Sitter med en laptop som har ett rätt kasst grafikkort. Jag vill köra med flera skärmar men grafikkortet som sitter i hanterar bara gemensamma inställningar så när jag kopplar in den externa skärmen kan jag bara få den att visa samma skrivbord som visas på laptopen. Dessutom med samma upplösning på båda skärmarna och bara i 4:3 format då vilket inte är optimalt när det är två 16:9 skärmar 
Jag vill alltså kunna "förlänga" mitt vanliga skrivbord till den externa och kunna placera olika skrivbord på olika skärmar. Därför har jag börjat kolla efter något externt grafikkort istället. Någon som har erfarenheter? Vilka kort är något att ha? Vilka har fungerande drivrutiner till Linux (Ubuntu 9.X)?

Jag vill alltså kunna "förlänga" mitt vanliga skrivbord till den externa och kunna placera olika skrivbord på olika skärmar. Därför har jag börjat kolla efter något externt grafikkort istället. Någon som har erfarenheter? Vilka kort är något att ha? Vilka har fungerande drivrutiner till Linux (Ubuntu 9.X)?