fästing på kissen =(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
shit!!! min lilla kisse miss puckolina var just ute på balkongen.
kommer in med nåt på hakan..
jag tro de va en fästing..såg ut så..
inte lätt o se på en katt som va lite rädd.
jag försökte se om den va nån tag el likn som stog ut men såg bara fötterna så jag tog bort den lite snabbt (panik)
vad händer kan hända? kan man göra nåt i förväg?
hur ser man om de har "blitt" nåt .
hjälp :(

kanske bara brusa upp o de va nå skalbaggs likn men man undrar ju :3freak

ozeo skrev:
2252467 shit!!! min lilla kisse miss puckolina var just ute på balkongen.
kommer in med nåt på hakan..

kanske bara brusa upp o de va nå skalbaggs likn men man undrar ju :3freak

En fästing är liten när den sätter sig på ett djur eller en mäniska.. VÄÄÄÄLDIGT liten... Man ser dem sällan om man inte tittar väldigt noga och på pälsdjur ser man dem sällan innan de suttit i flera dagar och sugit blod så de svällt upp..

En fästing biter sig inte fast direkt så om katten gick ut på balkongen och sen kom in och du plockade bort krypet så var det antningen ingen fästing eller så hade den inte fastnat och då gör inget om du plockar den direkt..
Fästingar brukar som sagt ta typ nån timme på sig innan de biter sig fast.

Jag har haft min beskärdadel av fästingar. Rekordet var iofs när damen gick igenom ett snår och fick en sissådär 40-50 fästingar på benet på en gång... :3freak

M.v.h
Andreas - uppvuxen på Södertörn, fästingcountry.

Edit1:
På den här bilden ser du hur liten en fästing är jämfört med hårstråna på huden och "hudmönstringen"(??)
fasting.jpg

Last edited:
Undrar mest över vad grannarna säger när du visar kissen på balkongen... :rolleyes:

Hej

Ta bort fästingar genom att dra dem rakt ut från djurets skinn, jag brukar använda en spetsig pincett som jag får tag runt fästingens kropp med.
Sen kan du ta det lugnt och eventuellt tvätta av med lite antibakteriemedel.

Vill du förebygga fästingar finns olika medel att ta till. Ett loppehalsband eller antiloppmedel som man droppar i nacken på katten håller fästingar borta. Finns att köpa på apoteket.

ohj..så liten..ja jag har aldrig sett en i verkligheten o trodde dom va stor..
ser ut som på bilden fast mycke större typ.
både ben kropp o allt. :)

BlueBull skrev:
2252487 Undrar mest över vad grannarna säger när du visar kissen på balkongen... :rolleyes:
allt jag hör är bara bla bla bla :rolleyes:

ozeo skrev:
2252514 ohj..så liten..ja jag har aldrig sett en i verkligheten o trodde dom va stor..
ser ut som på bilden fast mycke större typ.
både ben kropp o allt. :)

De kan vara lite större än den på bilden men de är fortfarande väldigt små. Huvuddelen av de man får på sig själv brukar vara i samma storlek som ens vanliga leverfläckar(om man nu inte ser ut som gorbatjov här och där)...

De är dessutom väldigt platta så om du drar fingret över huden och över en fästing som kryper där är det inte säkert att du ens märker den..

Såhär ser de ut när de sugit blod ett par dagar(har aldrig sett en så stor på en människa.. bara på djur där de gömt sig i pälsen)
2005-07-25SSCN1051.JPG

korvgubbe skrev:
2252524 De kan vara lite större än den på bilden men de är fortfarande väldigt små. Huvuddelen av de man får på sig själv brukar vara i samma storlek som ens vanliga leverfläckar(om man nu inte ser ut som gorbatjov här och där)...

De är dessutom väldigt platta så om du drar fingret över huden och över en fästing som kryper där är det inte säkert att du ens märker den..

Såhär ser de ut när de sugit blod ett par dagar(har aldrig sett en så stor på en människa.. bara på djur där de gömt sig i pälsen)
2005-07-25SSCN1051.JPG

ahh denna va nog stor som hela tumnageln nästan..fast helt osvälld typ.

Hsb-Chrille skrev:
2252479 Du bör nog oroa dig mer över dig själv än över katten är jag rädd.... :brinnerup

haha

har bara lyckats få en fästing fastän man nästan bor på landet...
den satte sig givetvis där det finns mest blod :)

På Arken i birsta har dom en fästingplockare som är kanon, ser ut som en kofot i miniatyr. Bara kroka i och dra rakt ut. Har plockat fästingar på både hunden och katten med en sån.

Har bara plockat en sisådär 10 fästingar på jycken i år, det är rekordlite när han inte blivit besprutad med fästingmedel. Förra året plockade jag säkert ~70 fästingar på honom. Men så har han ju vit päls, så man ser ju dem rätt tydligt.
Finns en fästingplockare som ser ut som en penna med en ögla i änden, den kan jag skarpt rekommendera. Du får upp hela fästingen med huvud i 99.9% av fallen. (den sista 0.1% ska du vara väldigt, väldigt klumpig för att lyckas med)

Finns att köpa på apoteket tror jag :tummenupp Ett starkt tips att införskaffa en sådan då det där inte lär vara sista fästingen du plockar.

ozeo skrev:
2252541 ahh denna va nog stor som hela tumnageln nästan..fast helt osvälld typ.

