Excel hjälp...

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Klurar på en liten sak i excel.
I en cell finns dagens datum, kommer sedan finnas ett register med andra datum i(på samma blad). Jag skulle vilja att om något av de datumen är äldre än 6 månader så lyser det rött. Går det ordna i excel men pillat litegrand med villkorststyrd formatering och misstänker att det är det som skall användas på något vis.
Skulle nån kunna hjälpa mig vore det snällt, och isf på ett språk som en vanlig dödlig förstår :)

Du kan filtrera fram alla datum som är 6 månader och äldre och färga texten röd.

Klurar på en liten sak i excel.
I en cell finns dagens datum, kommer sedan finnas ett register med andra datum i(på samma blad). Jag skulle vilja att om något av de datumen är äldre än 6 månader så lyser det rött. Går det ordna i excel men pillat litegrand med villkorststyrd formatering och misstänker att det är det som skall användas på något vis.
Skulle nån kunna hjälpa mig vore det snällt, och isf på ett språk som en vanlig dödlig förstår :)

Det går att göra.

Du lägger in en villkorsstyrd formatering. Markera samtliga celler som du vill formatera och välja villkorsstyrd formatering.
För att få den att välja rätt celler så ska villkoren vara ställda som följer.
Cellvalue is
Less than
=TODAY()-DATE(0;6;0)

sen ställer du formateringen så att det blir rött om villkoret är uppfyllt.
Observera att om du gör så här och har markerat hela kolumnen samt vill ha fyllning i cellen röd så kommer alla celler som är tomma att bli röda.

Vill du använda ett datum som står i en cell istället så byter du ut TODAY() mot exempelvis A$4$ om ditt önskade datum står i A4.

Om du markerar en hel kolumn och inte vill ha dom tomma cellerna röda så väljer du att lägga ett villkor innan så att condition 1 är
Cell value is
equal to
0
och väljer att det inte ska vara någon fyllning.
Och lägger det tidigare villkoret som condition 2.

Då kommer Excel att kolla igenom villkoren och hitta det första villkoret som är uppfyllt och göra den formateringen.

Då blir dom tomma cellerna vita och dom som har datum äldre än 6 månder blir röda.
Väljer du sen att markera alla datumceller och välja att dom ska vara gröna så kommer resultatet att bli att tomma celler blir vita. Datum senare än för 6 månader sedan blir gröna och äldra datum blir röda.

Last edited:
Har nu lösr att det blir rött efter 6 månader. Men som du sa, om 1.a cellen är tom så blir andra cellen röd.
Men hur ser formeln för att om det inte står nåt i 1:a cellen så skall den 2:a cellen fortfarande vara vit. Du skrev ju om det, men tänk på att du pratar med en kille vars excelkunskap är sisådär..

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025