Fäste på bana när det är kallt?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som har någon uppfattning om hur fästet påverkas på bana med gatdäck (typ Sportsmart) när det är kallt? (med kallt räknar jag typ 7-10 grader).

Däcken får ju värmen av friktionen och rörelser i gummit, och denna är ju samma oavsett lufttemperatur.

Att det kyls ner sådär jättemkt av kall asfalt känns konstigt då det inte har någon jättelångvarig kontakt med marken. Att det kyls ner av att det är kallt i luften kan jag köpa.

Men frågan är alltså om någon har en hyfsat verklighetsbaserad uppfattning om hur mkt sämre (om det ens blir sämre) fäste man har om man kör en bandag nu när det är 7 grader. Är det något man ska åka runt och tänka på om man håller ett hyfsat tempo.

Min egen erfarenhet har vart stor skillnad mellan varmt o kallt med tanke på fästet.
Prova att vrida på rullen ordentligt rakt fram så märker du. Och nu på våren ligger pollen och damm på vägen/banan vilket gör det halt oxå.

Det är 7,8 % sämre fäste så backa 8 % från maxtempo så är det lugnt..
Allvarligt..klart att lite sämre fäste är det,speciellt om däcken inte kommer upp i arbetstemp, men grepp finns det nog så det räcker.Du får känna dig fram helt enkelt!
Ha kul!!

Jag tror vi klarar oss.

Jag tror vi klarar oss.

Ja, alltså, jag har ju kört flera gånger när det varit den här temperaturen. Poängen är mest att jag förmodligen tror att det är sämre fäste än vad det egentligen är, och tar det onödigt lugnt.

Så det är bara kul med input från andra som också gjort det, och helst såna som kör lite snabbare.

Om du ska till åsen nu på fredag så får vi väl hålla oss till efter lunchen innan det är dags att ge sig på Backlunds varvtider :)

Jag körde personbästa igår på Sviestad. Inga problem med greppet, men jag kör 125-räser och inte speciellt styggefort.

Med lite throttle control och undvikande av demonsena inbromsningar borde det inte uppstå problem.

Vi är där och kör rent banan åt er på torsdag.....
Om man använder sig av normala gatdäck som har lägre arbetstemp så får dom fäste relativt bra relativt tidigt vi ca 38-45 grader.... men går du på med ett rent tävlingsdäck som ska ha 80 -tom 120 grader då kan du snabbt får glatt...
mitt tips är att du känner dig fram lägg 3 uppvärmningsvarv istället för 2som du normalt har med SMC....
onödigt att inte få köra på när det blir varmt för att man lägger bågen på våren i kylan....
Jobba med blicken: Svängpunkt, Apex och utgång....
skapa flytet snarare än att lägga den snabbaste tiden det första du gör på säsongen...

Jag har varit på flertalet kalla bandagar och ja mer vurpor sker pga. kalla däck än när det är varmt...

Om du ska till åsen nu på fredag så får vi väl hålla oss till efter lunchen innan det är dags att ge sig på Backlunds varvtider :)

...jag minns att jag läste om en japan för några år sedan, som i Endurance 24t VM-sammanhang satte loppets snabbaste varv på natten, vid -2 graders temperatur. Motorn fick klart syre så att den gick som ett skott, men greppet kan inte ha varit speciellt värdelöst. Slicks dock.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!