Fästa hyllor i tegel

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tänkte slänga upp lite hyllor i garaget för att få bort allt som står på golvet.

Tänkte fästa 3 st väggskenor (denna) och sen 370mm konsoler.
Kommer bli två hyllplan på ca 1500mm

Vad är bäst att fästa med? Expanderbult eller plugg och skruv?
Vilken storlek är i så fall lämplig?

Väggen består av hyfsat gammal tegel med puts. Tror det är håltegel med minst 40 år på nacken. Putsen släpper ganska lätt så den får man väl knacka bort.

Skruv och plugg.
Borra hålet något mindre än rekommenderat och knacka in pluggen med hammare.
Helst brunplugg om du får plats med så pass stor skruv i skenan.
Putsen behöver du inte ta bort.

Skruv och plugg.
Borra hålet något mindre än rekommenderat och knacka in pluggen med hammare.
Helst brunplugg om du får plats med så pass stor skruv i skenan.
Putsen behöver du inte ta bort.

:D

Brunplugg är skitbra.
Ordna gärna torxskruvar med en phet skruvdragare till det, det har hittills funkat på alla väggar jag testat.

Brunplugg :va

Gissar att det inte är färgen som är det viktiga....eller?

Japp. Jag är byggn00b så förklara gärna.

Vad är fördelen med plugg istället för expander?

Nu har jag inte läst hela tråden,men har du testat att borra?

Hehe :tummenupp

Last edited:
Huruvida du ska ha plugg eller expander beror på väggen.
Om du vet säkert kan nog din närmaste bygghandlare hjälpa dig.
Tegel är ok att borra i så länge du som sagt använder lite mindre borr så du inte "fnösar" sönder hålen. Värre med blåbetong, då ska man ha en bra hammare.
Borde funka skitbra, se bara till att du borrar lite djupare än skruvarnas längd.

Jag är också byggn00b, så säkert är allt jag säger helt åt helvete. ;)

EDIT: Pluggar har olika färg för olika ändamål som jag fattat.
Det kan de hjälpa dig med på butiken.
Lite olika utformade.

Last edited:

Jo, färgen är viktig då det är storleken det handlar om. Brun plugg= 8mmx50 om jag inte minns fel, blå större på 10mm, röd på 6mm och sen gul som typ är 4 eller nåt sånt.
Dessutom är de välbeprövade och har fungerande hullingar som greppar bra. En rejäl skruv, tex en 6,5mmX55 så kommer dina hyllor sitta som berget.
Expander i ett såpass poröst material är inget vidare anser jag men det beror på vem du frågar.

Huruvida du ska ha plugg eller expander beror på väggen.
Om du vet säkert kan nog din närmaste bygghandlare hjälpa dig.
Tegel är ok att borra i så länge du som sagt använder lite mindre borr så du inte "fnösar" sönder hålen. Värre med blåbetong, då ska man ha en bra hammare.
Borde funka skitbra, se bara till att du borrar lite djupare än skruvarnas längd.

Jag är också byggn00b, så säkert är allt jag säger helt åt helvete. ;)

EDIT: Pluggar har olika färg för olika ändamål som jag fattat.
Det kan de hjälpa dig med på butiken.
Lite olika utformade.

Pluggar har olika färg beroende på storlek. Brun plugg ska ha 10mm borr har jag för mig. Alla typer av expander är av ondo (jag är inte heller byggare så det är kanske därför). Jag använder plastplugg och då helst den helt släta varianten för det är lättare att krångla in den tajt med en hammare. Sträva efter ett så litet hål som möjligt. Precis som någon sa ovan, ta een storlek mindre borr än rekommenderat. Om du misslyckas med att få in pluggen så gör hålet något konformat med samma borr, lite i taget tills du får in pluggen. Det är värt att mula ett par pluggar på vägen, du vill inte ha ett för stort hål.

Jo, färgen är viktig då det är storleken det handlar om. Brun plugg= 8mmx50 om jag inte minns fel, blå större på 10mm, röd på 6mm och sen gul som typ är 4 eller nåt sånt.
Dessutom är de välbeprövade och har fungerande hullingar som greppar bra. En rejäl skruv, tex en 6,5mmX55 så kommer dina hyllor sitta som berget.
Expander i ett såpass poröst material är inget vidare anser jag men det beror på vem du frågar.

Mm, hittills (beroende på material) har plugg alltid funkat bättre för mig.

Mest i gipsväggar med håligheter emellan jag använt expander. Men jag är helt lost, bara testar allt trial and error. Många sneda hyllor har det blivit.

