Excel formler Hjälp

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har ett litet problem.
Tänkte göra saker lättare för mig på jobbet, så i stället för att räkna startdjup, färdigdjup varje gång när jag ska programmera fräsen så tänkte jag göra en tabell i excel där jag bara skriver in skärdjup, färdigmått och startmått så räknas ett tal ut som är delbart med 15 och så nära startmåttet som möjligt.
Kruxet är att färdigmått och skärdjup är givna och startmåttet måste vara delbart med 15.
Kan ta ett exempel på hur det kan vara:

Färdigmått = 265,4
Skärdjup = 15
Startmått = 470

Tar man 470-265,4 = 204,6 så är det ju inte delbart med 15.
Då vill man ha startmåttet så nära 470 det går bara det är delbart med 15.
Såå, hur får man till en formel eller flera i excel som löser detta:va
Antagligen skitlätt men jag är varken fena på matte eller excel.

=SUMMA((B1-B2)/B3)

Kan det vara något? B1=Start, B2=Färdigmått, B3=15. Kolla sen om det är delbart....

Med den beskrivningen är det svårt att hjälpa dig..

Menar du att du vill ha ett tal som är större än startmåttet och där skillnaden mot färdigmåttet är delbart med 15?

Isf kan du skriva såhär:

A1: Färdigmått (265,4)
A2: Skärdjup (15)
A3: Startmått (470)
A4: =A1+AVRUNDA.UPPÅT((A3-A1)/A2;0)*A2

Där A4 då blir ett tal (475,4) som är större än A3, och där skillnaden mellan A1 och A4 är jämnt delbart med A2 (15), vilket innebär att fräsen får köra 14 gånger med 15mm avverkning per gång.

Last edited:
=SUMMA((B1-B2)/B3)

Kan det vara något? B1=Start, B2=Färdigmått, B3=15. Kolla sen om det är delbart....

Det där kolla sen om det är delbart var det jag tänkte jag skulle slippa, men tack ändå!

sorry... var för snabb med mitt svar, men du fick en lösning på problemet...

Med den beskrivningen är det svårt att hjälpa dig..

Menar du att du vill ha ett tal som är större än startmåttet och där skillnaden mot färdigmåttet är delbart med 15?

Isf kan du skriva såhär:

A1: Färdigmått (265,4)
A2: Skärdjup (15)
A3: Startmått (470)
A4: =A1+AVRUNDA.UPPÅT((A3-A1)/A2;0)*A2

Där A4 då blir ett tal (475,4) som är större än A3, och där skillnaden mellan A1 och A4 är jämnt delbart med A2 (15), vilket innebär att fräsen får köra 14 gånger med 15mm avverkning per gång.

Japp det där var vad jag var ute efter men kan man bara kopiera in allt som står efter A4 i formelfältet?
Har skrivit in i A1 , A2 , A3 talen och kopierade in formeln för A4 i formelfältet men det blir bara err:501:va
Nu är det ju inte excel jag har utan openoffice men dom borde väl bete sig likadant.

Last edited:
Japp det där var vad jag var ute efter men kan man bara kopiera in allt som står efter A4 i formelfältet?
Har skrivit in i A1 , A2 , A3 talen och kopierade in formeln för A4 i formelfältet men det blir bara err:501:va
Nu är det ju inte excel jag har utan openoffice men dom borde väl bete sig likadant.
Nä, skriv som i bilden. Du måste separera text från tal. Rubrikerna lägger du i A-kolumnen och talen i B-kolumnen.

Formeln i cell B5 kan du se i formelfälet (där pilen pekar).

Använd små bokstäver när du skriver in funktionen AVRUNDA.UPPÅT, de ändras till versaler automatiskt om du skrivit rätt.

Edit: vill du slippa decimalen i cell B5 så kan du lägga till funktinen HELTAL cokså. Se bild 2.

Bifogat

• Skärdjup.jpg
    Skärdjup.jpg
    29.7 KB · Visningar: 73
  • heltal.png
    heltal.png
    15.6 KB · Visningar: 79
Last edited:

Nu funkade det men talet som kom upp var 480 :va

EDIT: Nu funkade det :tummenupp

Tackar!!!

Last edited:

Matematiken ska fungera, men funktionen AVRUNDA.UPPÅT kanske inte finns i Openoffice, så du får leta upp en annan funktion som ger samma resultat.

AVRUNDA.UPPÅT(tal;decimaler) avrundar alltså ett tal uppåt till angivet antal decimaler. Anger du 0 som decimaler så ger den närmaste heltal.

Nu funkade det men talet som kom upp var 480 :va
Du kan säkert ange hur mycket det skall avrundas, alltså om du vill avrunda till närmaste heltal, närmaste tiotal osv. Kolla hjälpen för det andra argumentet.

Nu funkar det:tummenupp :tummenupp
Kanon!

Tackar så mycket!!

Om det inte finns en funktion för att avrunda till närmast jämnt delbara med "x", är det matematiska tricket enligt följande:

tal = avrunda(talsomskaavrundas / x)*x

antag exempelvis att vi ska avrunda till närmaste 3-tal (dvs x=3).

100 ger då att 100/3 = 33.333..., avrunda ger exakt 33. *3 därefter ger 99.
101 ger då att 101/3 = 33.666..., avrunda get exakt 34. *3 därefter ger 102.

Måttet måste var delbart med 15, det är det viktigaste, annars funkar inte programmet.
Så avrundar man bort decimaler så funkar det inte.
Men nu funkar ju det :tummenupp

Tack igen!

Måttet måste var delbart med 15, det är det viktigaste, annars funkar inte programmet.
Så avrundar man bort decimaler så funkar det inte.
Men nu funkar ju det :tummenupp

Tack igen!

Du missförstod min formel men det gör inget eftersom det tydligen funkar :p

Du missförstod min formel men det gör inget eftersom det tydligen funkar :p

Det som styr för mig är färdigmåttet och skärdjupet (15)
Färdigmåttet är vad som står på ritningen och skärdjupet är optimalt för fräshuvudet, dom parametrarna kan jag inte rucka på, däremot så kan jag flexa +15 till -15 på startdjupet för att få ett startmått som är delbart med 15
.
Eller +15 är inget bra för då fräser den i luften, däremot så är ju -15 perfekt.
Jag måste ju inte ha exakt 15mm ingrepp på första varvet, kanske lite luddig beskrivet :rolleyes:
Jaja det funkar ju nu i alla fall:D

Det som styr för mig är färdigmåttet och skärdjupet (15)
Färdigmåttet är vad som står på ritningen och skärdjupet är optimalt för fräshuvudet, dom parametrarna kan jag inte rucka på, däremot så kan jag flexa +15 till -15 på startdjupet för att få ett startmått som är delbart med 15
.
Eller +15 är inget bra för då fräser den i luften, däremot så är ju -15 perfekt.
Jag måste ju inte ha exakt 15mm ingrepp på första varvet, kanske lite luddig beskrivet :rolleyes:
Jaja det funkar ju nu i alla fall:D

Formeln jag skrev är bara ett matematiskt knep för att få fram det tal som ligger närmast det exakta, och som dessutom är jämnt delbart med valfri parameter (3 i mitt exempel, 15 i ditt).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti