FÖR låg vattentemp 45C (ZX6R)?

MagnuM

RCR
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Lattemoppe- 82 Autoped -54
Har en Kawa ZX6-R som jag tycker är lite väl sval nu på kvällarna.

Temperaturen går mellan 45 och 55 grader oftast och ibland till 60-65 om man kryper.

Är det risk med detta ?

Ingen som vet ? Vad ligger era moppar på såhär en kall kväll ?

Felet borde vara din termostat, hursomhelst. Kolla om det ens sitter nån i.

Verkar som att många zx6or går något kallt som standard (termostatet på en 03-04 ska tydligen börja öppna redan vid 60 grader:va), men 45-55 grader är inte "något kallt" utan helt uppåt väggarna för kallt.

Som Mattias skriver ovan (klok herre!) så har du antagligen trasigt eller inget termostat, har även varit med om tyskimport där dom mot bättre vetande borrat upp en massa extra skvalphål i termostatet vilket också gjorde att den konstant gick för kallt om man inte krypkörde. Kanske fick dom en inbillad bättre kyleffekt när dom racade men annars begriper jag inte vad dom skulle vilja med dessa borrhål...:confused:

Tja, sen kan det inte skada att kolla nivåer, lufta systemet etc för att utesluta andra möjliga fel (enkelt men mindre trolig felkälla). På gamla zx6or och zzr600 så är termostatet väldigt lätt att komma åt högt upp precis bakom kylarens högra sida, på en 03-04 verkar det sitta betydligt knepigare.

Allt detta är under förutsättningen att man litar på att tempmätarsystemet verkligen visar rätt.
Man bör ju för säkerhets skull kolla detta för att VETA, så man inte åtgärdar något som inte är ett fel pga felvisning på en mätare.

Jag har en ZX7R som sällan visar just ngt utslag på mätaren men kylfläkten börjar gå när mätaren är på "normaltemp". Jag har luftat och kollat nivåer i ett års tid och kommit fram till att det är mätaren som är missvisande. Hjälpte det dig nu månne? :va

Verkar som att många zx6or går något kallt som standard (termostatet på en 03-04 ska tydligen börja öppna redan vid 60 grader:va), men 45-55 grader är inte "något kallt" utan helt uppåt väggarna för kallt.

Som Mattias skriver ovan (klok herre!) så har du antagligen trasigt eller inget termostat, har även varit med om tyskimport där dom mot bättre vetande borrat upp en massa extra skvalphål i termostatet vilket också gjorde att den konstant gick för kallt om man inte krypkörde. Kanske fick dom en inbillad bättre kyleffekt när dom racade men annars begriper jag inte vad dom skulle vilja med dessa borrhål...:confused:

Tja, sen kan det inte skada att kolla nivåer, lufta systemet etc för att utesluta andra möjliga fel (enkelt men mindre trolig felkälla). På gamla zx6or och zzr600 så är termostatet väldigt lätt att komma åt högt upp precis bakom kylarens högra sida, på en 03-04 verkar det sitta betydligt knepigare.

Även på dem gamla zx6r (95) så är termostaten på 60 grader och den sitter under insuget (lätt att komma åt om man tar bort tanken).

Tror inte mätaren visar fel då jag kan känna med handen att hojen inte är varm som den ska. Har en digital mätare från kawa som visar bra när den står kall så att säga =)

Får mecka bort termostaten imorgon.
Vad kostar en sådan ?
Säkert svinaktigt som allt annat till moppen :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...