FÅR man sicksacka mellan köer?

ÄR det lagligt, hörde det av en snubbe men jag tvivlar på det själv..

är det kö så får du köra lugnt förbi i mitten... men sicksacka förstår ja inte hur du menar..?? du får ju köra om på båda höger/vänster sida på vägar upp till 70km/h med dubbla körfält...

Här hittar du lite info http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157179

någon på SH skrev:
ringde polisen och frågade om man får köra om i köer och de svarade att det är klart du inte får. och då vill jag ha reda på vilken paragraf som sägar att jag inte får. och det kunde de inte hitta. så vi kom överens om att man får köra om till en viss gräns, när det blir vårdslöshet i trafik, är upp till polisen att bedöma. bara man inte kör slalom mellan filerna.

(en gång så gick det i 120 mellan bilarna i tunneln när dom stod still, kan sätta en peng på att det skulle räknas som vårdslöshet i trafik)

Last edited:
En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.

Om du menar i bilköer (lane splitting) så är det tillåtet om det sker på ett trafiksäkert sätt OCH att du kör om på "rätt" sida, dvs vänster. Det är inte tillåtet att passera ett annat fordon som ligger i SAMMA fil/körfält på höger sida.

En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.

Sämre att köra på vägrenen än att lane splitta, tyvärr. Även om jag hellre kryper förbi i vägrenen än bland massa virrtomtar som inte kan köra rakt. :tungan

Det är som jag har fått föklarat för mig att det är lagligt och köra mellan bilarna fram till den heldragna linjen som dyker upp 2-3 meter innan rödljuset...

Det kanske inte är snyggt eller lagligt men jag pendlar till jobbet via rotebro-leden och kör om köerna där på väggrenen...Hade lite betänkligheter i början men kom fram till att jag redan bröt så många andra regler så en mer eller mindre spelade ingen roll :arsele

OM flera filer så får du på 50 resp. 70 väg köra om på båda sidor.

Du FÅR köra om i samma körfält (dvs lanesplitta) OM du håller dig till att ligga som omkörande till höger om bilen. Mao får du ligga mellan filerna, men bara i den högra filen.

Att "sick-sacka" är per definition detsamma som att "byta fil ofta". Så länge detär 50 resp. 70-väg är det mao inget fel med det. Däremot gör man det i regel åt helvete för snabbt och hafsigt, vilket då snarast blir "vårdlöshet i trafik", men fel i sak är det inte!

Typ...

vad hände då?
om bilen framför lämnar företräde brukar jag brassa om, men får man det rent lagligt?

Förutom "normal" omkörning får du alltid köra om så länge du håller dig till vänster om fordonet du passerar och du inte bryter mittlinjen (byter körfält) förutsatt att "omkörning förbjuden" inte råder d.v.s. skyltat, strax före korsning, strax före obevakat övergångställe mm... :fakta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman