Extraljus till bilen?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Jag tänkte lysa upp tillvaron med lite extraljus och hittade dom här:
LÄNK TILL BILTEMA
Nån som har erfarenhet? Prisvärda?
Tips på andra annars?
Dom ska sitta på en Volvo så utseendet har ingen som helst betydelse, funktion/effekt är prio, men max ~800kr.
 
Finns utmärkta trådar om detta redan....

Jag skulle inte valt de Biltemaljusen
 
Tror nog dom funkar utmärkt vi har köpt på biltema fast dom för 200 någonting och dom är super bra.. :tummenupp
 
Bosch 225 mm, 2 st med helljusbild plus 2 st fjärrljus, med 130 Watts halogenlampor av BÄSTA kvalitet användes när jag långpendlade till o från Norge.
När blinda och döva norrbaggar låg mitt i vägen och blockerade var det bara att lysa på dem tills de kände värmen i nacken.

Stora, runda reflektorer ska det i alla fall vara för bästa ljus, alla andra format är sämre även om man försökt kompensera med avancerad form på reflektorn.

Sedan är det bra med starkt halvljus så inte skillnaden i belysning blir för stor när man bländar av. Stora strålkastare - typ Volvo 700 - med 90 Watt halvljus funkar bra.
 
Nu ska jag ge dig det bästa tipset du fått iår:

Köp lamporna på Swedol som Anders tipsade om.

Sedan knapprar du in på: Denna sidan och köper ett Xenonkit.

Vips så har du spenderat 336+400 spänn och har 2 kompletta xenonextraljus på 35w, motsvarande det fem till tiodubbla ljusflödet :fakta

Jag gjorde det och satan vilket ljus :mattias

Bosch 225 mm, 2 st med helljusbild plus 2 st fjärrljus, med 130 Watts halogenlampor av BÄSTA kvalitet användes när jag långpendlade till o från Norge.
När blinda och döva norrbaggar låg mitt i vägen och blockerade var det bara att lysa på dem tills de kände värmen i nacken.

Stora, runda reflektorer ska det i alla fall vara för bästa ljus, alla andra format är sämre även om man försökt kompensera med avancerad form på reflektorn.

Sedan är det bra med starkt halvljus så inte skillnaden i belysning blir för stor när man bländar av. Stora strålkastare - typ Volvo 700 - med 90 Watt halvljus funkar bra.

Bättre att handla 75W xenon isånafall, då flyttar dom sig när flyttar fingret mot spaken.
 
Last edited:
Kan bara hålla med.. Swedols SIM ljus är MYCKET prisvärda och passar i fronten på en äldre Hissingeracer.

Om man sen behöver xenon eller inte är en diskussionsfråga.
 
Om du kör med Xeon extra ljus så här är ett tipps om du inte vill förlora mörkerseendet vid de tillfällen du måste stänga av extraljusen.

Ta ett så "varmt" gult värmetal på xeon ljusen du bara kan. hellst 3000k

Blått ljus (10.000k) gör att du tappar mörkerseendet. Visst du får väldigt mycket bättre ljus så länge extra ljusen är på, men personligen vill ja ha kvar mörkerseendet de gånger man måste stänga av pga möte (och då ha så bra mörkerseende som möjligt för att upptäcka ren-helvetet på vägen)
Fast det är klart ... nu bor ja i Sthlm o behöver inte ens extra ljus ...
 
Om du kör med Xeon extra ljus så här är ett tipps om du inte vill förlora mörkerseendet vid de tillfällen du måste stänga av extraljusen.

Ta ett så "varmt" gult värmetal på xeon ljusen du bara kan. hellst 3000k

Blått ljus (10.000k) gör att du tappar mörkerseendet. Visst du får väldigt mycket bättre ljus så länge extra ljusen är på, men personligen vill ja ha kvar mörkerseendet de gånger man måste stänga av pga möte (och då ha så bra mörkerseende som möjligt för att upptäcka ren-helvetet på vägen)
Fast det är klart ... nu bor ja i Sthlm o behöver inte ens extra ljus ...

Jag köpte mellantinget, 6000k och det är bra ljus för att ha kvar mörkerseendet när man är klar. Funkar finfint.

Det gäller bara att man inte riktar ljusen för långt mot vägkanten, skyltarna lyser jävlar då! :fakta
 
:va
Jag köpte mellantinget, 6000k och det är bra ljus för att ha kvar mörkerseendet när man är klar. Funkar finfint.

Det gäller bara att man inte riktar ljusen för långt mot vägkanten, skyltarna lyser jävlar då! :fakta

mmm 6000k är "Solljus"/vitt ljus så det fungerar hyffsat det med.

