Fästa axel till plastimpeller

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sätter ihop en gammal crossmotor och impellern har lossat från sin lettrade stålaxel. Troligen har vattenpumpen varit full med bös och stannat, varpå axeln fortsatt rotera vilket inte förvånar då den drivs the hard way rakt från vevaxeln. Jag kan köpa en ny från Venezuela för en lax eller försöka fästa axeln till plastdrevet på nytt. Det är ganska ont om delar till denna ”one year only”

Någon som har ett tips på hur man kan försöka limma ihop ett invändigt slitet vattenpumpsdrev utfört i plast med en lettrad stålaxel?
 

Bifogat

  • 7E08197A-6673-43E2-8174-B4DC0652FCB3.jpeg
    7E08197A-6673-43E2-8174-B4DC0652FCB3.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 34
Sätter ihop en gammal crossmotor och impellern har lossat från sin lettrade stålaxel. Troligen har vattenpumpen varit full med bös och stannat, varpå axeln fortsatt rotera vilket inte förvånar då den drivs the hard way rakt från vevaxeln. Jag kan köpa en ny från Venezuela för en lax eller försöka fästa axeln till plastdrevet på nytt. Det är ganska ont om delar till denna ”one year only”

Någon som har ett tips på hur man kan försöka limma ihop ett invändigt slitet vattenpumpsdrev utfört i plast med en lettrad stålaxel?
Skulle inte en sån impeller gå att 3d printa med lite tightare hål så att du kan knacka / pressa på den på axeln
 
Kan du svarva ur och sätta in ett nytt centrum av lämpligt material.
 
Jag skulle lita mer på en limmad original propeller än en 3D printad men jag kanske är okunnig om hållfastheten. Svarva i ett nytt centrum är kanon om man har en svarv, men det kanske finns ett lyxigt lim som funkar. Jag håller ju givetvis koll på bitarna vid körning
 
Jag skulle nog hellre överväga att svarva en ny axel med lite större diameter där drevet ska pressas fast.
Den är för stökig för mig. Jag kom just på att klämma fast grejerna med glasfiberväv och epoxy, kanske?
 

Bifogat

  • 4B18778B-FAE8-48D7-BBEE-64CE0003A61D.jpeg
    4B18778B-FAE8-48D7-BBEE-64CE0003A61D.jpeg
    6.1 MB · Visningar: 23

3d-printa är möjligt, men då är det viktigt vilken tråd som används (eftersom det troligen blir ganska varmt)

svarva en hylsa - ja om det finns material i impellern, men då skall hylsan säkras i impellern och även på vevaxeln så ngn form av limning blir det ändå
 
Vissa plaster är ju väldigt svåra att limma, det är en utmaning. Du måste dessutom ha ett visst överflöd, så risken är ju stor att det kommer superduperlim i lagertätningen också.

Skulle det gå att borra och sätta dit ett R-clips eller najning som låsning? Tillsammans med lim känns det som att det skulle minska konsekvenserna av att limmet släpper rejält.
 
Har du nån bild på "hålsidan" av impellern?
 
Reklamalgoritmerna 😂😂
 

Bifogat

  • 109B899E-6954-4F8B-9C7C-40E23A67B270.png
    109B899E-6954-4F8B-9C7C-40E23A67B270.png
    3.8 MB · Visningar: 35
Jag skulle som sagt var gjort en ny axel men om den ändå ska limmas skulle jag nog limma med epoxy och före det försöka göra några axiella spår, eller grova repor i hålet på drevet så limmet har något att greppa i.
Plast är ju ofta lite fet så att lim har svårt att greppa i plasten så därför skulle jag vilja ha axielt riktade spår.

Det märks ju ifall den kokar sen, och då vet du ju vad som hänt. Det är nog inte så troligt att en kokning spoilerar några tävlingsresultat med den hojen.

Troligen och förhoppningsvis tål motorn en kokning utan att toppen blir skev eller liknande skador. Jag har I alla fall råkat ut för kokning på crosshojar utan att något skadats.

En annan lösning är att borra in en tvärgående pinne genom axeln och göra ett spår i drevet och en låsbricka eller segersäkring. Alltså så designen blir som det ser ut på de flesta hojar.
 
Jag hade satsat på värmebeständigt lim i ett första försök, om det glappar mycket med tunn plåt lindat kring axeln för att fylla upp värsta glappet. Kanske börja med J-B Weld ?
 
