Fälgbyte på gammel-gsx

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Kika:
http://www2.blocket.se/view/2162206.htm?l=0&c=1&city=0
Någon som har erfarenhet av fälgbyte, vet inte om de skulle passa min GSX 750 -81.
Har mätt lite på svingen och gaffeln (tumstock... :rolleyes: ) Bak finns plats, fram är det typ 16-16.5 cm...
Men sen har jag svårt att set att däcken passar, de lär ju ta i?
Hmm.. måste jag byta sving+gaffel får att kränga in ett par moderna 17-tummare?

Jabben skrev:
Kika:
http://www2.blocket.se/view/2162206.htm?l=0&c=1&city=0
Någon som har erfarenhet av fälgbyte, vet inte om de skulle passa min GSX 750 -81.
Har mätt lite på svingen och gaffeln (tumstock... :rolleyes: ) Bak finns plats, fram är det typ 16-16.5 cm...
Men sen har jag svårt att set att däcken passar, de lär ju ta i?
Hmm.. måste jag byta sving+gaffel får att kränga in ett par moderna 17-tummare?

Ja tror inte du får in en 3,5x17 fälg från en GSXR i din orginal gaffel, den är för smal mellan gaffelbenen. Om du inte vill byta gaffel så får du försöka hitta en GSXR 1100 88 framfälg (2,75x18tum) Den har 20mm framaxel och du har 15mm(tror jag) men det är bara att svarva till en bussning av ett tjockväggigt rör (ex hydralrör) Om du behåller orginalgaffeln men byter fälg får du ett annat problem och det är bromsarna, 88fälgen har 310mm skivor och du har 200nånting? så då måste du göra flytta ut bromssoken.
Enklast är nog att ta en komplett framända från en GSXR 750 eller 1100, (det är samma styrlager på GSX och GSXR fram till 96) 1100 är att föredra då 750gafflarna är lite kort 725-730mm.

Är det inte samma baksving på en 81á som 82-83? om så är fallet så går det att få i en GSXR 750/1100 90-94 bakfälg (5,5x17tum). 5,5tums fälgen har 20mm axel och det har väl 81án oxå? Så det är ev bara lite pyssel med nya distanser och ev utflyttning av kedjan.
Då har du fälgar med samma utsende både fram och bak.

:Bugar :Bugar :Bugar
Så du menar att det i princip är "plug and play" med styrkrona och allt om jag väljer en komplett framända från en GSXR 750 eller 1100?

Följdfråga då...
Någon som har prylarna till salu? Erfarenheter från MC-skrot (finns ingen här kring umeå vad jag vet..)?

Jabben skrev:
:Bugar :Bugar :Bugar
Så du menar att det i princip är "plug and play" med styrkrona och allt om jag väljer en komplett framända från en GSXR 750 eller 1100?

Följdfråga då...
Någon som har prylarna till salu? Erfarenheter från MC-skrot (finns ingen här kring umeå vad jag vet..)?

Japp men styrstopparna stämmer inte så dom måste modifieras.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!