FÅR ONT I ÖRONEN/HUVUD efter hopp på 5m (vatten)

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Börjar bli rätt trött på det här nu, har aldrig haft några liknande problem förut, men lite grann startade det nog förr året. När jag hoppar på höjder över 4m så slår det liksom lite lock för öronen sedan kan jag känna mig konstig hela kvällen och har lite ont i öronen. Finns det någon lösning vad är problmet?

Jag misstänker att jag kommer för djupt och att det är därför, men ja har även testat att göra så ja inte kommer så jätte djupt men det hjälper inte. Kanske kan man fridyka mycket och härda öronen? men då brukar jag ju tryckutjämna så då är det ju aldrig några problem...

Tips kan även lämnas på 0702-331888 för detta är irriterande då jag vill hoppa från 15m torn men inte vågar mig på eftersom jag får problem redan vid 5m =)

silverpilen740 skrev:
Börjar bli rätt trött på det här nu, har aldrig haft några liknande problem förut, men lite grann startade det nog förr året. När jag hoppar på höjder över 4m så slår det liksom lite lock för öronen sedan kan jag känna mig konstig hela kvällen och har lite ont i öronen. Finns det någon lösning vad är problmet?

Jag misstänker att jag kommer för djupt och att det är därför, men ja har även testat att göra så ja inte kommer så jätte djupt men det hjälper inte. Kanske kan man fridyka mycket och härda öronen? men då brukar jag ju tryckutjämna så då är det ju aldrig några problem...

Tips kan även lämnas på 0702-331888 för detta är irriterande då jag vill hoppa från 15m torn men inte vågar mig på eftersom jag får problem redan vid 5m =)

är du säker på att du inte dyker rätt ner i bryggan ? det kan nog vara svaret på din fråga ;). Seriöst så har jag inte en aning.

silverpilen740 skrev:
Finns det någon lösning vad är problmet?

Vatten som stannar kvar i hörselgångarna och påverkar balanssinnet?
Vatten i bihålorna?

Kör en "vaxrensning" så kanske det hjälper!?
...och lär dig tryckutjämna!

Samt se till att göra öronen vattenfria efter bad.. typ luta huvudet en massa och hoppa på ett ben så allt vatten rinner ur öronen..

Har samma problem. I mitt fall är det något skit med hörselgångarna(ärft av mamma) Blir även yr i knoppen om jag går i en folk klunga dvs om omgivningen rör sig. Balansen är bra men något skiter sig.

Testa att bada med öronproppar!
Jag får jämt ont i örona efter ha hoppat eller dykt djupt!
Fick tips med öronproppar och det funkar klockrent!

Täta bihålor, bada i havet ett par gånger, eller sniffa saltvatten.
Testade att dyka lite efter 10års uppehåll från simmhopp, det bara small i öronen när jag kom ned på 5m djup (höjden över vattnet är ointressant)

Fan det är det jag gillar med detta forum, här får man fan lite svar och man kan fråga om allt! Bara på 1 timme så har det kommit in en hel del tips!!

Skall fan ut och prova, det bästa vore ju om man kunde härda bort problemet som siste man skrev. Slipper man vela med massa skit.

HAR ETT LITET PROBLEM TILL som kanske har något sammband eller som jag gärna skulle vilja få ordning på. Blir så fruktansvärt YR och mår riktigt dåligt efter att snurra typ åka kaffekopparna på liseberg. Detta problem hade jag inte då jag var typ 10år men verkar bli värre och värre varje år. Finns det några tips här?

silverpilen740 skrev:
HAR ETT LITET PROBLEM TILL som kanske har något sammband eller som jag gärna skulle vilja få ordning på. Blir så fruktansvärt YR och mår riktigt dåligt efter att snurra typ åka kaffekopparna på liseberg. Detta problem hade jag inte då jag var typ 10år men verkar bli värre och värre varje år. Finns det några tips här?
Samma där, antagligen ditt inneröra som "jobbar med fel tryck" + "orutin", det går att snurra duktigt mycket(utan att bli yr) med lite träning.

ahh misstänkte att det var något sådant, så du tror helt enkelt på träning! dvs. snurra lite oftare och hoppa / bada lite oftare!

är det just saltvaten som är extra bra för att rensa bihåloran?

Jag har preciiiis samma sak, på 4m smäller det bara till för öronen, sen är jag dåsig och illamående med huvudvärk hela kvällen.

silverpilen740 skrev:
ahh misstänkte att det var något sådant, så du tror helt enkelt på träning! dvs. snurra lite oftare och hoppa / bada lite oftare!

är det just saltvaten som är extra bra för att rensa bihåloran?

Saltvatten är bra eftersom det gäller att försöka efterlikna kroppens egen saltkonsentration, (en tesked salt i en halvliter ljummet vatten).
http://nasonex.nu/publik/fd.php?q=&p=50

Själv måste jag ha näsklämma när jag träningssimmar/tävlar i sötvatten för får jag in det minsta lilla i bihålorna så får jag blixtrande huvudvärk, omedelbart.
I bräckt vatten funkar det jättebra, mycket salt vatten går inte heller bra.

Det du råkar ut för är troligen tryckskillnad mellan ut och insidan av trummhinnorna och då måste du tryckutjämna.

Vid dykning måste man ju oftast tryckutjämna, antingen genom att hålla för näsan (eller med klämma) och pressa luft från lungorna genom örontrumpeten eller genom att snabbt svälja lite saliv några gånger.

Eller som tidigare föreslagits, använd öronproppar så löser det sej nog :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back