Färre stulna hojar

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-stulna-motorcyklar_6134693.svd
Färre stulna motorcyklar 3 maj 2011 kl 08:01, uppdaterad: 3 maj 2011 kl 08:12

Det stals betydligt färre motorcyklar i fjol jämfört med 2009, rapporterar intresseorganisationen Sveriges motorcyklister (SMC).

Nedgången var 22 procent, en minskning från 2 173 till 1 699 stulna motorcyklar.

I Södermanland, Kronoberg, Halland och Örebro län har stölderna i det närmaste halverats, och i Blekinge har de minskat med över 60 procent.

Orsaken till den positiva trenden tros vara att ägarna har blivit bättre på att låsa sina fordon.

Allvarligt?

Kan verkligen så många vara tröga nog att inte låsa hojen?
 
hehe, har svårt att tro det alltså. men att nya hojar (förutom de där motarderna då) inte går att använda utan krånglig datorutrustning / ny ECU / mätarhus utan måste styckas upp och säljas i delar lär spela mer roll, eller?
 
Högre självrisker och mindre försäkringsbedrägerier kanske?
Lägre efterfrågan på banhojar? :)
 
Jag tror isf mera på att det är effektivare startspärrar.

Kanske var många som bytte hoj förra året.

Kanske fick farbror blå fast några personer som stod för
många stölder.

Men att det skulle bero på att folk har blivit duktigare på att
låsa? va? Alla jag ser parkera låser hojen?
 
"Bättre på att låsa" kan ju även betyda att man börjat använda förankringar med kättingar, eller skivbromslås och dylikt istället för bara tändningslåset.
 
"Bättre på att låsa" kan ju även betyda att man börjat använda förankringar med kättingar, eller skivbromslås och dylikt istället för bara tändningslåset.
Jo exakt, det betyder ju inte att man inte låste alls tidigare. Sen kanske de som har möjlighet nu i större utsträckning låser in sina hojar nattetid. Flera försäkringar har det ju som krav.
 
I Södermanland, Kronoberg, Halland och Örebro län har stölderna i det närmaste halverats, och i Blekinge har de minskat med över 60 procent.
Kan det möjligen bero på att tullen börjat kolla vad som tas ombord på färjan Karlshamn till Klaipeda i Litauen? Eller som redan sagts farbror blå har lyckats få några inburade. (Problemet är inte att ta dem. I Malmö när jag bodde där hade polisen tagit en mycket ung grabb 40 gånger för rån. Och lämnat över till de sociala myndigheterna (s) som släppt ut honom på stan 39 gånger. Nån som är förvånad att (sd) fick 30% av rösterna i sista valet i vissa Malmöstadsdelar.)
Det positiva med det här är att försäkringspremierna bör sjunka. Ja inte av sig själv hos det bolag man har. Men jag tänker kolla runt i höst med några bolag innan det är dags för en ny premie för Sukkan.
 
Det vore intressant att veta hur stor andel av de stulna hojarna som egentligen klotats eller gått sönder på annat sätt och sedan blivit "stulna".

Vad menar du? Man brukar ju kunna läsa i "bombartrådarna" att folk minsann tar konsekvenserna om deras bombande går åt helvete.. :tummenupp
 
Det vore intressant att veta hur stor andel av de stulna hojarna som egentligen klotats eller gått sönder på annat sätt och sedan blivit "stulna".

Det jag tycker är än mer intressant är att om man läser artikeln så verkar det som att vi fordonsägare är de som betalar för de som snor våra hojar och sen kraschar. :död

Vård och diverse omkostnader för någon som stulit ett fordon borde ju verkligen inte belasta trafikförsäkringen.:brinnerup
 
Vad menar du? Man brukar ju kunna läsa i "bombartrådarna" att folk minsann tar konsekvenserna om deras bombande går åt helvete.. :tummenupp

Mmm, jo :glömdet

Men, på en premie på 20 000 per år, vad går till att betala "stulna" hojar? 500? 1 000? 3 000? 7 000?

Det jag tycker är än mer intressant är att om man läser artikeln så verkar det som att vi fordonsägare är de som betalar för de som snor våra hojar och sen kraschar. :död

Vård och diverse omkostnader för någon som stulit ett fordon borde ju verkligen inte belasta trafikförsäkringen.:brinnerup

De borde få betala ur egen ficka.
 
Last edited:
Det jag tycker är än mer intressant är att om man läser artikeln så verkar det som att vi fordonsägare är de som betalar för de som snor våra hojar och sen kraschar. :död

Vård och diverse omkostnader för någon som stulit ett fordon borde ju verkligen inte belasta trafikförsäkringen.:brinnerup

"Kriminalvården" borde väl stå för det :rolleyes:
 
Det jag tycker är än mer intressant är att om man läser artikeln så verkar det som att vi fordonsägare är de som betalar för de som snor våra hojar och sen kraschar. :död

Vård och diverse omkostnader för någon som stulit ett fordon borde ju verkligen inte belasta trafikförsäkringen.:brinnerup

"Kriminalvården" borde väl stå för "Kriminalvården" :rolleyes::)
 
Last edited:
De borde få betala ur egen ficka.

