hon tryckt i..... :näsblod

Så, lite under det då om du ska höja..... :D
 
Tycker däckfabrikat och modell har större inverkan på livslängd (och förbrukning) så länge man har korrekt lufttryck i däcken än att hålla på och experimentera med luftryck på ett specifikt däck. Det är skillnad på att ligga i hög fart konstant mil efter mil och stadskörning. Det har olika inverkan på hur däcken slits. Likaså bilens hjulinställningar. Tillverkaren och ibland ägarna ändrar på dem beroende på vilka egenskaper man eftersträvar. De står ibland i kontrast till däckens livslängd.
 
Lite högre tryck än biltillverkarens rekommendationer brukar inte ge någon nämnvärd skillnad på däckets livslängd eller slitage. Om biltillverkare t.ex. anger 2.4 fram/2.6 bak vid maxlast och du kör på t.ex. 2.8 eller 3.0 runtom så betvivlar jag att du kommer få något märkbart ökat slitage eller ojämn slitning av däcken.
 
Tack för alla svar.
Då hade jag rätt som jag misstänkte.

Dom svamla om så mycket skit så jag gick där ifrån tillslut.
 
Frågar du valfri däckkrängare så täcker 2.5 bar runtom många däckdimensioner och bilmodeller, "undantag" finns naturligtvis =) Hjulvinklarna är dock prio om däckkontot är av intresse och det händer även att biltillverkarna lyckas halvbra med dessa från fabrik...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top