Va? :va klart man riktar ljusen mot kanten. Det är ju i väggrenen älgen som vill ta självmord står. Och gärna i innerkurvans väggren. :rolleyes:

Hade som riktmärke att själva ljusöglan från extraljusen skulle lysa upp just innanför de första plogpinnarna.
Såg underbart bra genom alla kurvor :fakta
(bländade alla lika mycket iofs och körde man E4an så bländade man sig själv på alla skyltar :D )
 
:va

mmm 6000k är "Solljus"/vitt ljus så det fungerar hyffsat det med.

Va? :va klart man riktar ljusen mot kanten. Det är ju i väggrenen älgen som vill ta självmord står. Och gärna i innerkurvans väggren. :rolleyes:

Hade som riktmärke att själva ljusöglan från extraljusen skulle lysa upp just innanför de första plogpinnarna.
Såg underbart bra genom alla kurvor :fakta
(bländade alla lika mycket iofs och körde man E4an så bländade man sig själv på alla skyltar :D )

Med Sim behöver du inte oroa dig för att inte se vägkanten, dom har såpass bred spridning (man behöver inte penciler med Xenon) så det lyser jävlar halva fälten vid sidan om bilen utan att riktas ditåt :fakta.

Så rikta alltså inte mot kanten, skyltarna blir så hemska så allt mörkerseende försvinner!
 
Nu ska jag ge dig det bästa tipset du fått iår:

Köp lamporna på Swedol som Anders tipsade om.

Sedan knapprar du in på: Denna sidan och köper ett Xenonkit.

Vips så har du spenderat 336+400 spänn och har 2 kompletta xenonextraljus på 35w, motsvarande det fem till tiodubbla ljusflödet :fakta

Jag gjorde det och satan vilket ljus :mattias

Är det så stor skillnad alltså? Jag har inte testat några extraljus med xenon utan bara originalmonterat på bilen och det imponerar ju inte supermycket.
Men om det är som du säger så kan det vara värt att köpa ett gäng SIM:ar och montera xenon i, som den extraljusbög jag är. Finns inget värre än att åka med dålig belysning...
Är det värt att montera mer än 35W när man ändå håller på?

Btw, är DX billigare än den där VMMVMVMVMEVMVME-sidan *kommer ej ihåg adressen i huvudet*?
 
Köp SIM på Swdol istället, ren kopia av Hella, bara ett klistermärke som skiljer.

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=449

Inte riktigt sant men dom är väldigt lika till utseende... Plus att dom är mycket billigare!

Nu ska jag ge dig det bästa tipset du fått iår:

Köp lamporna på Swedol som Anders tipsade om.

Sedan knapprar du in på: Denna sidan och köper ett Xenonkit.

Vips så har du spenderat 336+400 spänn och har 2 kompletta xenonextraljus på 35w, motsvarande det fem till tiodubbla ljusflödet :fakta

Jag gjorde det och satan vilket ljus :mattias



Bättre att handla 75W xenon isånafall, då flyttar dom sig när flyttar fingret mot spaken.

man ska passa sig för dom billigare alternativen av Xenon till just extraljus då ballasten inte tål av/på slaget plus uppstartstiden är sämre... Det fungerar men livslängden blir långt ifrån lika lång!

Om du kör med Xeon extra ljus så här är ett tipps om du inte vill förlora mörkerseendet vid de tillfällen du måste stänga av extraljusen.

Ta ett så "varmt" gult värmetal på xeon ljusen du bara kan. hellst 3000k

Blått ljus (10.000k) gör att du tappar mörkerseendet. Visst du får väldigt mycket bättre ljus så länge extra ljusen är på, men personligen vill ja ha kvar mörkerseendet de gånger man måste stänga av pga möte (och då ha så bra mörkerseende som möjligt för att upptäcka ren-helvetet på vägen)
Fast det är klart ... nu bor ja i Sthlm o behöver inte ens extra ljus ...

Det lägsta brukar vara 4300K och dom är gulare och starkare än 8000K, du får mer lumen (ljus) ju lägra kelvin du väljer! Kelvin har inget med mörkerseende att göra, det har lumen däremot!
Vill du inte ha gult men ändå bra ljus kan man välja 6000K, det har jag
på bilen!



Den som vill ha det bästa kan kolla HÄR

Lycka till med valet!
 
Last edited:
Inte riktigt sant men dom är väldigt lika till utseende... Plus att dom är mycket billigare!

Ok, när jag köpte och sålde extraljus för flera år sedan så var det exakt samma lampa men bara klisterlappen skilde dem åt då jag hade båda att jämföra med. Mig veterligen tillverkades de dessutom båda i Portugal så sannolikheten att de pressas ur samma form var ju ganska så stor redan då.
Jag köpte in snuskigt billiga SIM och sålde på blocket för 350:-/st (lite krig med flera så priset sänktes med tiden) har jag för mig, med frakt. Det var poppis som fan och jag hade fullt upp ett tag och sen orkade jag inte längre. Då kostade de dessutom 289:-/st på Swedol så utvecklingen har ju gått lite bakåt :)
 
Kelvin har inget med mörkerseende att göra, det har lumen däremot!