Absolut, men då är det ju sååååå syyyyynd om dem... :död

Och visst, de kommer ju aldrig att betala så de som blir lidande är de som ger de vård och då blir det ju också fel.
Så någonstans måste ju tyvärr pengarna komma ifrån men jag tycker det är galet att det är från våra premier då vi då blir dubbelt lidande med högre premier för att hojarna stjäls och sen också för att vårda asen som snor dem... får liksom inte ihop hur det blivit på det viset direkt. :va
 
Absolut, men då är det ju sååååå syyyyynd om dem... :död

Och visst, de kommer ju aldrig att betala så de som blir lidande är de som ger de vård och då blir det ju också fel.
Så någonstans måste ju tyvärr pengarna komma ifrån men jag tycker det är galet att det är från våra premier då vi då blir dubbelt lidande med högre premier för att hojarna stjäls och sen också för att vårda asen som snor dem... får liksom inte ihop hur det blivit på det viset direkt. :va

Ja verkligen, och gör man något mot svinen åker man själv in på livstid. Sverige har en djävligt snedvridet rättsystem :död
 
Det är ju inte bara plastraketer i den här statistiken, kan man tro. Och till och med nyare HD's säljs ju med larm nu för tiden. Såna saker kan ju spela in oxå.

Sen har jag svårt att tro att det finns vissa personer som bara specialiserar sig på att sno hojar. Jag skulle gissa på att "snoare" går efter enkla pengar, och det kan ju helt enkelt vara så att det finns enklare sätt att få degen att rulla in nu för tiden. T ex att driva ett flyktingmottagande för ensamkommande skäggbarn, eller att lura folk på blocket.
 
Det skulle vara intressant att veta hur man kom fram till just den slutsatsen att folk blivit bättre på att låsa in sina hojar. Jag tror att den beteendeförändringen är försumbar. De flesta är rätt väl medveten om hur enkelt det är att stjäla en motorcykel.

Själv skulle jag inte vilja äga en motorcykel om jag inte hade tillgång till ett säkert förvaringsutrymme. Försäkring i all ära, men att lägga ut tusentals kronor i självrisk var och varannat år och få taskiga villkor. Nej tack! Sedan är garage ingen garanti att man får ha saker ifred. När tjuvarna tittade in i mitt garage här om våren var lyckligtvis min motorcykel på service, men jag blev av med annat.

Om man inte har något garage kanske det är bättre att välja en modell som inte är så attraktiv att stjäla. Många resonerar säkert på liknande sätt, men långt ifrån alla. Tycker mig se en hel del nyare sporthojar på gatorna fortfarande även om natten. Antagligen har ägarna inga direkta alternativ under säsong.

Förklaringen till att färra hojar stjäls borde snarare bero på om polisen fått tag på någon notorisk tjuv och spärrat in honom. Vi får väl se om trenden fortsätter. Ökar stöldena igen lär slutsatsen man gjort vara helt felaktig. Sedan är det nog rätt vanligt förekommande med bedrägerier tyvärr inom vårt kollektiv. Den faktorn kan man inte helt bortse från. Sista två åren har väl dessutom försäljningen av nya motorcyklar sjunkit en hel del. Kanske finns förklaringen där varför stölderna plötsligt minskar?

Sedan går det inte att sticka under stolen att hojarna har blivit allt svårare att tjuvstarta med startspärr. Amatörerna ger sig nog på andra brott istället och överlåter mc-stölderna åt proffsen. Samma sak som på bilsidan med andra ord.

Min syster tipsade mig att se den här dokumentären. Handlar om bilstölder och Franska Maffian. Har inte hunnit se den själv än.

http://svtplay.se/v/2383362/dokument_utifran/fransk_maffia
 
Antalet stulna minskade. Det är väl inte så minskat hojåkande är orsaken? Att hojarna stått inlåsta i garaget under 2010? Läste precis i nya Bike som trillade ner i brevlådan för nån timme sedan att 2010 var ett "bottenår" när det gällde nyregistrering av hojar. Och förra året hade också en kraftig minskning av MC-döds(?)olyckor tror jag att jag sett nånstans. Och hittills i år är är försäljningen ännu lägre än 2010 enligt MCRF. http://www.mcrf.se/
Länk till statistiken i Excel längst ner på sidan.
 
Antalet stulna minskade. Det är väl inte så minskat hojåkande är orsaken? Att hojarna stått inlåsta i garaget under 2010? Läste precis i nya Bike som trillade ner i brevlådan för nån timme sedan att 2010 var ett "bottenår" när det gällde nyregistrering av hojar. Och förra året hade också en kraftig minskning av MC-döds(?)olyckor tror jag att jag sett nånstans. Och hittills i år är är försäljningen ännu lägre än 2010 enligt MCRF. http://www.mcrf.se/
Länk till statistiken i Excel längst ner på sidan.
Ungefär vad jag funderade på.

Finns det någon statistik över hur många hojar som var påställda 2010 jämfört med 2009?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top