få bort svänghjulet???

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
tja jag lånar brors tråd för en fråga om min moppe.
jag skall byta vevstake för jag skall byta upp mig till ett värre 70cc kit och jå har jag fasnat i mitt meckande, jag får inte bort svänghjulet.
jag har tagit bort den stora skruven i mitten och vad jag kan se fins det inga låsningar kvar att ta bort.
vevstaken mosste va hel efter mäck
jag hoppas på er expert hjällp även om detta är en moppefuckofråga. :Bugar
 
cool_adde skrev:
tja jag lånar brors tråd för en fråga om min moppe.
jag skall byta vevstake för jag skall byta upp mig till ett värre 70cc kit och jå har jag fasnat i mitt meckande, jag får inte bort svänghjulet.
jag har tagit bort den stora skruven i mitten och vad jag kan se fins det inga låsningar kvar att ta bort.
vevstaken mosste va hel efter mäck
jag hoppas på er expert hjällp även om detta är en moppefuckofråga. :Bugar

köp en svänghjulsavdragare är mitt enda råd. :)
 
mek

cool_adde skrev:
tja jag lånar brors tråd för en fråga om min moppe.
jag skall byta vevstake för jag skall byta upp mig till ett värre 70cc kit och jå har jag fasnat i mitt meckande, jag får inte bort svänghjulet.
jag har tagit bort den stora skruven i mitten och vad jag kan se fins det inga låsningar kvar att ta bort.
vevstaken mosste va hel efter mäck
jag hoppas på er expert hjällp även om detta är en moppefuckofråga. :Bugar
Svänghjulsavdragare instämmer det enda rådet, försök inte med något
annat meka ska man inte göra med våld.
 
Det finns flera varianter. En vanlig förekommande är något som liknar en rörbit som är gängad invändigt och utvändigt. I den invändiga gängan sitter en bult som när den gängas mot vevaxeln tvingar av svänghjulet. Den utvändiga gängan gängas i svänghjulet. Tittar du på svänghjulet hittar du gängor nära centrum. Gänga först i avdragaren tills den bottnar och tighta sedan avdragarens bult. Andra avdragare består av två eller flera "klor" som är tänkta att greppa svänghjulet någonstans utan att skada spolar och dylikt. Därefter tightar du avdragarens centrumbult vilket får svänghjulets kona att lossna från vevaxelns. Det finns säkert flera varianter men det här är de jag känner till. Bonnemeckar brukar gänga på vevaxelns mutter tills den ligger jämnt med vevaxeln och sedan slå ett rakt, hårt slag mot veven. Inget att rekomendera, men det fungerar. Pulsen får hjulet att släppa men lämnar ibland skador och bör därför inte användas tycker jag.
 
Knackvarianten tveksam, den kan lätt ge lagerskador o snett vevparti.
Värma svänghjulsnavet (varsamt !) med gassvets är en annan tveksam metod.

Men utan svänghjulsavdragare är det nästan omöjligt. Ibland kan man tom behöva
knacka o värma även med avdragare.

Utgår från att nån annan än du ska byta vevstaken; han/hon kan nog ta bort
svänghjulet oxå.
/u
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top