Eventuell comeback (typ..), vilken knarr..?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
R1300GS
Har gjort ett litet uppehåll från hojåkandet (10 år..). Skulle vilja skaffa något att i huvudsak pendla på, ca 5 mil tur o retur, blandade vägar. För 10 år sen hade jag full koll på marknaden, nu är jag heeelt lost.. Lättkört ska de va, jag e fan gammal nu :D

Vad köper man för nåt? Kom med förslag!

Ska det vara nytt eller begagnat? Vad får det kosta?
Hur mycket effekt vill du ha? Bryr du dig om ljud och motortyp?

Spontant tänker jag mig någon hyfsat upprät mellanklasshoj. Exempelvis:
Naket
Kawasaki z750, z800
Yamaha MT-07, MT-09
Triumph Street Triple
Kanske lägga till en eftermarknadsruta för att hålla undan fartvind från dig vid pendling.

Kåpat
Honda VFR800

Men för ren pendling kanske du söker något ännu enklare/billigare. Behövs inte så mycket till hoj för att plöja på leden. Eller söker du något bekvämare/rejälare med bra packmöjligheter kanske?

Last edited:
En H2R låter perfekt. :hihi

För 5 mil duger ju i princip vad som helst till. Jag hade en RD350 att pendla på ett tag, exempelvis. :hihi
Men, en nakenhoj av tillräcklig effekt för att inte bli tråkig är antagligen ett av de förnuftiga valen, eller nån sporttourer.
Eller en MSX125. :hihi

Vilken märklig fråga. Jag ger dig ett citat från 17/4 2009:

Grattis! Hade själv en 1200GS, -06 som jag sålde hösten -07. Fattar än idag inte varför jag sålde den. Grymmaste hojen jag haft, alla kategorier! Någon gång skall jag ha en sån igen. Snyft..:(

Vilken märklig fråga. Jag ger dig ett citat från 17/4 2009:

Kul kille :hihi Som du själv noterat så är det 10 år sedan jag skrev det! Nog för att jag gärna skulle ha en sån igen så har jag inte stannat helt i utvecklingen. Hus, familj, bilar och inte minst jobb gör att jag just i dagsläget är ute efter något billigare och enklare, typ:

- 1- 4 cylindrigt
- 40-80 hk (pga försäkring)
- Ej för hög sadel (1200 GS var gränsfall för mig, 175 cm..)
- Prisklass kanske 40-70 000
- Så mekfri som möjligt

Nyare modell, enkel och förmodat problemfri är önskemålet. Kåpor behövs inte, jag kör som en kärring ändå :3freak. Vill dock gärna se ball uty. En bra hoj att tröttna lite lagom snabbt på sökes alltså.

Keep them tips coming!

I ditt prisintervall kan du välja mellan en ny A2-hoj från nån av dom 4 japanerna. Själv 175 tycker jag att en sitthöjd på cirka 785 är lagom. Då får du en förhoppningsvis mekfri hoj.
Eller nån tyngre och motorstarkare några år äldre. I fall du behöver köra mer än 170.

Låter som att en MT07 skulle passa bra både effekt- och prismässigt om du vill ha något lite nyare.

ute efter något billigare och enklare, typ:

- 1- 4 cylindrigt
- 40-80 hk (pga försäkring)
- Ej för hög sadel (1200 GS var gränsfall för mig, 175 cm..)
- Prisklass kanske 40-70 000
- Så mekfri som möjligt

Nyare modell, enkel och förmodat problemfri är önskemålet. Kåpor behövs inte, jag kör som en kärring ändå :3freak. Vill dock gärna se ball uty. En bra hoj att tröttna lite lagom snabbt på sökes alltså.

Keep them tips coming!

Nakna nyare hojar av enklare sort:
Kawasaki er6n
Suzuki SV650
Yamaha FJ6n
Honda CB650f (90hp)

Triumph Scrambler.

Perfekt för dig. Annars en R1200GS. Billig försäkring, finns lägre varianter, skön att åka på och inte onödigt långsam.

Case closed.

Håller med föregående talare, GS är en perfekt pendlingshoj, går ju att hitta för under 70'. Kan få köpa min 2010 GSA för den pengen, knappt inkörd, bara 12000 problemfria mil :) Inte har jag behövt meka med den heller. Men en GSA behöver du ju bara tanka varannan vecka med det pendligsavståndet...

KTM 390? Duke eller RC Beroende på preferens.
Behöver man inte mer effekt så är det ju trevligt med en lätt och smidig hoj. KTMerna ser bra ut också.

Ingen aning om driftsäkerheten dock.

Nu ska du väl visserligen inte jobbpendla i Aten (?). Men moderna A2-hojar på 3-500 cc är oändligt mycket roligare än man tror. Här (länken) exemplifierat av Yamaha MT-03 i den mörka grekiska natten. Som grädde på moset är ägarekostnaderna i nivå med, eller lägre, det jävla SL-kortet. Och ljusår lägre än även värsta snikbilseländet...

https://www.bing.com/videos/search?...8CCCB557FDB4962991958CCCB557FDB4&&FORM=VRDGAR

Last edited:
Lite beroende på vars du ska pendla, men det ideala att slinka mellan köerna i trafikinfarkerna häromkring med är väl en liten tvåtaktsracer :tummenupp Låg sitthöjd, det bredaste på hojen är förarens höfter och lagom kul på småvägarna. Det var väl det där med jobbfri och driftsäker bara :hihi

Skämt åsido, små A2-hojar är nog rätt bra, undvik allt med breda styren dock.

Jag köpte en Triumph Thruxton 1200r efter 12 års uppehåll från hojåkning. Riktigt rolig hoj tycker jag. Finns med och utan kåpa :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT