Examensarbete?

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hej glada sporthojjare,

jag är i behov av inspiration. Läget är så att jag läser Sport Management och är i sluttampen då examensarbetet (C-uppsats, 15 ECT credits = 10 veckor) ska skrivas inom snar framtid.

Presenterade idén, på grund av mitt intresse, att jag skulle skriva något inom MC-industrin - dock vet jag inte vad. Har funderat på försäkringar - för att undersöka försäkringstagares attityder eller olika försäkringsbolags procedurer vid skada etc. Dessa ämne känns lite väl torftiga dock..

Främst är jag intresserad av varumärkesutveckling (branding), idrottens kommersialisering, organisationsutveckling, sponsring/partners etc, men låt inte detta begränsa er i era tips åt mig! :tummenupp

Företag att samarbeta med (helst större organisationer) i skåne/södra Sverige/hela Sverige är också intressant men inte något måste...dock kan det vara bra om arbetet förhoppningsvis kan "leda" till någonting.

Vad är aktuella ämnen inom MC-branschen? Miljö, segmenterade marknader, mc och livsstil? MC-kortet tog jag i höstas, hoj är inhandlat och har kört en del sen dess. Så man är ny i gamet!


Inspiration/förslag mottages tacksamt!
 
Vad är Sport Management? Typ fritidsledare eller förbundskaptensutbildning?
 
Vad är Sport Management? Typ fritidsledare eller förbundskaptensutbildning?

Management, syftar att styra och utveckla organisationer på strategisk och taktisk nivå (styrelse och vd/mellanchefer). Applicera sport på detta så handlar det om att utveckla idrottsrelaterade organisationer så de blir professionellare. Finns ett klart behov i och med den kommersialisering och professionalisering som sker inom idrottsbranschen idag. Vi konkurrerar främst med ekonomer och jurister - då dessa traditionellt sett sitter på de högre positionerna. Vi har dock en bredare (läser juridik, ekonomi och ledarskap), men inte lika specialiserad utbildning.

Så inte fritidsledare :rolleyes:

Dock är alla förslag välkomna! Vet du något som du tycker borde utvecklas inom mc-industrin, något som fungerar dåligt eller ett behov av något slag?
 
Tre förslag på rak arm;

1. Hur kan man promota motorsportens betydelse gentemot andra sporter för uttökad publicitet?
2. I USA sponsrar tillverkarna med prispengar, beroende på hur privatförare placerar sig i tävlingssammanhang. Hur skulle detta kunna appliceras i Sverige?
3. Kan man göra det enklare för konsumenten genom att skicka med typ-intyg som gäller för samtliga länder med varje ny motorcykel? (Nu ligger detta antagligen inte i tillverkarnas intresse, men det kan vara ett intressant diskussionsämne...)

Bonusförslag: En hämmande effekt på nyförsäljningen är säkerligen de höga försäkringspremierna. Vad kan man göra för att få ner dessa till en nivå där försäljningen ökar till en break-even nivå eller högre? Erbjuda subventionerad utbildning i samband med nyköp, tillverka säkrare motorcyklar, rikta sig till en kundkrets av högre mognadsgrad, subventionera försäkringarna, etc?
 
Tjena!

Något i stil med detta jag var ute efter. Mycket intressanta aspekter på det hela, mest gillar jag ditt bonusförslag. Med ökad försäljning av motorcyklar ökar också chanserna att förslag 1 & 2 får ett bättre utgångsläge.

Dock har jag avvikit från tanken att skriva om motorcykelindustrin nu och kommer att fokusera på min grundtanke - något inom idrottsindustrins utveckling för att vara helt opreciserad.

Tack för ditt engagemang och dina goda förslag dock!

:tummenupp

Tre förslag på rak arm;

1. Hur kan man promota motorsportens betydelse gentemot andra sporter för uttökad publicitet?
2. I USA sponsrar tillverkarna med prispengar, beroende på hur privatförare placerar sig i tävlingssammanhang. Hur skulle detta kunna appliceras i Sverige?
3. Kan man göra det enklare för konsumenten genom att skicka med typ-intyg som gäller för samtliga länder med varje ny motorcykel? (Nu ligger detta antagligen inte i tillverkarnas intresse, men det kan vara ett intressant diskussionsämne...)

Bonusförslag: En hämmande effekt på nyförsäljningen är säkerligen de höga försäkringspremierna. Vad kan man göra för att få ner dessa till en nivå där försäljningen ökar till en break-even nivå eller högre? Erbjuda subventionerad utbildning i samband med nyköp, tillverka säkrare motorcyklar, rikta sig till en kundkrets av högre mognadsgrad, subventionera försäkringarna, etc?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top