Färgbortagning från fälg

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Har en svartlackad R1 fälg som jag vill ha bort färgen på hur gör jag det på enklast sätt blästra, något färgbortagningsmedel eller är det bara att ställa mig och slipa med sandpapper?

en kille har sagt till mig att bromsvätska löser lack hur lätt som helst!
kanske inte nån bra metod men försvinner gör det!:D

Varför vill du ha bort färgen? För att polera eller lackera om dom ? För att polera behöver du en färgfri yta som du får av att köra med en fin-skoteltrissa.Jag har just fixat det på mina fälgar.

Bifogat

• Suzuki Gsx-f fälgar.jpg
    Suzuki Gsx-f fälgar.jpg
    161.9 KB · Visningar: 106
Här kommer bilderna! Skoteltrissan funkar bra att köra av bromsskivor och skruvar med. Kör du av galvaniserade skruvar måste du vara väldigt försiktig.

Bifogat

• Skoteltrissa.jpg
    Skoteltrissa.jpg
    142.9 KB · Visningar: 74
  • Skoteltrissa2.jpg
    Skoteltrissa2.jpg
    233.2 KB · Visningar: 77
  • Suzuki Gsx-f fälgar med bromskiva.jpg
    Suzuki Gsx-f fälgar med bromskiva.jpg
    168.7 KB · Visningar: 91
Riktigt snyggt!

Har själv gått i de tankarna, men hur fasiken får du en skarp kant? Lär vara helt omöjligt att polerna utan att slinta?

Om du kör med färgborttagningsmedel får du samma problem.
Att tejpa kan vara ett alternativ, men hur fasiken får du det rakt? :confused:

Undrar också hur man gör. Polering är jag rätt van vid då jag jobbat med det men att få rak kant mm är jag lite nyfiken på hur ni löser.

Förövrigt kallade vi Skoteltrissa för 3m skiva. Det var dem som kom med dem först skulle jag tro och även dem som brukar vara av god kvalite.

Hävdar också att börja med lite färgbort är inte. Även omd et kan behövas lite 3m skiva eller dylikt är det gott om färgen är borta.

Kustiksoda och tapetklister eller dot4 bromsvätska funkar bra.
En del menar på att kuastiksodan kan reagera med vissa metaller men jag har inte varit med om detta själv...

Ni har alltså en jätteoskarp kant eller?

Vore kul att veta hur ni har gjort...

Back