Då var det garanterat ingen fästing. O-färdigsugna fästingar är typ 3-4mm när de är som allra störst...

Har någon här koll på om den sydeuropeiska fästingen har börjat spridas här i landet än?

Det är tydligen en sydeuropeisk fästing som ska kunna föröka sig på människoblod sedan den har lossnat från värddjuret (vilket inte den fästing vi är vana vid gör, den förökar sig tydligen bara på djurblod och i djurets päls)
Dessutom är den mindre, vilket gör att den om den äter sig fast på en människa kan sitta kvar till natten, trilla loss och föda upp ett par tusen nya fästingar i sängen...

Jag läste något om den fästingen på en hundsida, sedan körde jag ner hunden ur sängen och skakade alla sängkläder noga innan jag gick i säng...

Fästingar fyller fan ingen funktion i världen, utlys ett extra nobel-pris till den som lyckas utrota fanskapet ur faunan...
(detsamma gäller för övrigt renar)

Spiken skrev:
2252655 Har bara plockat en sisådär 10 fästingar på jycken i år, det är rekordlite när han inte blivit besprutad med fästingmedel. Förra året plockade jag säkert ~70 fästingar på honom. Men så har han ju vit päls, så man ser ju dem rätt tydligt.
Finns en fästingplockare som ser ut som en penna med en ögla i änden, den kan jag skarpt rekommendera. Du får upp hela fästingen med huvud i 99.9% av fallen. (den sista 0.1% ska du vara väldigt, väldigt klumpig för att lyckas med)

Finns att köpa på apoteket tror jag :tummenupp Ett starkt tips att införskaffa en sådan då det där inte lär vara sista fästingen du plockar.

Jag har misslyckats med ungefär 0.1% jag med, men då rycker jag alltid för hand. Jag trodde såna där fästingplockare var till för gamla tanter och annat löst folk som inte vågar ta i fästingen för det går alldeles utmärkt med fingrarna.

Dee_cati skrev:
2253183 Jag har misslyckats med ungefär 0.1% jag med, men då rycker jag alltid för hand. Jag trodde såna där fästingplockare var till för gamla tanter och annat löst folk som inte vågar ta i fästingen för det går alldeles utmärkt med fingrarna.

Eller så har du frökenfingrar :hihi

Låt oss säga så här, jag tittade på en urmakarutbildning när jag gick i gymnasiet men det var inget för mig och mina fingrar...

Jag tycker att allt mindre än en M8 mutter är smått, och tvingas jag ha supertunna handskar på mig så klarar jag fan inte av att sätta fast en hjulmutter på en lastbil ens....

Däremot går det alldelens utmärkt att göra en egen fästingpenna av en kasserad kulspets-penna och lite fiskelina, jag bad en kompis att göra en...

GuW skrev:
2253136 Har någon här koll på om den sydeuropeiska fästingen har börjat spridas här i landet än?

Det är tydligen en sydeuropeisk fästing som ska kunna föröka sig på människoblod sedan den har lossnat från värddjuret (vilket inte den fästing vi är vana vid gör, den förökar sig tydligen bara på djurblod och i djurets päls)
Dessutom är den mindre, vilket gör att den om den äter sig fast på en människa kan sitta kvar till natten, trilla loss och föda upp ett par tusen nya fästingar i sängen...

Jag läste något om den fästingen på en hundsida, sedan körde jag ner hunden ur sängen och skakade alla sängkläder noga innan jag gick i säng...

Fästingar fyller fan ingen funktion i världen, utlys ett extra nobel-pris till den som lyckas utrota fanskapet ur faunan...
(detsamma gäller för övrigt renar)

Håller med!

Någon som kan tipsa om en bra renplockare? Gärna en smidig modell som gör proceduren lätt.

ozeo skrev:
2252541 ahh denna va nog stor som hela tumnageln nästan..fast helt osvälld typ.

Katten hoppa upp i sängen och ville bli klappad. Ner dimper den största jävla fästing jag någonsin sätt. Katten åkte ut på studs.

FreddaAbborre skrev:
Katten hoppa upp i sängen och ville bli klappad. Ner dimper den största jävla fästing jag någonsin sätt. Katten åkte ut på studs.

När de är uppsvällda så är de ofarliga ett bra tag framöver, men bara för att göra det hela lite roligare så kan man flambera dem med tändaren. Låter äckligt, luktar illa men de dör. Nu gör inte jag på det viset men min kära storebror älskar att elda upp varenda fästing han plockar :död

Bästa renplockaren:

Bifogat

• fu2831.jpg
    fu2831.jpg
    33.3 KB · Visningar: 50
Last edited:
GuW skrev:
2253236
Däremot går det alldelens utmärkt att göra en egen fästingpenna av en kasserad kulspets-penna och lite fiskelina, jag bad en kompis att göra en...

Kanontips, skall genast göra en :tummenupp .

Har en fästingplockare som liknar en pincett med hylsa = värdelös.

/Duck

DiscoDuck IV skrev:
2253935 Kanontips, skall genast göra en :tummenupp .

Har en fästingplockare som liknar en pincett med hylsa = värdelös.

/Duck

Orkar man inte göra en finns det ju alltid en färdig på apoteket som funkar utmärkt, så länge man inte försöker elda upp fästingarna när man håller dem med den. Har lyckats smälta två stycken när jag jagat fästingar lite för ivrigt.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...odinfotype=&showBuy=false&action=showProdInfo

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!