expansionskammartråden

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Forsätter diskutionen här kring pipor. Verkar som boken av Graham Bell får mycket positiv feedback. Om man använder hans formler och väljer värden för ett brett register får man en pipa som börjar likna Tom Loftis pipor. Detta verkar bra för en gathoj. Programmet Pipe_dsn ger jag upp på då det ger så himla lång pipa. Bimotion sökte jag runt efter och hittade tillslut en gammal version (DOS baserad) som verkade baseras på Bells formler. Gör Bimotions senare utgåvor också det?

Ja, Bells bok är bra. Väldigt enkel och rakt på sak. Har du aldrig byggt rör förut så bygg ett Bell-rör och sen när du provkört kan du fundera på hur du vill att nästa rör ska se ut. Då kan det vara sjysst att simulera och se ungefär vilken förändring av effektkurvan du få.

chris the rat skrev:
2637327 Forsätter diskutionen här kring pipor. Verkar som boken av Graham Bell får mycket positiv feedback. Om man använder hans formler och väljer värden för ett brett register får man en pipa som börjar likna Tom Loftis pipor. Detta verkar bra för en gathoj. Programmet Pipe_dsn ger jag upp på då det ger så himla lång pipa. Bimotion sökte jag runt efter och hittade tillslut en gammal version (DOS baserad) som verkade baseras på Bells formler. Gör Bimotions senare utgåvor också det?

Tom Loftis verkar ju vara svag för stor diameter. Jag valde 120 mm i diameter på de senaste rören jag byggde till min H2 -87. Använde originalkrökar, övrig design efter Bell. Moderata vinklar på både diffusor och bafflar. Det gav, som jag upplevde det, rätt bra vrid. Men dessa volymiösa kamrarna var tvungna att vara riktig varmkörda för att dra ordentligt på första växeln utan bludder. Inte så bra för rödljus.

Fick till markfrigången med dessa jättekammare genom att lägga sidocylindrarnas kammare sida vid sida, samt centercylinderns kammare i V:et under dessa. Det vart lite som en modern magspoiler, fast bestående av expansionskammare, kan man säga.

Det måste sett fett ut!

Diametrarna är beroende av cylindrarnas "specific time-area" enligt Blair. Med liten "specific time-area" (som det blir med stora cylindrar) ska diametrarna vara relativt små.

I Bells bok står det om olika koefficienter man ska använda mellan headerdiameter och bellydiameter, dessa är tumregler. Blair har gjort det mer likt en vetenskap, tagit fram en formel.

Bearing skrev:
2638277 Det måste sett fett ut!

Diametrarna är beroende av cylindrarnas "specific time-area" enligt Blair. Med liten "specific time-area" (som det blir med stora cylindrar) ska diametrarna vara relativt små.
Ja det var ett rejält knippe med kammare, som ett vietnamesiskt hängbukssving. Men man kunde lägga ned den ordentligt, (som ett svin i leran)

Vad menar han med "specific time-area"? Avgasduration?
Jag har endast Gordon Jennings samt Bells formler, det var de böcker som var poppis då för 20 år sedan. I dessa har jag aldrig hört uttrycket "specific time-area" vad jag minns.

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2638330Vad menar han med "specific time-area"? Avgasduration?
Jag har endast Gordon Jennings samt Bells formler, det var de böcker som var poppis då för 20 år sedan. I dessa har jag aldrig hört uttrycket "specific time-area" vad jag minns.
Jag har inte läst Blairs bok då den är ganska dyr att köpa. Men jag har läst om begreppet på internet, samt hittat program som gör beräkningen. Det verkar även som att "specific" är underförstått när man anger time-area, eller TA.

Beräknas kortfattat TA = konstant * portarean * öppettiden / cylindervolymen. Enheten blir sekunder/meter. Att man dividerar med cylindervolymen gör den specifik.
I den riktiga formeln, som jag inte kan, är det en integral i täljaren. Det gör att portar som är bredast längst upp får större värde än fyrkantiga med samma area.

I Blairs bok verkar det även finnas formeln BMEP=konstant1 + TA*konstant2. Så hög TA ger alltså hög BMEP.

Bearing skrev:
2638485 Jag har inte läst Blairs bok då den är ganska dyr att köpa. Men jag har läst om begreppet på internet, samt hittat program som gör beräkningen. Det verkar även som att "specific" är underförstått när man anger time-area, eller TA.

Beräknas kortfattat TA = konstant * portarean * öppettiden / cylindervolymen. Enheten blir sekunder/meter. Att man dividerar med cylindervolymen gör den specifik.
I den riktiga formeln, som jag inte kan, är det en integral i täljaren. Det gör att portar som är bredast längst upp får större värde än fyrkantiga med samma area.

I Blairs bok verkar det även finnas formeln BMEP=konstant1 + TA*konstant2. Så hög TA ger alltså hög BMEP.

Då är jag med!
Det är ett relativt storleks-/durationsmått för avgasporten alltså! :tummenupp
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2638502 Då är jag med!
Det är ett relativt storleks-/durationsmått för avgasporten alltså! :tummenupp
/J
Jepp, och även varvtalet ingår. Blairs teori tycker jag går lite emot Bells eftersom att Blair säger att det går lika bra att göra en bred/låg port som en smal/hög port, om de får samma TA. Bells tabell över duration beroende på önskat varvtal tyder ju på att hög duration är viktigt vid höga varvtal. Men enligt Blair är det inte så, om man har möjlighet att bredda och sätta dit extra portar bredvid huvudporten.

Jag har testat olika portformer med samma TA i ett simuleringsprogram. Bred med kort duration fick samma toppeffekt som smal med lång duration. Men motorn med kort duration fick högre lågvarvseffekt.
(Jag ändrade även längden på pipan för att få samma peakvarvtal.)

Bearing skrev:
2638612 Jepp, och även varvtalet ingår. Blairs teori tycker jag går lite emot Bells eftersom att Blair säger att det går lika bra att göra en bred/låg port som en smal/hög port, om de får samma TA. Bells tabell över duration beroende på önskat varvtal tyder ju på att hög duration är viktigt vid höga varvtal. Men enligt Blair är det inte så, om man har möjlighet att bredda och sätta dit extra portar bredvid huvudporten.

Jag har testat olika portformer med samma TA i ett simuleringsprogram. Bred med kort duration fick samma toppeffekt som smal med lång duration. Men motorn med kort duration fick högre lågvarvseffekt.
(Jag ändrade även längden på pipan för att få samma peakvarvtal.)

Vad är syftet med en sån jämförelse? Inget hindrar att cylindern med hög duration har samma bredd som den med kort. Man gör dom ju så breda man kan!?
Hur som helst tror jag att Bell har gjort sina formler enkla att använda "for dummies" och därför förenklat dom. Samtidigt får vi som gärna vill ha djupare svar svårare att förstå. (Kanske också en poäng av Bell att inte berätta för mycket åt konkurrenterna...?)

Bim Blair Pipe Project är "da shit" tycker jag. Det programmet har jag själv, och kört ett par pipor efter, med mycket bra resultat.

Nu har jag ändå inte läst allt av Bell, och ffa inte hans 2-taktsbok, för när jag plöjde 4-takts dito så tycker jag dels att han slår in många öppna dörrar (förenklingens baksida kanske?) men i vissa andra fall krånglar han till det överdrivet. Denna misch masch gör det rörigt att få rätta greppet. Iaf för MIG, om Bells böcker.
Säkert finns det de som säger tvärtom, men Blair funkar för mig, samt ett par andra gurus.

Two stroke man skrev:
2638884 Vad är syftet med en sån jämförelse?
För att testa om Blairs teorier stämmer, eftersom jag minns att Bell skrev i sin bok att hann funnit time-area metoden helt oanvändbar.
Min erfarenhet är att man kan klara sig med mindre duration än Bell anger i boken.

Two stroke man skrev:
Inget hindrar att cylindern med hög duration har samma bredd som den med kort. Man gör dom ju så breda man kan!?
Ja, bredden på portarna är ju begränsade av att kolvringarna fjädrar ut. Men det finns ju avgasportar med tillhörande "auxilery exhaust" (små portar bredvid). Med hjälp av dessa kan man få hög TA trots kort duration. Om man har både breda och höga portar blir TA-värdet för högt.

På små motorer med relativt lågt varvtal är det enkelt att hamna på för högt TA. På stora motorer är det svårt att hitta tillräcklig TA trots att man ligger på gränserna när det gäller portbredd och duration.

(Mina erfarenheter, kan vara fel.)

Last edited:
Om tex min hoj har max effekt vid 7000rpm i originalutförande vart tror man max effekten hamnar när man byter original ljuddämpare mot en expansionskammare? Inga andra ändringar annat än munstycken osv. Beror säkert på hur kammaren ser ut men om man beräknar en lite mer åt roadracing hållet (som Bell utrycker det) än Enduro hållet. Vad kan man tro, 7500? 8000?

Har föresten gjort lite fler excel ark om någon är intresserad. Kolla http://www.djupdalen.se/pipa/Pipa.htm

/Christian

chris the rat skrev:
2641933 Om tex min hoj har max effekt vid 7000rpm i originalutförande vart tror man max effekten hamnar när man byter original ljuddämpare mot en expansionskammare? Inga andra ändringar annat än munstycken osv. Beror säkert på hur kammaren ser ut men om man beräknar en lite mer åt roadracing hållet (som Bell utrycker det) än Enduro hållet. Vad kan man tro, 7500? 8000?

Har föresten gjort lite fler excel ark om någon är intresserad. Kolla http://www.djupdalen.se/pipa/Pipa.htm

/Christian

Det är mest avgasporten som bestämmer effektkurvan. Originalavgassystemen på Kawa-trepiparna är anpassat efter den. Min erfarenhet är dock att en välkonstruerad kammare förstärker effektkurvan på trepiparna, inte flyttar den så mycket.

Dock dör inte motorn lika accentuerat utan "hänger i" några hundra rpm ytterligare med kammare. Likaså "tar sig" motorn lite tidigare i varvtalsregistret

Tycker jag!

Ang excelarken:
Hoppas att Rolle Rotax eller ngn annan duktig och uppdaterad kammarsnickare kan kommentera dina beräkningar. Mina kunskaper är lite gamla och hälften har jag säkerligen glömt. Så jag avstår från att kommentera dem, det skulle bli för generellt.
Vilken research du har gjort!!:Bugar

/J

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back