Existerar det "äventyrs"-cyklar för kortvuxna?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!


När jag växte upp (under 80-talet) hade jag en Africa Twin-plansch på väggen och har i vuxen ålder snällt fått inse att det är bara o glömma en Africa Twin. Jag är ju blott 170cm lång. Förvisso förhållandevis långa ben i sammanhanget men för korta för de offroad/dual-sport jag känner till.

Finns det nån lägre modell jag inte känner till? Jag vet att det går tvärtemot designen på de hojtyperna men hoppas kan man ju. Sitter bra med båda fötterna i backen på cyklar som har 80cm plus nån enstaka cm i sadelhöjd.

/D
 
Tja!


När jag växte upp (under 80-talet) hade jag en Africa Twin-plansch på väggen och har i vuxen ålder snällt fått inse att det är bara o glömma en Africa Twin. Jag är ju blott 170cm lång. Förvisso förhållandevis långa ben i sammanhanget men för korta för de offroad/dual-sport jag känner till.

Finns det nån lägre modell jag inte känner till? Jag vet att det går tvärtemot designen på de hojtyperna men hoppas kan man ju. Sitter bra med båda fötterna i backen på cyklar som har 80cm plus nån enstaka cm i sadelhöjd.

/D

Ja absolut.

Såväl Triumph Tiger som BMW GS finns som sänkta modeller. Både sadel och chassi kan sänkas beroende på din längd.
En kamrat är ”vertikalt utmanad” som man säger i USA och han kör BMW GS utan problem. Når ned med bägge fötterna och han är nog nästan decimetern kortare än du. :fakta


Buy quality, cry once.
 
Killen i mitten

Chase2_BMW%2520Dakar%2520Gaston%2520Rahier_zps9doosvwk.jpg


...påstås vara 164cm, men det är nog med iläggssula och en liten klack därtill.

Han vann 2 Paris-Dakar.
Det är egentligen mindre anmärkningsvärt, än det faktum att han tävlade och vann i motocross både på 60-talet och 70/80 talen - alltså sömlöst över fjädringsrevolutionen.
Fantastisk förare!

AT är en klassiker. En hoj som man skall ha ägt.
Det är gott om killar, och tjejer dessutom, i din längd som kör och trivs med AT. No problemo.

Provkör - drömmar är till för att förverkligas!
INGEN på ålderdomshemmet sitter och ångrar sådant dom gjort, bara det dom inte har gjort.

Gaston Raiher dog av cancer, för övrigt - inte av fall från hög höjd.
 
Yamaha Tricker!
Väldigt liten o lätt samt löjligt lättkörd.
Min 16-åring tycker den är mer lättkörd än hans Derbi-moppe!
:fakta
 
Du är lång i japanska mått ;) Om du är 170cm så blir det 172-173cm i pjuck vilket jag skulle påstå räcker till alla gånger.

Sen finns det några olika modeller av @, den senaste rymdraketen är naturligtvis inte den du syftar till från svunna drömmar men öven de äldre är inte same same rakt igenom. Den som satt på väggen bredvid pudlarna från när Final countdown släpptes var förmodligen höjd satan.

Jag är själv 173 enl. passet och har inga problem med höjden, original centralstöd är lite elakt utan någon klack att stampa ifrån på men med lite vilja går det också.

Gört, provkört!

Blir aldrig gammalt fast den är gammal:

"It fell over"

 
Klassiskt problem, finns massvis med trådar på olika forum om hojar för kortvuxna. Tyvärr brukar dom flesta förslagen komma från folk som bara vet vad som står i säljbroschyrer. Eller långa typer som provsuttit nån hoj. Det enda jag kan tillföra är att bredden på sadeln spelar roll.
 
170 cm är inte kortväxt, speciellt inte om du ha normallånga ben. Du kan köra alla äventyrshojar du vill, inklusive en Africa Twin.

Det räcker med att ha ett ben i marken. Allt handlar om teknik och vana. Lägre/smalare sadel går ofta att köpa. Mx-stövlar bygger ofta någon cm pga tjockare sula. En lättare hoj är att föredra, har massiv påverkan på hur hanterbar den känns. Korrekt inställd fjädring med rätt "sag" påverkar också sadelhöjden märkbart.

Mvh
93 cm sadelhöjd och samma längd som dig
 
Last edited:
När du ändå reviderar din uppfattning att man måste var lång för att köra offroad-hoj, passa också på att revidera din uppfattning om att en offroad-hoj måste vara flercylindrig, +600cc och väga som en halv bil.

Inspiration: snubben i videon är 165 cm. Sadelhöjden är 93 cm. Hojen har en torrvikt original på 126 kg (som bantas effektivt med att ta bort alla utsläpps-manicker och annan ljuddämpare), samt sex-växlad låda som kan mata oändligt med motorväg.

https://www.youtube.com/watch?v=f8qESlNtx4Y
 
Last edited:
Har ju precis börjat övningsköra på ER6-N och hade egentligen inga förhoppningar på nån dualsport/offroad innan all svar här. Africa Twin:en var ju nåt coolt på väggen som väckte intresset och jag förstår att det är en ikon men vetifan om det är det ballaste jag vet inom den kategorin idag.

Hade ju velat provköra BMW F 800 GS. Den ser ju så jäkla ball ut. Länge velat ha en BMW men det känns som en alldeles för dyr cykel som första cykel.
 
Tja!


När jag växte upp (under 80-talet) hade jag en Africa Twin-plansch på väggen och har i vuxen ålder snällt fått inse att det är bara o glömma en Africa Twin. Jag är ju blott 170cm lång. Förvisso förhållandevis långa ben i sammanhanget men för korta för de offroad/dual-sport jag känner till.

Finns det nån lägre modell jag inte känner till? Jag vet att det går tvärtemot designen på de hojtyperna men hoppas kan man ju. Sitter bra med båda fötterna i backen på cyklar som har 80cm plus nån enstaka cm i sadelhöjd.

/D
170 är inte vansinnigt kort i hojvärlden, du ska inte köra med fötterna i backen eller hur?
Du kan heller inte räkna med att hela tiden få ner båda fötterna helt, då håller du på med fel sport. En fot stadigt i backen är det som gäller, bättre än tåspetsar på två...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Känner mej hoppfull. Skall bemästra Er6:an o ha den ett tag o sen fundera på allvar! Tack allesammans!
 
Precis, bemästra Kawwan och ta lappen, då kanske drömmar och mål ändrats.
Självklart kan du testa en AT, men skall man ligga och mala landsväg är den ju inte det ultimata.
För när du kört lite kan nämligen körstilen och intresset ändra sig.
Vet ju själv, skulle ha Ducati Monster minsann!
Cool cykel och bra för mina korta ben (jag är en cm längre än dig och har 28 i benlängd på byxor) men istället blev det offroad nästan direkt.
Yamaha XT660... sen har jag åkt BMW 1200GS i tusentals mil.
Olika cyklar, alla helt original.
Dvs inga låga sadlar eller sänksatser.
Testade deras 800GS också men jämfört med boxern kändes den som en vibrator.
Vår längd är iaf inget problem!
 
Kort eller lång så är vanan som avgör om de känns högt eller inte..
Jag är 1.84 å får ner fötterna på hälen me lätt böjda knän när jag sitter på en enduro hoj som anses va hög... Men på min ktm 1290 Adventure når jag bara ner me tåspetsarna, så då gäller det att sätta ner ena foten å luta hoj... Men 99,9% av tiden har jag ändå fötterna på fotpinnarna, så de känns inte som ett problem..
 
Du har fel. :)

När det kommer till hoj (eller annat mått/viktkänsligt) är runt 175cm och drygt 70kg helt rätt för ergonomi och fjädring ur box. Européer och amerikaner är en minoritet globalt sett.

Äventyrs, cross och endurohojar är höga för att det ska finnas lång fjädringsväg och avstånd mellan motor och sten. Enda gångerna det spelar roll är när du står stilla eller kör pinsamt sakta och det är ändå tråkigt.

Jag är ungefär den storleken och upplever att i princip varenda hoj jag kliver på är gjord för just mig. Med det sagt drar jag mig för att hyra stora äventyrshojar typ 800gs för att det kan bli dyrt att välta ett högt, tungt, obekant as om jag har tänkt bete mig oansvarigt. Med egen KTM 625/690 eller valfri Yamaha har jag aldrig upplevt det som ett problem med 93cm sadelhöjd. Sitter du och paddlar runt med två fötter i marken förtjänar du att skämmas oavsett hojtyp och sadelhöjd.
 
Precis, bemästra Kawwan och ta lappen, då kanske drömmar och mål ändrats.
Självklart kan du testa en AT, men skall man ligga och mala landsväg är den ju inte det ultimata.
För när du kört lite kan nämligen körstilen och intresset ändra sig.
Vet ju själv, skulle ha Ducati Monster minsann!
Cool cykel och bra för mina korta ben (jag är en cm längre än dig och har 28 i benlängd på byxor) men istället blev det offroad nästan direkt.
Yamaha XT660... sen har jag åkt BMW 1200GS i tusentals mil.
Olika cyklar, alla helt original.
Dvs inga låga sadlar eller sänksatser.
Testade deras 800GS också men jämfört med boxern kändes den som en vibrator.
Vår längd är iaf inget problem!

XT660 ser ju onekligen intressant ut...
 
Testade en XT660 häromdagen. Himla rolig hoj att busa runt på!
 
Är 170cm om man har ett riktigt kallt måttband... Haft Africa twin 750, BMW 1150GS, KTM 990 Adv mfl. Om du inte har dåliga knän/höfter eller lider muskelproblem så bör det funka helt ok.
Använder en fot, mestadels höger, för att stödja vid stillastående.
 
Jag är 1:60 o jag kan iaf komma upp på den nya africa twinnen, Dock iofs med låga sadeln. Samma med t.ex 1200gs med det låga chassit.
 
V85?

Inte världens offroadhoj kanske, men jag gillar'n. Speciellt hög är den inte heller.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top