Fängelse för att döda grannens hund?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min granne har en stor j*vla dobermann som är aggressiv mot andra människor och när den lämnas ensam så ylar den nonstop.

Med en köttbit med rottgift genom postluckan skulle problemet vara löst.

Om jag blev fast för det, vad skulle straffet vara måtro?

Moraltanter och herrar ombes att bortse denna omoraliska tråd.

et år, tre månader är det längsta utdömda straffet för djurmisshandel (vilket förgiftning skulle kunna räknas som)

gissade att det kan vara ganska långt straff.
Jo förgiftning är väl den grovaste misshandel som finns, om det inte räknas som tortyr eller motsvarande.

Jepp måste gå och snacka med ägaren om han kan göra nåt åt saken, men det var nu inte pointen i tråden.

1. Jag skulle oroa mig mer för ägarens än tingsrättens straff. Hade jag haft en hund som grannen avsiktligt förgiftat i syfte att döda hade jag garanterat delat fängelsestraffet med dig - men för grov misshandel. Finns det nåt som kan trigga även den hyfsat lugne personen till att elda upp nåns bil, krossa knäskålar och bryta armar så är det om nån ger sig på ens djur.

Och ovan gäller nog även en "dålig" hundägare.

2. Du är ju dum i huvet om du ens överväger att ge dig på hunden, det är ägaren som är problemet.

3. Dokumentera ylandet, skaffa vittnen och helst dokumentation på att hunden attackerat/gjort utfall mot människor eller andra hundar - och gör en anmälan till jordbruksverkets avdelning för djurskydd.

Senast jag gick i skolan så låg inte Åbo i Sverige, utan oftast i vårt östra grannland Finland, det kan ju vara andra lagar där, det är ju trots allt 203 år sedan unionen bröts... :rolleyes:

Edit: Min något labila granne skaffade plötsligt hund, och den bjäfsade oavbrutet dygnet runt, tills någon satte upp en lapp om att hunden var ganska irriterande och att hon borde ha bättre pli på den på hennes dörr. Då försvann hunden magiskt, poff, bara borta sådär, samma dag. Jag misstänker nästan att hon spolade ner den i muggen, åt den till middag eller så :näsblod

Last edited:
gissade att det kan vara ganska långt straff.
Jo förgiftning är väl den grovaste misshandel som finns, om det inte räknas som tortyr eller motsvarande.
Använder du den samma avlivningsvätskan som veterinärer använder är det knappast djurmisshandel även om det är förgiftning, så då är du väl nere på någon form av egenmäktigt förfarande, vilket i dom flesta fall är bötesstraff med sex månader på skalan.

Använder du den samma avlivningsvätskan som veterinärer använder är det knappast djurmisshandel även om det är förgiftning, så då är du väl nere på någon form av egenmäktigt förfarande, vilket i dom flesta fall är bötesstraff med sex månader på skalan.
Nu är jag varken veterinär eller pharmaceut, men jag gissar att det inte är riktigt samma sak att injicera, som man ska göra, och dricka den där vätskan...

Senast jag gick i skolan så låg inte Åbo i Sverige, utan oftast i vårt östra grannland Finland, det kan ju vara andra lagar där, det är ju trots allt 203 år sedan unionen bröts... :rolleyes:

Edit: Min något labila granne skaffade plötsligt hund, och den bjäfsade oavbrutet dygnet runt, tills någon satte upp en lapp om att hunden var ganska irriterande och att hon borde ha bättre pli på den på hennes dörr. Då försvann hunden magiskt, poff, bara borta sådär, samma dag. Jag misstänker nästan att hon spolade ner den i muggen, åt den till middag eller så :näsblod

stämmer helt riktigt! :)

Men straffen motsvarar säkert ganska långt varandra, länderna sinsemellan brukar ha lika idiotiska straff för endel brott, så tänkte fråga för skojs skull.

Heh, låter konstigt. :P

Och till alla: Jag har inte som avsikt att ta livet att grannens hund. Dagens irritation av en gnylande hund som har gnylat hela morgonen lättade kanske lite att av att skriva tråden. Och ja, jag tycker t.o.m. synd om hunden, för den gråter ju för att den är ensam.

Nu är jag varken veterinär eller pharmaceut, men jag gissar att det inte är riktigt samma sak att injicera, som man ska göra, och dricka den där vätskan...
Förgiftning är förgiftning oavsett hur enligt lagen.
Att använda ett giftigt medel(glykol, råttgift etc) i ett syfte som det inte är beräknat på kan väl klassas som misshandel då det antagligen är riktigt plågsamt även om slutresultatet är det samma.
Jag antar att det dom använder hos veterinär är framtaget för att göra det så lindrigt som möjligt och derför knappast kan räknas som djurmisshandel.

Att det sedan medför vissa logistiska problem att få ämne A till plats B jämförd med ämne C är väl inte så viktigt i denna hypotetiska tråd ;)

Att använda ett giftigt medel(glykol, råttgift etc) i ett syfte som det inte är beräknat på kan väl klassas som misshandel då det antagligen är riktigt plågsamt även om slutresultatet är det samma.
Jag antar att det dom använder hos veterinär är framtaget för att göra det så lindrigt som möjligt och derför knappast kan räknas som djurmisshandel.

Att det sedan medför vissa logistiska problem att få ämne A till plats B jämförd med ämne C är väl inte så viktigt i denna hypotetiska tråd ;)
Jojo, att straffet är detsamma i båda fallen om en lekman skulle göra det är det ju inget tvivel om! Min poäng var mer att hunden kanske reagerar lite olika på det, och lider desto mer om det dricks istället för injiceras. Fast å andra sidan, ska någon lekman börja fippla med sprutor på måfå så är det nog ingen hit heller :(

Tror det blir svårt att få en hund att äta gift?
Ring kommunen istället, dom har nån tillsyningsman som ska stå för djurskyddet för husdjur. I nån kommun ryckte de ut för att rädda en akvariefisk som bodde i en skål vilket inte var tillräckligt naturligt för en akvariefisk.

Som Hoztic är innepå finns en skillnad i att man hos vetrinären injicerar vätskan i benet på hunden så att det går direkt till hjärtat som då sakta slutar slå. --> Djuret "somnar in".

Att dricka en ansenlig mängd av samma preparat ger säkert samma slutresultat, men med helt andra följder innan "målet" är nått.

Jojo, att straffet är detsamma i båda fallen om en lekman skulle göra det är det ju inget tvivel om! Min poäng var mer att hunden kanske reagerar lite olika på det, och lider desto mer om det dricks istället för injiceras. Fast å andra sidan, ska någon lekman börja fippla med sprutor på måfå så är det nog ingen hit heller :(
Personligen skulle jag nog föredra att försöka lura i hunden giftet då jag ser vissa problem med att sticka en nål i en rottweiler ;)
Jag har någon svag misstanke om att det inte kommer vara ett uppskattat tilltag :D

Då återstår det bara att hitta något som är lämpligt, vilket jag tro kan bli svårt.
(stryknin är ju heller inte så snällt men fungerar bevisligen om det äts)

Hitta någon som vill bli av med en katt.
Hetsa hunden att käka upp katten. Eller kör i nödfall katten i matberedaren en liten stund och släng sedan in den i hundkojan.
Hetsa kattägaren på hundägaren...

Se till att hundägaren blir så sjuk/skadad att han inte kan komma hemifrån.
Hunden har sällskap och blir tyst

Tanken var helt enkelt att lägga lite rottgift i en phet saftig nötinrefile och slänga den in i postluckan. Svårt att spåra, svårt att bevisa. BRILLIANT!

klä av dig naken, smeta in dig med köttjuice och servera dig sen till hunden.

det som är kvar av dig, kan göra en polisanmälan.

*/ ?>
Back