Excel - vilket jävla skitprogram!!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur i helvete gör man för att åstadkomma en enkel graf med x- och y-värden??!! Ingenstans förklaras detta i programmets "hjälp"-funktion. Hur jag än gör ges jag inte möjlighet att fylla i vilka x mina y korresponderar mot.

Kolla på bifogad bild: jag vill att min första punkt ska vara (12,2). Alltså x:12 och y:2. Nästa (15,4). Alltså x: 15 och y: 4.

Hur gör jag??!!

:huvet

Bifogat

• excel.jpg
    excel.jpg
    124.9 KB · Visningar: 134
  • skitprogram.jpg
    skitprogram.jpg
    33.9 KB · Visningar: 112
välj "serier" på y-värde och "Etiketter för kategoriaxel(x)" för x-värdet. (office 2000). Var det de du sökte? I ditt fall så borde det vara "kategori" istället för "automatiskt" på X.

Bifogat

• excel.jpg
    excel.jpg
    51.9 KB · Visningar: 82
Last edited:
Om du fyller i dina x-värden i A kolumnen och dina motsvarande y-värden i B kolumnen så borde du kunna markera kalaset och bygga diagrammet via guiden.

Det funkar för mig iaf. x-värden i kolumn A och y-värden i kolumn B

Välj tex linje och grafen "Linjer med brytpunkter vid varje datavärde"

Välj serie och lägg till

Som värden anger du B-kolumnen och som Etiketter för kategoriaxel väljer du kolumn A.

Borde fungera:gnissla

Det är bara att konstatera, Excel är ett halvfärdigt skitprogram som man ska sträva efter att aldrig använda. Har nyss gjort 10-15 tabeller och diagram till mitt slutarbete och kommer aldrig aldrig använda skiten igen. :huvet

Nästa gång anställer jag en konsult eller nån annan jäkla hacker.

Excel är bäst. Men vafan, om du inte får till en graf så kasta ut datorn och skaffa en grep, bege dig till närmsta bondgård och bli dräng. Ett med naturen:yoparty

Varför lägger du värdena i varsin kolumn? Använd bara kolumn A & B som nån sade och lägg in värdena rätt istället (y-värden i kolumn A och x-värden i kolumn B).

Eller missförstod jag uppgiften? :va

Bifogat

• excel.jpg
    excel.jpg
    91.8 KB · Visningar: 152
Last edited:
Som det ser ut så har du ju bara en serie.
Om du ger excel bara en radda med värden kommer den automatiskt att lägga dina värden som y och göra x-axeln till en kategoriaxel. Då kommer det att börja på 1.
Vill du ha något annat måste du göra en lista över x-värden och i kolumnen bredvid skriver du in dom y-värden du vill ha för dom olika x-värdena.

Excel är ett datorprogram och begriper inte om det inte får fullständiga data.

Om du vill ha en graf som går från 2,12 vidare till 3,15 osv så måste du skriva in det i två kolumner. så att det står.
Kolumn A Kolumn B
2 12
3 15

Osv.

Det går att lägga värdena i rader istället och vända på det men jag brukar alltid lägga det i kolumner. Excel lyckas varje gång för mig så du missar bara något när det gör fel. Fast jag kan hålla med om att den inbyggda hjälpen inte är fullständig i alla lägen.

Varför lägger du värdena i varsin kolumn? Använd bara kolumn A & B som nån sade och lägg in värdena rätt istället (y-värden i kolumn A och x-värden i kolumn B).

Eller missförstod jag uppgiften? :va
Du har lyckats med exakt det jag försöker åstadkomma. Det är förstås på samma svårighetsgrad som att gå på toaletten, men i min version av Excel får jag ingen användbar vägledning om hur jag ska göra!

:kulspruta Microsoft

Hur gjorde du alltså?

Du har lyckats med exakt det jag försöker åstadkomma. Det är förstås på samma svårighetsgrad som att gå på toaletten, men i min version av Excel får jag ingen användbar vägledning om hur jag ska göra!

:kulspruta Microsoft

Hur gjorde du alltså?

Enligt vad jag kan se så har du ju bara lagt en rad med värden. Det är dina y-värden. Då måste excel gissa dina x-värden och då gissar programmet fel i 100% av fallet. Du måste ha en rad för x och en rad för y ovanför varandra. Eller en kolumn för x och en kolumn för y bresdvis varandra. Då blir det nästan alltid rätt.

Du har med andra ord inte lagt in några x värden alls någonstans i arket så du har inte tillräckliga utgångsdata för att göra en korrekt graf. Excel har bara gjort den graf du bad om.

Enligt vad jag kan se så har du ju bara lagt en rad med värden. Det är dina y-värden. Då måste excel gissa dina x-värden och då gissar programmet fel i 100% av fallet. Du måste ha en rad för x och en rad för y ovanför varandra. Eller en kolumn för x och en kolumn för y bresdvis varandra. Då blir det nästan alltid rätt.

Du har med andra ord inte lagt in några x värden alls någonstans i arket så du har inte tillräckliga utgångsdata för att göra en korrekt graf. Excel har bara gjort den graf du bad om.
Jag förstår att jag måste lägga in både y- och x-värden. Men min fråga är ju hur jag får de båda att matcha varandra. Det går inte att bara skapa två kolumner med värden och vips få en graf som ser rätt ut.

Edit: hittade till slut rätt. Se bild.

Bifogat

• lösningen.jpg
    lösningen.jpg
    56.8 KB · Visningar: 99
Last edited:
Hur gjorde du alltså?
Jag skrev in värdena som du ser, eventuellt kan man lägga in "X" resp "Y" överst för att få med i diagrammet. Sedan markerade jag första kolumnen (Y) och valde att skapa ett diagram av nån sort jag ville ha.

Jag kör Office 2007 så mina dialoger är ganska mycket omarbetade från verison 2003, principen är dock densamma. Min extremt korta beskrivning stämmer bättre på den äldre versionen :rolleyes:

Last edited:
Se till att du skriver ner din korrekta data i kolummerna, klicka på diagram och tar det som passar bäst.

Nu högerklickar du på diagrammet och väljer källdata. Då kan du ändra dina serier, lägga till, ta bort, ge dem namn mm. Du väljer också vilken data du vill ha på x-axeln.

Högerklicka och välj diagramtyp om du vill ändra diagramtyp

Högerklicka på diagramalternativ om du vill ha med lite namn, värde i diagrammet.

Ska du ändra skalor så högerklicka på axlarna, välj formatera axel

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    23.4 KB · Visningar: 85
Jag förstår att jag måste lägga in både y- och x-värden. Men min fråga är ju hur jag får de båda att matcha varandra. Det går inte att bara skapa två kolumner med värden och vips få en graf som ser rätt ut.

Edit: hittade till slut rätt. Se bild.
Det låter som att du försöker skapa ett punktdiagram med guiden för ett linjediagram. Välj punktdiagram i guidens första steg så blir det automatiskt rätt.

Edit: punktdiagrammet är alltså den diagramform som är gjord för ditt problem. Det illustrerar två enkla kolumner med data.

Edit II: man kan inte använda ett linjediagram för såna här saker. Även om det ser rätt ut så betraktas X-axelns "värden" som rubriker -> skalan kan blir helt fel eftersom det är lika långt mellan varje axelrubrik. Tänk t ex axelvärdena 2, 12, 97, 101 och hur det kommer att se ut när de värdena hamnar som rubiker på X-axeln med lika låga avstånd mellan dem.

Last edited:
Det låter som att du försöker skapa ett punktdiagram med guiden för ett linjediagram. Välj punktdiagram i guidens första steg så blir det automatiskt rätt.

Edit: punktdiagrammet är alltså den diagramform som är gjord för ditt problem. Det illustrerar två enkla kolumner med data.
Nejdå, enda problemet var att jag aldrig förstod var jag talar om för programmet var den ska inhämta x-värdena. Men till slut så hittade jag det. Så jävla idiotiskt att en så grundläggande funktion göms så omsorgsfullt.

Nu högerklickar du på diagrammet och väljer källdata. Då kan du ändra dina serier, lägga till, ta bort, ge dem namn mm. Du väljer också vilken data du vill ha på x-axeln.
Jag har en Mac så jag högerklickar inte. Men du hade helt rätt i att det var under Källdata och Serie som jag skulle vara.

:tummenupp

Edit II: man kan inte använda ett linjediagram för såna här saker. Även om det ser rätt ut så betraktas X-axelns "värden" som rubriker -> skalan kan blir helt fel eftersom det är lika långt mellan varje axelrubrik. Tänk t ex axelvärdena 2, 12, 97, 101 och hur det kommer att se ut när de värdena hamnar som rubiker på X-axeln med lika låga avstånd mellan dem.
Har du rätt i. Hur hade du gjort? För att få rätt avstånd mellan några utvalda x-värden alltså.

Last edited:
Nejdå, enda problemet var att jag aldrig förstod var jag talar om för programmet var den ska inhämta x-värdena. Men till slut så hittade jag det. Så jävla idiotiskt att en så grundläggande funktion göms så omsorgsfullt.

Jag har en Mac så jag högerklickar inte. Men du hade helt rätt i att det var under Källdata och Serie som jag skulle vara.

:tummenupp
Hmm, antingen missförstår jag vad ditt problem är eller så missförstår du vad jag skriver. Testade du att göra som jag skrev?

Har du rätt i. Hur hade du gjort?
Som jag skrev innan, skapa ett PUNKTDIAGRAM.

Edit: alltså, punktdiagrammet är en diagramform som har två värdeaxlar. Linjediagrammet har en värdeaxel och en kategoriaxel.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!