Fälg-ventil, finns det olika?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Mitt hjul smygpyser lite luft, troligen dålig ventil. Så jag gick in till polaren som är cykelmekaniker. Vi jämförde de han hade och de hade inte likadan utformning nedtill så att säga. Men den han hade passade så vi tryckte dit en ny. (alltså den inre lilla delen med gummitätning)
Men frågan kom ändå upp i mitt huvud nu när jag kom hem, skiljer ventilerna sig åt? Finns det ventiler särskilt gjorda för mc/bil/cykel fast det är samma utformning?

Vill inte ta första provrundan och riskera mitt liv...

Passar den i ventilfästet så funkar den.
Det finns lite olika modeller.
Riktigt gamla med en lång pinne och fjäder är förkastlig på mc då dom öppnar väldigt lätt pga centrifugalkraften.
Den ska vara så liten och lätt som möjligt.

Så du törs nog smita ut på en tur.

Passar den i ventilfästet så funkar den.
Det finns lite olika modeller.
Riktigt gamla med en lång pinne och fjäder är förkastlig på mc då dom öppnar väldigt lätt pga centrifugalkraften.
Den ska vara så liten och lätt som möjligt.

Så du törs nog smita ut på en tur.
Edit:
Denna jag satte dit hade en lite pigg längst ner medans den som satt på var helt platt i botten! Bara detta inte är den "gamla" modellen som du menade :va

Edit:
Denna jag satte dit hade en lite pigg längst ner medans den som satt på var helt platt i botten! Bara detta inte är den "gamla" modellen som du menade :va

Hmm, jag skulle kanske inte chansa med en ventilnål som ska snurra i 300km/h

Det känns som att tillverkar man en cykelslang sätter man i den billigaste skiten man hittar, medans om man tillverkar ventiler som är avsedda att sitta i en MC fälg kollar man att nålen man sätter i klarar att hålla tätt vid höga varvtal.

Last edited:
Du har ju naturligtvis en ventilhatt av metall med gummitätning utanpå ventilen
Men är du osäker så byter du men för att tuffa runt på grusiga vägar så funkar klart den där.

Bilventil som bilventil hoppades jag, men ska ha det i åtanke och kolla detta när jag byter framdäck om 20 mil! :)

Bilventil som bilventil hoppades jag, men ska ha det i åtanke och kolla detta när jag byter framdäck om 20 mil! :)

När jag jobbade på däckverkstad bytte vi hela gummiventilen i alla fälgar när vi bytte däck.

När vi bytte däck på MC fälgar så tog vi alltid nya nålar, och det var speciella nålar som vi hade i en liten ask inne på kontoret, så visst tror jag att det kan finnas bättre nålar än dom som sitter i bilventiler.

När jag jobbade på däckverkstad bytte vi hela gummiventilen i alla fälgar när vi bytte däck.

När vi bytte däck på MC fälgar så tog vi alltid nya nålar, och det var speciella nålar som vi hade i en liten ask inne på kontoret, så visst tror jag att det kan finnas bättre nålar än dom som sitter i bilventiler.

Ja jag har aldrig varit med om att ventilen inte byts vid däckbyte:va

Ja jag har aldrig varit med om att ventilen inte byts vid däckbyte:va

Det har jag, på flera olika däcksverkstäder.

Jag skulle nog vilja påstå att dom flesta bara skruvar ur nålen och slänger den i en skål på däckmaskinen, byter däcket och sedan tar en nål ur skålen och skruvar i sedan dom har pumpat fast däcket.

Många av "punkteringarna" vi fick in var just gamla spruckna ventiler som började pysa när man böjde lite i dom.
I dom fälgarna kan det inte ha varit bytt dom senaste däcksbytena i alla fall.

*/ ?>
Back