Mest i gipsväggar med håligheter emellan jag använt expander. Men jag är helt lost, bara testar allt trial and error. Många sneda hyllor har det blivit.

Bästa knepet att få hålen där man markerat dem är att INTE borra med slag i början. Borra så länge det går utan slag. Se till att ha hyfad slip på borret.
Någon sa torx, torx is tha shit. Hoppas kryss blir straffbart att sälja.

Finns en uppsjö av olika plugg och det finns plugg anpassade för just tegel som kan expandera om man hamnar i hålrummet i teglet.

http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13021

Vanligtvis funkar det med brunplugg som är den mest vanligt förekommande pluggen, men vad du ska ha på dina hyllor vet jag inte... Kemankare är det ultimata för styrka i alla fall... Det är en kemiskmassa man trycker i i hålen och trycker sedan i infästningen snabbt, då det brinner på nolltid...

Men det är skillnad på gipsexpander och expanderbult. I gips använder man endast gipsexpander/skivbult/gipsmolly och inte plugg. Edit/ JAG använder endast det, det finns alternativ.

Gipsmolly:
attachment.php

Expanderbult:
image.asp

Finns en uppsjö av olika plugg och det finns plugg anpassade för just tegel som kan expandera om man hamnar i hålrummet i teglet.

http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13021

Vanligtvis funkar det med brunplugg som är den mest vanligt förekommande pluggen, men vad du ska ha på dina hyllor vet jag inte... Kemankare är det ultimata för styrka i alla fall... Det är en kemiskmassa man trycker i i hålen och trycker sedan i infästningen snabbt, då det brinner på nolltid...

Det där sista lät som något jag ska skaffa o ha hemma :tummenupp

Tackar så mycket för alla förslag :tummenupp

Börjar med vanlig plugg och testar.
Ska ställa lite lådor så runt 10-15kg per hylla. Fast man har ju samlat på sig en massa skit så det lär antagligen sluta med överfulla hyllor till slut :rolleyes:

8E489B4966FE8F703B5BE647F1CBAE63.jpg

Nylonplugg av bättre kvalitet som är kodad med färg för storlek.

Expander kan trycka sönder teglet, speciellt om det råkar vara en porös typ.
Expandern skapar ett tryck på ytan där den expanderar och ska med det trycket hålla vikten.

Pluggen däremot är mjuk och skapar ett motstånd hela plugglängden.
Det lilla pluggen expanderar kan inte skada teglet.

Akta dig för att använda slagborr i teglet.

Edit: Om du skruvar i alla hål ska nog skenan kunna sitta uppe om du lastar 20 kg per hylla, det brukar vara hyllorna som säckar.

Last edited:
Bästa knepet att få hålen där man markerat dem är att INTE borra med slag i början. Borra så länge det går utan slag. Se till att ha hyfad slip på borret.
Någon sa torx, torx is tha shit. Hoppas kryss blir straffbart att sälja.

Bra att det kommer kunniga herrar som faktiskt har nåt att säga.
Jag håller med, kryss suger pung, men ... oooh, herregud... Att man fortfarande kan köpa spårskruv är tamejfan sinnessjukt.
Vad i helvete kan man göra med en sån???

Om man är på alldeles för bra humör ska man testa skruva in en spårjävel med en dragare, då lovar jag att det går över.

Bra att det kommer kunniga herrar som faktiskt har nåt att säga.
Jag håller med, kryss suger pung, men ... oooh, herregud... Att man fortfarande kan köpa spårskruv är tamejfan sinnessjukt.
Vad i helvete kan man göra med en sån???

Om man är på alldeles för bra humör ska man testa skruva in en spårjävel med en dragare, då lovar jag att det går över.

Försök få en pensionär att köpa Torx eller krysskruv! Det är bara därför de fortfarande säljs, på skruvfabriken väntar man fortfarande på att den sista pensionären ska dö så att man kan sluta tillverka de förbannade asen till skruv :mad:

Använd dig av fasadplugg som är gjord för att fästa i håltegel, denna plugg är längre än vanlig plugg så att du kan få fäste med längre skruv.Används mycket för att ankra fasadställningar i tegel.

Daniel-snickare

Bifogat

• li01652.gif
    li01652.gif
    3 KB · Visningar: 213
Använd dig av fasadplugg som är gjord för att fästa i håltegel, denna plugg är längre än vanlig plugg så att du kan få fäste med längre skruv.Används mycket för att ankra fasadställningar i tegel.

Daniel-snickare

Overkill för Sparringskenor, det räcker med brunplugg.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back