Färgkod, och fråga om lack.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har kollat här:
http://www.colorrite.com/CRPLfactor...reet=1&IsDirt=&imageField.x=36&imageField.y=3

Men min färghandlare kan inte läsa ut vilken färg det är han ska blanda.

Code Paint Name Comment Color Chip ColorRite Top ColorRite Base
0121 Vivid Red Cocktail #1 (VRC1) 5335 1065

Ca 2200kr för 1L plastprimer, 1L Lack, 1L Klarlack har jag fått. Låter inte det mycket eller är det så pass dyrt?

Eller klarar man en hel cykel inkl skärmar å allt på 0.5 liter?

Ni som lackar har ni kört ned med maskin eller slipat för hand? Hur fint papper brukar ni avsluta med?

Ska lacka en R1 -00 (röd/vit/svart)

antar att det e nästan samma färg....finns det inga riktiga färgkoder?

nån som vet färgkoden?

Gulleplutt skrev:
2421849 Ska lacka en R1 -00 (röd/vit/svart)

antar att det e nästan samma färg....finns det inga riktiga färgkoder?

nån som vet färgkoden?

Har pratat med Yamahacenter men det var inget dom kunde få fram heller:näsblod

Mr Helmut skrev:
2421916 Har pratat med Yamahacenter men det var inget dom kunde få fram heller:näsblod

jag vet, jag har å snackat med yamaha. de har bara VRC1 som intern kod.

men det känns som att nån måste haft och löst detta problem förut.

Hur ser en färgkod ut? måste ju finnas nån standard.

Gulleplutt skrev:
2421927 jag vet, jag har å snackat med yamaha. de har bara VRC1 som intern kod.

men det känns som att nån måste haft och löst detta problem förut.

Hur ser en färgkod ut? måste ju finnas nån standard.

En bokstav och tre siffror tror jag det var.

lacken e gratis om du betalar det där men jag förmodar att det är enkomponents lack han säljer= rinner av första gången du avfettar,

satsa på en 2komponents lack istället:tummenupp

kanske svart:rolleyes:

lämna till en lackerare , be om pris "kompis pris"

Billigare , slipper jobbet medmera , plus att du kan gnälla.

Gör du det själv första gången , och så kanske du inte har så stor koll.

Det rinner , blir slipmärken , bucklor , slipkanter medmera dåligt maskerat osv.

Det är jävligt vanligt enligt mig iallafall

Och slipa inte delarna själv eller spackla på dom , lackeraren vill garanterat göra om dom iallafall för han litar nog inte riktigt på hur du har slipat osv.

Har varit med om många som kommer in o säger , det är slipat o klart "bara o lacka" Sen ser det ut som nån varit på det med en hagelbössa och en pansarfil
och lite cement som spackel o liknande.

floodi skrev:
2422076 lämna till en lackerare , be om pris "kompis pris"

Billigare , slipper jobbet medmera , plus att du kan gnälla.

Gör du det själv första gången , och så kanske du inte har så stor koll.

Det rinner , blir slipmärken , bucklor , slipkanter medmera dåligt maskerat osv.

Det är jävligt vanligt enligt mig iallafall

Och slipa inte delarna själv eller spackla på dom , lackeraren vill garanterat göra om dom iallafall för han litar nog inte riktigt på hur du har slipat osv.

Har varit med om många som kommer in o säger , det är slipat o klart "bara o lacka" Sen ser det ut som nån varit på det med en hagelbössa och en pansarfil
och lite cement som spackel o liknande.

Jo har en kompis som är lackare på fritiden (riktigt duktig tydligen) som ska fixa det. Men jag ska ordna underarbetet och köpa lacken.

Spacklar med Finspackel och har hitils slipat med 150 papper men undrar hur långt man ska gå. Han tyckte jag skulle avsluta med 500 papper......

Men det egentliga problemet är att den jag känner som ska ta hem lacken åt mig inte kan få fram vilken det är.

Mr Helmut skrev:
2422083 Jo har en kompis som är lackare på fritiden (riktigt duktig tydligen) som ska fixa det. Men jag ska ordna underarbetet och köpa lacken.

Spacklar med Finspackel och har hitils slipat med 150 papper men undrar hur långt man ska gå. Han tyckte jag skulle avsluta med 500 papper......

Men det egentliga problemet är att den jag känner som ska ta hem lacken åt mig inte kan få fram vilken det är.

jag körde med 400 som grovpapper och avslutade med 800.

Chii skrev:
2421947 lacken e gratis om du betalar det där men jag förmodar att det är enkomponents lack han säljer= rinner av första gången du avfettar,

satsa på en 2komponents lack istället:tummenupp

kanske svart:rolleyes:

Som han skrev så ska han ju ha klarlack så varför ska han satsa på en 2K???

men nu jävlar helmut....

www.Colorrite.com
----------------------------------------
Year: 2000 Make: Yamaha Model(s): R1,

Code Paint Name Comment Color Chip ColorRite Top ColorRite Base
0121 Vivid Red Cocktail #1 (VRC1) Used with Red/White Two-Tone 5335 1065

004B Black #2 (BL2) 5492-1 1492

0390 Bluish White Cocktail #1 (BWC1) Used with Red/White Two-Tone 5584 1090

DVS
Röda = VRC1
Svarta= BL2
Vita=BWC1

----------------------------------------------------------

www.Standox.se

Röda
category : Motocycle car maker : YAMAHA MOTORCYCLES
code : VRC1 color : VIVID RED COCKTAIL 1-MET. 0 0 panel nr 64188
code:309

Svarta
category : Motocycle car maker : YAMAHA MOTORCYCLES
code : BL2 color : BLACK 2-MET. 0 0 panel nr 72788
code: 913

Vita=?
-------------------------------------------------------

Last edited:
gixxermf skrev:
2422620 Som han skrev så ska han ju ha klarlack så varför ska han satsa på en 2K???

förutsätter en 2K klarlack, en cellulosa lack reser sig av en 2K klarlack:argpådato

Chii skrev:
2422764 förutsätter en 2K klarlack, en cellulosa lack reser sig av en 2K klarlack:argpådato

Det har hänt lite sedan racketosten... en vanlig 1k baslack reser sig inte om du har en 2k klarlack som är avsedd för det...

Det priset på färgen var fanimej svindyrt,
Vad gäller slipning så vattenslipar du för hand upp till 1200 papper med jämna steg i mellan alltså inte 150 till 1200. du måste gå små steg mellan slipningarna annars blir det skit av det i slutändan.

Ska du lacka själv så se till att har en kliniskt ren lackbox med utsug nedåt annars glöm alltihop och lämna bort det.

Det är svårt att lacka och det svåraste är klarlacken att lägga en bas är inga stora problem men det som skiljer lackerarna från hemmapularen är att dom kan lägga klarlacken. för lite och det ser för jävligt ut för mycket så rinner det eller allt blir gulaktigt.

Om du ska lacka själv så får du inte ha 8 bars tryck på systemet kolla sprutan vad det står på den, dimsmörjare måste bort ifrån kompressorn och inget vatten i trycktanken på kompressorn,

lämna bort det så sparar du tid o pengar, det är inte skoj att lägga ner en jävla massa jobb o sen få apelsinskal i lacken eller rinningar.
Lackering är ruggigt svårt om man ska ha det riktigt snyggt.

Last edited:
*/ ?>
Back