Men det är ju just det det har.

Kelvin anger vilken typ av värmetal/färgskala som används
Och det är just det som har med mörkersende att göra rent biologiskt

Det är nämligen så att stavarna i ditt öga står för ljuskänsligheten och kan inte ursilja färger. Sålångt brukar alla vara med.

Det lilla speciella är dock att stavarna är mest känsliga för en viss våglängd av ljus 498nm el blått ljus.
Kollar man då på en färgtemperatur skala så ju blåare ljus ju högre värde på färgtemeraturen får man.

Därmed kan man förenklat säga att ju högre färgtemperatur du har på dina extraljus, desto större inverkan på mörkerseendet kommer det att ha.


http://en.wikipedia.org/wiki/Scotopic
" rod cells which are most sensitive to wavelengths of light around 498 nm (green-blue) "

http://eosweb.larc.nasa.gov/EDDOCS/Wavelengths_for_Colors.html

http://www.mediacollege.com/lighting/colour/colour-temperature.html



Sen som sagt, en del vill se utavhelvete bra då extraljusen är på och väljer då blått ljus. Det dessa personer tappar är mörkerseendet då de stänger av extraljusen vid möte.

Jag resonerar som så att jag vill inte tappa mörkerseendet så himmla mycket då jag släcker ner extra ljusen så jag väljer "varma" färger (helst gult) och kanske ytterligare en extra ljus lampa om jag tycker att det blev för lite upplyst.
Detta gör att jag tappar mindre mörkerseende än om jag skulle ha haft blått ljus på extra lyserna (och då inte behövt ytterligare en lampa)
Men det är jag det ...

Det tråkiga är att snart måste man köra med de dära helgula velodrom glasögonen på natten för att kunna behålla mörkersendet pga att alla man möter ska ha blått ljus.
Så jag har funderat på att inhandla sånn glasögon och sen fläska på med feta blå färgade extra ljus med. Man ser ju trots allt bättre med sånna då de är på. Och de gula velodrom glasögonen "färgar" ljuset gult o därmed tappar man inte mörkerseendet.
 
Jag har köpt och monterat ett tjugotal SIM ljus på olika fordon dom senaste åren.

Sjukt bra för priset, dock KAN insatserna börja rosta efter ett par år, inte säkert, men dom KAN göra det. (jag har två rostiga av dom 20)

ÅAS tar det tre minuter att skruva dit en ny insats om tre år när den KANSKE har börjat rosta.

Lamphuset blir över, men ÅAS är dom av plast och kan gå sönder när man åker av, så det brukar gå jämnt upp om man sparar insatsen/lykthuset när man byter en del.

Jag köper fler när jag behöver.

Köp dock linte dom som har LED-ring, dom strular bara, köp dom som har en vanlig wedgelampa som fjortisbelysning.
 
Köp SIM på Swdol istället, ren kopia av Hella, bara ett klistermärke som skiljer.

Nästan så det är så. Men bara nästan.
Hella lyser tyvärr bättre.
Men jag har i alla fall SIM på våra bilar. Oslagbart pris!

Köp dock linte dom som har LED-ring, dom strular bara

Det är sämre ljus på dessa också. Då "ringen" stjäl ljus från öppningen.

Om ni ska xenonkonvertera extraljusen så använd INTE dom ljusen med blå lins.
 
Last edited:
Är det så stor skillnad alltså? Jag har inte testat några extraljus med xenon utan bara originalmonterat på bilen och det imponerar ju inte supermycket.
Men om det är som du säger så kan det vara värt att köpa ett gäng SIM:ar och montera xenon i, som den extraljusbög jag är. Finns inget värre än att åka med dålig belysning...
Är det värt att montera mer än 35W när man ändå håller på?
Btw, är DX billigare än den där VMMVMVMVMEVMVME-sidan *kommer ej ihåg adressen i huvudet*?

Jag har haft 35W tidigare men tycker det är bättre med 50W om du ändå ska konvertera, brukar inte skilja så mkt i pris... Och kompisen kör med 75W som lyser riktigt bra!

Tror det är www.vvme.com du tänker på.
 
Sim är helt klart bästa pris för vad man får!
har 3 st SIM med 55W xenon lyser som satan :)
 

Bifogat

  • 65233_10150283147160713_770855712_14999874_451088_n.jpg
    65233_10150283147160713_770855712_14999874_451088_n.jpg
    51.1 KB · Visningar: 165
Jag har haft 35W tidigare men tycker det är bättre med 50W om du ändå ska konvertera, brukar inte skilja så mkt i pris... Och kompisen kör med 75W som lyser riktigt bra!

Tror det är www.vvme.com du tänker på.

75W låter mer intressant när man ändå bara ska ha det i extraljusen. Stor prisskillnad eller? Jag vet liksom inte vad jag ska kolla efter för kit :(
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top