Exportera hoj till Holland - hjälp och råd

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hej på er,

Jag ska exportera en båge till Holland, och undrar vad jag ska tänka på. Jag har läst på Transportstyrelsen och skrivit ut "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerade fordon inom EU/EES"

Länk.

Vet att jag ska skicka in plåtar och grejer till Transportstyrelsen, men vad mer ska jag göra och tänka på?
Det här är första gången jag exporterar ut något.

Här är skönheten som ska utvisas. Fick bra betalt!
Handpenning är redan fixad, så det är inget fuffens.

Mvh
 
Last edited:
Vilket alternativ tänker du dig när det gäller fältet "uppgifter om exporten"?
2021-03-11_13-28-54.jpg

Jag hade inte släppt iväg något med mindre än att det är till 100% betalt, men det är jag det...
 
Vilket alternativ tänker du dig när det gäller fältet "uppgifter om exporten"?
View attachment 459251

Jag hade inte släppt iväg något med mindre än att det är till 100% betalt, men det är jag det...

Jag kommer få full betalning med Swish när vi ses. Killen har bott i Sverige många år och pratar riktigt bra. Jag litar på honom, men släpper inget före jag fått full betalning såklart.

Jag tänker mig det första alternativet. Ett bevis om att fordonet e reggat i annat land. Jag borde kunna få kopia av honom när han fått sina papper.

Eller?
 
Sålde en hoj till Finland för ett par år sedan.
Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Finlands motsvarighet (eller tullen) automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog några veckor.
Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll regskylten och skickade in till Transportstyrelsen.
Jag plockade skylten, eftersom han tog den på släp.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
 
Sålde en hoj till Finland för ett par år sedan.
Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Finlands motsvarighet (eller tullen) automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog några veckor.
Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll regskylten och skickade in till Transportstyrelsen.
Jag plockade skylten, eftersom han tog den på släp.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
Tack!
Precis sånt här jag önskar få veta. Underlättar oerhört!
 
Jag sålde en hoj till Danmark.
Han hämtade när pengarna var synliga på mitt konto
Undvik allt annat en direkta banköverföringar
 
Swish från någon som bor i Holland? Luktar ruttna tulpanlökar lång väg.
Nej, han e skriven i sverige utanför Borås. Svenskt telefonnummer, och han finns på adressen. Men han är holländare och tar ner hojar dit. Oavsett kommer jag inte släppa iväg den före jag fått full betalning.
 
Sålde en hoj till Finland för ett par år sedan.
Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Finlands motsvarighet (eller tullen) automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog några veckor.
Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll regskylten och skickade in till Transportstyrelsen.
Jag plockade skylten, eftersom han tog den på släp.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
Exakt samma sak när jag sålde till Finland.
Med den lilla skillnaden att jag sålde till en bekant köpare så jag skickade inte in något om jag minns rätt.
Minns det som att det efter en tid kom från Transportstyrelsen att fordonet var registrerat som exporterat.

TS:
Du har ju fördelen att sälja "på plats", säkra upp dig enligt hannuses rekommendationer så kommer det gå bra.
 
han ska skicka dej en kopia på papparn han får när han tar in den i Holland,
dom ska du skicka till transportstyrelsen tillsammans med regbevis o skylt
du kan skicka in regbevis o skylt o sen skicka dom holländska import papper när du får dom
har funkat för mej ett flertal gångar båda bil o mc
får du inte några papper av han sen så går det att lösa med transportstyrelsen ändå, fast med lite strul
 
Jag släpper inget före jag har pengar på konto.
OBS. En banköverföring går att backa om den sker ett tag innan banken kör sina transfers.
En Swishbetalning kan aldrig backas.
Jag har testat och fått det verifierat av banken, efter en del tjafs då de inte ville erkänna att det går att göra en banköverföring som säljaren ser och sedan backa.
 
Nej, han e skriven i sverige utanför Borås. Svenskt telefonnummer, och han finns på adressen. Men han är holländare och tar ner hojar dit. Oavsett kommer jag inte släppa iväg den före jag fått full betalning.
Om han är skriven i Sverige utanför Borås måste det enklaste för dig väl vara att du säljer den till honom och han exporterar den till Holland.

Nån som kan räkna ut
varför en person skriven i Sverige vill köpa en hoj av en annan person skriven i Sverige och vill att säljaren sköter exporten till Holland ?
 
Last edited:
Som föregående sa, om han är skriven i Sverige och finns på plats.... Skumt!
 
Om han är skriven i Sverige utanför Borås måste det enklaste för dig väl vara att du säljer den till honom och han exporterar den till Holland.

Nån som kan räkna ut
varför en person skriven i Sverige vill köpa en hoj av en annan person skriven i Sverige och vill att säljaren sköter exporten till Holland ?
Det där var det mest relevanta inlägget jag sett på det här forumet på väldigt länge.
 
han ska skicka dej en kopia på papparn han får när han tar in den i Holland,
dom ska du skicka till transportstyrelsen tillsammans med regbevis o skylt
du kan skicka in regbevis o skylt o sen skicka dom holländska import papper när du får dom
har funkat för mej ett flertal gångar båda bil o mc
får du inte några papper av han sen så går det att lösa med transportstyrelsen ändå, fast med lite strul
Stort tack ska du ha för detta!
 
OBS. En banköverföring går att backa om den sker ett tag innan banken kör sina transfers.
En Swishbetalning kan aldrig backas.
Jag har testat och fått det verifierat av banken, efter en del tjafs då de inte ville erkänna att det går att göra en banköverföring som säljaren ser och sedan backa.
Han betalar med swish. Jag går inte med på annat.
 
Exakt samma sak när jag sålde till Finland.
Med den lilla skillnaden att jag sålde till en bekant köpare så jag skickade inte in något om jag minns rätt.
Minns det som att det efter en tid kom från Transportstyrelsen att fordonet var registrerat som exporterat.

TS:
Du har ju fördelen att sälja "på plats", säkra upp dig enligt hannuses rekommendationer så kommer det gå bra.
Tack, bra info!
 
-Och när köparen börjar svamla om paypal och transportföretag så är cirkeln sluten... :fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top