Explosionshämmande material i tanken?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Läste följande i senaste "Special reglementet för roadracing" som damp ner i brevlådan häromdagen:

3.1.10.3: Bränsletanken ska vara fylld med explosionshämmande material.

Gäller det alla klasser?
Betyder asterixen före punkten att det är nytt för i år?
 
Tror man måste ha skum i alla klasser... Jag tryckte iaf i ett par block i tanken nu i helgen när jag monterade allt efter lack...

Körde även med det i tanken på r1an förra året... Vet dock inte hur mycket det hjälper... Men regeln är inte ny
 
Läste följande i senaste "Special reglementet för roadracing" som damp ner i brevlådan häromdagen:

3.1.10.3: Bränsletanken ska vara fylld med explosionshämmande material.

Gäller det alla klasser?
Betyder asterixen före punkten att det är nytt för i år?

Asterixen är om det är ny regel eller något ändrat i regeln. Detta fallet är det en mening som är struken. Dvs "Gäller ej standard-klasser med ståltank" stod det efter den första meningen förut.

Så nu gäller det för alla at ha foam tanken. Notera även att det står fylld. Inte en liten kub man sätter uppe vid tanklocket. Foamen tar max 3% utrymme om man fyller tanken.
 
Last edited:
Ja, dom verkar ha tagit bort det där med standarklasser och plåttank, så nu gäller det alla. Var ju mycket strul och olika bud fram och tillbaka innan...

Är t.ex r1000 en standardklass med plåttank? Man har ju plåttank, men det är ju i stort sett fri trimming, är det då en standarklass? Ibland var det så, och ibland inte. Ibland skulle man han tankskum, och ibland inte. En del kollade på besiktnigen, en del inte... Höll på att få startförbud i danmark för att jag inte hade skum, trots att det gick bra i Linköping. Ibland är det bra med Grevens på-platsen-service... He he he...

Nu är reglerna enklare och entydiga! :tummenupp

Är förresten lite tveksam till skummets funktion. Om det börjar brinna i tanken, gör då lite skumummi nån större skillnad? Jag menar, det lär väl gå åt helvete ändå? Eller?
 
Asterixen är om det är ny regel eller något ändrat i regeln. Detta fallet är det en mening som är struken. Dvs "Gäller ej standard-klasser med ståltank" stod det efter den första meningen förut.

Så nu gäller det för alla at ha foam tanken. Notera även att det står fylld. Inte en liten kub man sätter uppe vid tanklocket. Foamen tar max 3% utrymme om man fyller tanken.
Tackar Axxexs :tummenupp

Då är det bara att:
1. Beställa foam från Greven.
2. Sätta sig med förra årets SR och jämföra vad som ändrats (de hade varit smidigt om de visat vad som ändrast från förra året, inte bara att det ändrats).
 
Angående funktionen så har jag pratat med folk som sett med egna ögon att det fungerar. Tror det fungerar så att det det binder bränslet så det inte sprids lika mycket gaser.

I stridsfordon har man proppat tankarna fulla med aluminiumbollar som tar ca 2% av volumen, som effektivt kyler av bränslet vid brand. Hade tänkt fylla min tank med sånt när jag rejsade, men la av innan jag hann stoppa i det.
 


Är förresten lite tveksam till skummets funktion. Om det börjar brinna i tanken, gör då lite skumummi nån större skillnad? Jag menar, det lär väl gå åt helvete ändå? Eller?

Brinna lär det ju göra men inte explodera. explosionshämmande :7peta

Tackar Axxexs :tummenupp

Då är det bara att:
1. Beställa foam från Greven.
2. Sätta sig med förra årets SR och jämföra vad som ändrats (de hade varit smidigt om de visat vad som ändrast från förra året, inte bara att det ändrats).

samt att få tolv nervsammanbrott av att pilla ner tio kuber genom det lilla hålet! :rolleyes:
 
Last edited:
Är det så pilligt?
Är det inte bara att trycka i och peta med något tills det blir fullt?

Jag anser mig vara lite lätt allmänhändig och min åsikt är att det är omöjligt att få ner en hel kub genom ett gathojstanklockshål(!) jag tröttnade och klippte skitet i 4 delar så gick det. blås delarna rena innan bara, du kommer att förstå vad jag menar snart:)
 
Jag anser mig vara lite lätt allmänhändig och min åsikt är att det är omöjligt att få ner en hel kub genom ett gathojstanklockshål(!) jag tröttnade och klippte skitet i 4 delar så gick det. blås delarna rena innan bara, du kommer att förstå vad jag menar snart:)

Är det inte smidigare att trycka i det underifrån? hålet pumpen sitter i är ju ganska stort.. Så har iaf jag gjort
 
Jag anser mig vara lite lätt allmänhändig och min åsikt är att det är omöjligt att få ner en hel kub genom ett gathojstanklockshål(!) jag tröttnade och klippte skitet i 4 delar så gick det. blås delarna rena innan bara, du kommer att förstå vad jag menar snart:)
Okej :tummenupp
 


Är förresten lite tveksam till skummets funktion. Om det börjar brinna i tanken, gör då lite skumummi nån större skillnad? Jag menar, det lär väl gå åt helvete ändå? Eller?


Absolut!
Det tar bort den fria volymen. Den som ger själva explosionen.
Ingen fri volym = ingen explosion.

Brinner gör det. Men fridfullt och beskedligt.


Btw Sandis: Asterisk heter det ;)
 
Jag sökte faktiskt på Google eftersom jag var osäker men upptäckte nu i efterhand att IE 7 använder google.com och inte google.se som jag vill ha.
Men nu vet jag hur det stavas :tummenupp

Great goi´n!

DU: Kan inte du ha en "Stockholm Nordväst, MotoGp visning" på nån demoduk med värsta surroundet för vilsna SH:are i förskingringen? ;)
Vore coolt!
 
Synd att det inte finns HD sändningar av MotoGP, eller tur för Sandis för då hade han haft fullt hemma varje söndag. :D
 
Men den däringa foamen, efter ett tag så sätter väl den igen filter mm efter vad jag har hört. Stämmer? Stämmer ej?
 
Back
Top