Extraljus+MC=?

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Tycker inte att mina lyktor räcker till för att få ett bra ljus som täcker både vägen och lite mer utåt vägkanterna så vill därför montera extraljus på den. Xenon vore toppen men har inte dem pengarna tyvärr.
Hittade ett par dimljus på jula för en rimlig summa, 200 kr för ett 2-pack.
Dem ligger på 55w st och min generator laddar som mest ca 300w. Funkar detta? jag är verkligen ingen elguru men jag tycker att hojen bara den borde sluka de mesta av dem 300w som den kan ladda. eller tänker jag fel?
Hojen i fråga är en sv 650 99.

Mvh
 
Räkna framljus 55* 2 + bakljus 5*2 + positionsljus 5*2 watt för normal belysning dvs 130 watt till det kommer 21*2 watt för bromsljus, totalt 172 watt sen blinkers 21*2 watt så är du uppe i 214 watt sen ska elektronik som motor/insprutningstyrning ha sitt. Tveksamt om du då har så det räcker till ytterligare 110 watt.
 
tack för hjälpen, nä jag tror inte heller att det räcker till tyvärr. har ju inget insprut som käkar ström men undrar hur mycket tändningen tar, när man räknar på belysningen på hojen så är det ju i princip bara positionsljus + framlyktorna som är igång hela tiden, resten är ju bara det en kort stund. det blir ju ungefär 130w + ca 50-60w för motorn det är ju på nöd och näppe att det går, ser lite tajt ut
 
mjo, men jag vill ha just extraljus för det är det billigaste alternativet, xenonkitten kostar ju fortfarande ganska mycket även om dem är "billiga" för att vara xenon
 
Har du testat med att koppla om så att du nyttjar befintliga kablar enbart som styrström för relä som är kopplade direkt på batteriet. Jag gjorde det på min och kommer inte att återgå till orginal. Orginalkablarna på 0,0000x kvadrat är inte gjorda för att ge bra ljus, bara få lampan att lysa :)

Kan även rekommendera philips 3-färgs lampa, inget xenon men en klar förbättring
 
Last edited:
Strunta i konverteringskittet. Dyrt och du behöver inte få speciellt mycket bättre ljus trots det. Det beror på att xenonlampan inte är helt optimerad för din reflektor.

Kan varmt rekommendera Philips X-treme Power 55w. Marknadens starkast lysande lampa som är godkänd. 80% mer ljus än standardlampor på marknaden. Ger även ett vitare ljus som gör det lättare att uptäcka faror.
Du hittar den hos Autoexperten, Bildelsspecialisten, AD Center, Swedol samt vissa Clas Ohlsson.

Mvh
Martin
(Försäljningschef Philips Billampor)
 
Kan även rekommendera philips 3-färgs lampa, inget xenon men en klar förbättring

Kan bara hålla med.
Lampan heter NightGuide DoubleLife och ger 50% mer ljus än en standardlampa på marknaden. Den har även en mycket lång livslängd för att ge så mycket ljus...



Avstå dessa typer av lampor!!!!
Det är rent skit som ger sämre ljus och kortare livslängd än Philips/Osrams standard lampor.

Dessa är med största sannolikhet tillverkade i Kina med uruselprecision och kvalitet. De kanske inte ens är kodkända i EU.......
 
Last edited:
Kan bara hålla med.
Lampan heter NightGuide DoubleLife och ger 50% mer ljus än en standardlampa på marknaden. Den har även en mycket lång livslängd för att ge så mycket ljus..

Ah, det var så den hette, hittade den inte på hemsidan... tackar :tummenupp

Största vinsten gjorde jag dock med direktdrift och bättre kablar, förlusten i orginalen är ju katastrofal :mad:
 
Last edited:
Ah, det var så den hette... tackar :tummenupp

Största vinsten gjorde jag dock med direktdrift och bättre kablar, förlusten i orginalen är ju katastrofal :mad:

Inte för att jag riktigt förstår vad du menar med direktdrift och bättre kablar men om du mäter spänningen på lampan så skall den vara 13,2V för att ge bästa resultat.

Vid 13,2V är lampan nämligen optimerad för bästa ljusutbyte samt livslängd. Har du 5% överspänning (13,86V) så minskar du livslängden till hälften......
Detta har/är ett stort problem för många franska bilar.

Okej, en blå H4. Hitta ett xenonkit istället.. :) Det där är bara fejk.

Hmmmmm
En kass H4:a med blått filter.....
Jag skulle satsa på X-treme Power. Billigare, enklare och jag vågar påstå att ljusbilden blir nästan lika god.

Okej, en blå H4. Hitta ett xenonkit istället.. :) Det där är bara fejk.

Du har helt rätt i att det inte är en Xenonlampa HID.
Det är en helt vanlig Halogenlampa. Dessa halogenlampor har uteslutande xenongas invändigt i glas kolven.
 
Last edited:
Inte för att jag riktigt förstår vad du menar med direktdrift och bättre kablar men om du mäter spänningen på lampan så skall den vara 13,2V för att ge bästa resultat.

Dåligt ordval kanske :D
Nyttjar enbart orginalkablar som styrström till 2 st extraljusrelä, ett för hel och ett för halvljus. Rejäla strömkablar från batteriet direkt till relä istället för att låta strömmen snurra runt i orginalkablarna. Skillnaden är större än jag trodde den skulle vara, nu kanske VFR har extremt dåliga kablar men det var definitivt värt :)
 
Dåligt ordval kanske :D
Nyttjar enbart orginalkablar som styrström till 2 st extraljusrelä, ett för hel och ett för halvljus. Rejäla strömkablar från batteriet direkt till relä istället för att låta strömmen snurra runt i orginalkablarna. Skillnaden är större än jag trodde den skulle vara, nu kanske VFR har extremt dåliga kablar men det var definitivt värt :)

Ok då tror jag att jag förstår bättre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top