FÖRSÄKRA NINJA 00a?

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Fyller 18 snart... har hört att NInjorna från 00 är mycket billigare i försäkring än en Gsxr fårn 00 ? stämmer detta..? tacksam för svar...

Ninja ja, är det gpz250 eller zzr1200 du menar, alla Kawasaki däremellan heter Ninja. Och ingen av dem kommer vara billig för dig att försäkra.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ninja ja, är det gpz250 eller zzr1200 du menar, alla Kawasaki däremellan heter Ninja. Och ingen av dem kommer vara billig för dig att försäkra.

Ähh.. alla vet att en ninja är en ninja. Du vet en sån där japan med duk runt huvudet som slåss. Tror inte han är speciellt dyr att försäkra. Framförallt inte från 00, då är han ju bara 4 bast.

Förutsätter att du inte tjänar storkovan efterssom du inte fyllt 18 så satsa på en gammel ninja istället.
Gpz från -84 kan du försäkra för ca 1300kr hel/hel.

Annars kan man ju ringa runt till bolagen och fråga, då får man svar.

Alltid lika trevliga svar man får.. skulle bara se va ni säger här.. har redan kollat upp det... en ninja är inte en R hoj jämfört med en GSXR ninjan e inte typad som R fast offeciellt heter den R... menmen den skall kosta 8600 helår/helförsäkrad på mig 18år/länsförsäkringar.... Ninja zx6-r 01a :hihi

men nu till det hela någon som kör på mellankort och har en gsxr 00- 02 kan ju gärna skriva vad dom ger i försäkring på dom.. är mer sugen på en gixxer...

onödiga svar är ju bara onödiga... och jag är bara en vanlig kille som vill ha ett vanligt svar på en vanlig fråga :yoparty

suzuki gör? jag pratade med kawasaki så sa dom så iallafall tror ju mer på dom än nårra här på sporthoj.com...

Colony skrev:
suzuki gör? jag pratade med kawasaki så sa dom så iallafall tror ju mer på dom än nårra här på sporthoj.com...

Så kawasaki säger att suzuki är de enda som gör R-hojar ?
Intressant :)

Vad skulle det spela för roll om den är typad som "R"-hoj? Och vad ÄR "typad som R-hoj"? :va

Sist jag kollade så gick bolagen på effekt/vikt och inget annat. Möjligtvis lite statestik på den specifika modellen.

Colony skrev:
Fyller 18 snart... har hört att NInjorna från 00 är mycket billigare i försäkring än en Gsxr fårn 00 ? stämmer detta..? tacksam för svar...

Tja,
anledningen till att vissa ninjor (zx9-r) är billigare att försäkra är att en hel del av dom är import och dom flesta av dom är strypta på orginalpapperna.

Detta är vad jag har upplevt när jag kollade med försäkringsbolaget när jag var på jakt efter en, kollar du däremot upp en ninja som har den "riktiga" effekten är det knappt nån märkbar skillnad på den och en gsx-r.
Edit: syftar nu på en zx9-r års. 98-00.
/Pinky

Last edited:
Colony skrev:
onödiga svar är ju bara onödiga... och jag är bara en vanlig kille som vill ha ett vanligt svar på en vanlig fråga :yoparty

Vanlig ja, men inte smartare för det. Hur många otrevliga svar krävs det innan ni fattar att det inte går att jämföra vad andra får i premie med vad ni kommer att få. Även om vi jobbat på ett försäkringsbolag så kunde vi inte gett dig en premie då du inte gav regnummer eller ens hojmodell. :7peta

Ring försäkringsbolagen och ta reda på vad som gäller för dig, vill du sedan skryta med vad du tror är en låg premie så kan du posta men postar du en så här korkad fråga så får du räkna med :fatta!. Alla som ställer premiefrågor på forum borde bli automatbannade.

skryta? nej.. förlåt att man frågar saker i ett frågeforum.. ska inte fråga mer sånna dumma saker... man anses ju ändå va en idiot.. bara för att jag vill veta mer ER mc folk om nu en NINJA 600 å en GSXR 750 ca 00-02 års modell ligger i samma premieklass? eller hur det är...

Colony skrev:
skryta? nej.. förlåt att man frågar saker i ett frågeforum.. ska inte fråga mer sånna dumma saker... man anses ju ändå va en idiot.. bara för att jag vill veta mer ER mc folk om nu en NINJA 600 å en GSXR 750 ca 00-02 års modell ligger i samma premieklass? eller hur det är...

Svaret är ja och nej.
Det beror på bolag. Bägge är klass 7, vissa har det fuskats med effekten på så att de är klassade i klass 6, vissa bolag har fler än 7 klasser, vissa bolag har färre. (de vill inte ha sporthojar alls, så de ger bara trafik).

Svaret är att oavsett vilken klass cykeln hamnar i så har du eller vi ingen aning om vad det kommer att kosta dig. Det är inte på något sätt säkert att de två cyklarna du räknar upp kostar lika mycket på något bolag. Det kan vara så att ett bolag är billigare på ena cykeln medan ett annat är billigare på den andra. Detta beroende på intern statistik, din ålder, din skostorlek, månens fas, huruvida chefens hund blivit överkörd, etc.

Så enda sättet för dig att veta vad det kommer att kosta är att leta fram några registreringsnummer och ringa runt till de olika bolagen och fråga.
Du kommer att få olika svar om du ringer flera gånger till samma bolag också, bara för att göra det ännu roligare.

Tyvärr så är det den bistra sanningen, ingen här kan veta vad just du får betala i premie eller ens om den ena är billigare eller dyrare än den andra.

Colony skrev:

Min före detta ZX9R-00 steg från 14600 till 22000 hel/hel på Stygg-Hansa, vilken tur att min ZX9R-98 kostar 13200.
Så på 2 årsmodeller så stiger priset med 8800.

"menmen den skall kosta 8600 helår/helförsäkrad på mig 18år/länsförsäkringar.... Ninja zx6-r 01a"

Det där låter inte särskilt troligt :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...