[ev. Projekt] Året var 19...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Året var 1981; Ett sovjetiskt tankfartyg går på grund vid Dalarö i Stockholms skärgård och Ronald Reagan blir USA’s 40:e president. En Motorcykel rullar även ut från Lelles i Uppsala detta år och just denna ska vi titta närmare på, motorcykeln inte gubben.

MGF-C.jpg

Dess första stapplande hjulsnurr är lite svåra att verifiera, ägarforskningen jag fått fram sträcker sig tillbaka till 1981-08-17 vilket jag får vara nöjd med då Transportstyrelsen inte kunde spåra längre än 1985. Riksarkivet kanske kan ge klarhet i historiken, blir möjligen ett besök där imorgon även om det inte var helt lätt att tyda vilken information de olika arkiven sitter inne med. I annat fall är det bara att beställa på nätet för en summa men i.o.m. att den avgiften baseras på mängden infromation/A4 så kan det vara trevligt att innan få en hum om just den, mängden.

• 1981-06-24 Datum för första ibruktagande

• 1981-08-17 Lidingö
  • 1985-05-20 Visby
  • 1988-06-06 Stockholm
  • 2011-06-16 Ingarö

• 2014-03-28 Dagen D som i mitt inköp

Fakta:

Modell: Honda DaX ST70

Årsmodell: 1981

Slagvolym: 72ccm

Effekt: 5.6hk

Elsystem: 6V – Svänghjulsgenerator/tändning med batteri

Tjänstevikt: 70kg

Totalvikt: 220kg

Högsta hastighet: 75km/h

Uppgifterna ska som vanligt inte ses som ngn. exakt vetenskap i.o.m. att det är registrerade och/eller tillverkarens uppgifter samt att det runnit en del vatten under bron sedan de författades.

BWDaX.jpg

Planen:

Rusta upp mc'n i så gott som fint originalskick, vissa förändringar kan det bli tal om - ex. LED-belysning p.g.a. 6V men i sådant fall med originallyktor och schysta motstånd. De fel och brister jag kunde konstatera innan inköp är:

• Batteriet
  • Körriktningsvisaren vänster fram är staget knäckt på men i övrigt hel
  • Körriktningsvisarna fung. inte men indikatorn på instrumentet gör det
  • Bromsljuset fung. inte för varken fram eller bakbroms, drar man i bromsljuskontakten för bakbromsen lyser det dock
  • Helljuset fung. Inte
  • Kromlisten uppepå ramen är rostig samt några stenskott och lackskav på kedjeskyddet

Jag har inte hunnit med så mkt. ännu men först ska jag naturligtvis gå igenom elsystemet, kromlisten kostar några tior och så har jag läst på om stenskott/rostbekämpning – epoxiprimer verkar vara det som gäller. Annat som ligger i närtid är att plocka ur tanken som sitter i ramen för att kunna rostskydda invändigt, ska försöka komma över en kamera för att kontrollera skicket innan.

Lite bilder piggar alltid upp :)

Annonsbilden

honda-dax-bla.jpg

st70-3.jpg

Testade att skrämma liv i batteriet med en lånad laddare modell Biltema men det var dött lopp. Sladda iväg o köpte en egen och Ctek'n gjorde jobbet enligt indikatorn, det visar sig, duger förhoppningsvis tills jag får tag på ett nytt batteri.

20140329-120804-1.jpg

20140329-120737-1.jpg

20140329-143249-1.jpg

Fixat nya kablar och kontakter för batteriet, ska se till att ordna lite seriösare skarvningar/krympslang o.s.v. men till det gamla batteriet fick detta duga så länge. Halvkul var det för jag hade dubbel och trippelkollat anslutningarna, koppla in allt och ställde mig upp för att nå tändningen... *pFFFffffff*.. hmm. Slår av tändningen o ser efter, inget var varmt och inget lukta bränt. Funderar på om batteriet är så dåligt att de fått hybris av laddningen så jag lyfter upp det och håller i det medan jag slår på tändningen.. *pFFFffffff*.. batteriet är knäpptyst men.. jaha:

pfff.jpg

Ja kudden på rullpallen kippa alltså efter andan varje gång jag ställde mig upp för att slå på tändningen...

Original, kanske, oklart varför man valt att ha två säkringar.. någon teori?

obatt1.jpg

Detta tillbehör passade bra, smutt när det visa sig vara färdigt med säkringshållare och kontakten på batterisidan ingick med laddaren.

obatt2.jpg

Ctek-laddare/kontakt till batteri Och för hojen = plug and play =0) Installationen får duga för stunden, satt en 5A säkring i tillbehöret men jag lyckades hitta ett kopplingsschema där det stod 15A om jag läste rätt.

obatt3.jpg

That's all for now!

Last edited:
Bara att önska lycka till!
För resten gillade jag det där med kudden - jösses så många mysterier man får vara med om...

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden