Få bort repor på strålkastarkglaset

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Efter en tur ut bland lecakulorna så blev mitt strålkastarglas lite repigt. Kan väll beskrivas som små matta fläckar över halva glaset. Går det att rädda detta på ngt sätt? Köpa nytt gör jag inte utan vill mest mest se om man kan förbättra det och få bort den matta ytan.

Läste ngt om att polera med tandkräm alt slitet finkornigt sandpapper. Kan det vara ngt?

Svårt att säga utan att se det. Men det är otroligt svårt med lampglas. Slipar du ner ett ställe så får du ju en förvrängd ljusbild, dvs måste hela glaset slipas exakt lika mycket.

Ska se om jag inte kan få upp ett foto i eftermiddag...

Prova med Sidol, puts för glashällar och diskbänkar mm. Det använder vi på bilglas får att ta bort smårepor. Det kan inte trolla men små små repor kan man få bort med det.

Autosol kan också funka ev. Men testa försiktigt först. Glas är knivigt att polera. Vissa glasmästare (inte vi dock) och bilfirmor har avancerade polermaskiner som kan hjälpa också tror jag. Men då kostar det nog en rejäl slant, inga billiga doningar vad jag sett...

Prova med Sidol, puts för glashällar och diskbänkar mm. Det använder vi på bilglas får att ta bort smårepor. Det kan inte trolla men små små repor kan man få bort med det.

Autosol kan också funka ev. Men testa försiktigt först. Glas är knivigt att polera. Vissa glasmästare (inte vi dock) och bilfirmor har avancerade polermaskiner som kan hjälpa också tror jag. Men då kostar det nog en rejäl slant, inga billiga doningar vad jag sett...

SKa iväg och köpa lite Sidol och testa med det. Är det en mjuk trasa och gnugga försiktigt som gäller?

SKa iväg och köpa lite Sidol och testa med det. Är det en mjuk trasa och gnugga försiktigt som gäller?

Japp. Luktar och ser ut som autosol, bara lite mer lättflytande. Tror de är väldigt snarlika.

Men som sagt, förvänta dig inget mirakelmedel. Små repor kan man polera bort men djupare är lönlöst. Funkar det inte kan du annars använda den till metalldelar på MC:n. Jag gnuggar ofta rent stövelmärken från avgasrören med det...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back