Jag skulle som sagt var gjort en ny axel men om den ändå ska limmas skulle jag nog limma med epoxy och före det försöka göra några axiella spår, eller grova repor i hålet på drevet så limmet har något att greppa i.
Plast är ju ofta lite fet så att lim har svårt att greppa i plasten så därför skulle jag vilja ha axielt riktade spår.

Det märks ju ifall den kokar sen, och då vet du ju vad som hänt. Det är nog inte så troligt att en kokning spoilerar några tävlingsresultat med den hojen.

Troligen och förhoppningsvis tål motorn en kokning utan att toppen blir skev eller liknande skador. Jag har I alla fall råkat ut för kokning på crosshojar utan att något skadats.

En annan lösning är att borra in en tvärgående pinne genom axeln och göra ett spår i drevet och en låsbricka eller segersäkring. Alltså så designen blir som det ser ut på de flesta hojar.
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?
 

Bifogat

  • F8486E10-99B8-4420-BFE0-78CD7F074D15.jpeg
    F8486E10-99B8-4420-BFE0-78CD7F074D15.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 21
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?

Jag läste mest texten och tänkte på drevet, i andra änden på axeln.

Nu ser jag att det kanske blir svårt att därefter låsa den där med en segersäkring som jag tänkte? Axeln går väl inte igenom impellern och ut så man får dit låsringen?

Impellern sitter ju ofta fast med en mutter. Det låter sig ju lite heller monteras där men däremot ett gängat hål I axeln och en skruv.

Det positiva är ju att temperaturen inte går mycket över 100 grader på den sidan.
 
Ett fjädrande rörstift är nog absolut enklaste lösningen här. Borra radiellt rakt igenom vingar och allt på impellern och axeln.
Slå in rörstiftet och allt är klart.
 
Ett fjädrande rörstift är nog absolut enklaste lösningen här. Borra radiellt rakt igenom vingar och allt på impellern och axeln.
Slå in rörstiftet och allt är klart.
Ja det är kanske grejen. Fy fan vad bökigt med min begränsade verktygsarsenal. Jag ska plocka ur och loss axeln och titta på den intensivt en stund🙂
 
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?
Låt någon med en riktig fräs o koordinatbord göra jobbet - du vill inte ha en rörpinne som sitter "offcenter" - fel sida av landet, annars hade du kunnat höra av dig.
Själv hade jag nog börjat med lim som första försök innan jag började bearbeta axlar o annat.
 
Låt någon med en riktig fräs o koordinatbord göra jobbet - du vill inte ha en rörpinne som sitter "offcenter" - fel sida av landet, annars hade du kunnat höra av dig.
Själv hade jag nog börjat med lim som första försök innan jag började bearbeta axlar o annat.
Läser man om Gorilla glue så verkar det ju vara överbefälhavare över alla lim, verkar ju klara allt. Men jag tror ändå något mekaniskt stopp måste till, om det så bara är ett litet bleck av något slag. Kanske såga ett tunt snitt rakt igenom axeln och knacka ner en bit fjäderstål och fila upp motsvarande inne i impellern.

Det här är inga värdefulla hojar ( har 2 st ) och det går fort att byta delar som överstiger värdet tyvärr. Vevaxelrenoveringen på den andra kostade nästan 3.000:- Den här har jag bytt ettans drev på bland annat. Men det är kul tycker jag med enkla objekt också. Hade det gått att köpa en ny impeller för nån 5 hundring hade jag gjort det direkt. Men tänker att det trots allt borde gå att sammanfoga dessa delar på ett någorlunda bra sätt. Men har bara pelarborr och handverktyg.

Pajar det igen så händer det ju iaf inte på E4an mellan Ljungby och Örkelljunga liksom😁
 
Säger inte emot, men att jag förespråkar lim som första försök är att axeln blir inte påverkad av limmet så lossar det så är du kvar på ruta noll - samma med impellern som knappast blir påverkad den heller.
Mot det står risken att impellern lossar o motorn får problem med kylningen

Sätta upp axeln, centrera o borra hål för en drivande pinne är enkelt om man har prylarna. Impellern måste få motsvarande öppningar som passar mot pinnen - antingen genom att göra två spår o skjuta impellern på axeln (hyfsat enkelt) eller att borra hål i impellern så att det stämmer mot axelhålet (tror jag är riktigt lurigt)

Gör du spår så borde impellern limmas i alla fall för att den inte skall glida utåt o ta i motorkåpan.

Så metoderna har sina nackdelar oavsett vad man väljer
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top