Europas kanske extremaste Superkart.

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Europas kanske extremaste Superkart. elproblem!!!!!

Hoppas det är okej attt denna tråd får ligga kvar?

Har byggt ett bra tag på detta projekt,

Motorn kommer från en 02.as Yamaha R6.a

Läs gärna hela tråden då det kanske inte är allt för intressant i början:)

Det här kommer bli helt galet

ca 125hk på 110kg....

Lite info om projektet som skall vara klart i god tid till sommaren.

*Chassi

*Superkart Dino
För er som inte vet vad en superkart är så är det som en liten formel 1 bil i princip med helkaross
och ett bra kännetecken är den ENORMA vingen, det sägs att en tävlings kart utan vinge inte håller sig på vägen.

*Bromsat runt om bak sitter det dubbla 200mm skivor och dubbla 2 kolvs ok.
Fram sitter det 150mm skivor och 2 kolvs ok

Chassit är förstärkt av mig och allting är tig svetsat i 30mm rör.

Custom byggda motorfästen
Motorn är från en 02.as Yamaha R6.a 600cc
till en början kommer allting byggas med sug för att testa prestandan 125hk orginal.
Dubbla nya Lazer Titan dämpare
Custombyggt grenrör samt avgas

*Alu kylare kapat ur ett cellpaket till en uppgraderings kylare Subaru Impreza Sti 40mm tjockt.

*40mm bakaxel, nya nav, bromscentrum, drevnav, guldeloxerat.

*Justerbar bromsvåg med tillhörande pedalställ från tilett.
*Jaz fuelcell 5liter

Allting skall lackas i Metallic blått och vitt i Yamahas färger, ramen samt kaross delar.

Såhär såg chassit ut då jag köpte det.
2lwloc8.jpg

Nu kommer det en mass bilder. Dom kan vara omkastade i tiden då jag hållt på med porjektet ett tag.

Började tillverka ett främre motorfäste
ke9ouw.jpg

okpqgo.jpg

122nbeg.jpg

2447hj7.jpg

Och ett färdigt fäste
2nqr1no.jpg

Jag gjorde en jigg först. Vart enklast så.

Har byggt om högersidan för alla fästen som skall vara till motorn (eller börjat rättare sagt)
Ursäkta dom dåliga bilderna.
14welbq.jpg

o6kadl.jpg

n1wcq8.jpg

Var ju tvungen o fixa instrumentet från R6.an också.
Hittade en komplett kabelhärva också.
102mlqg.jpg

Fuelcell
29fa139.jpg

Blivande kylare samt 2x Titan dämpare
awdtw9.jpg

Eftersom att jag hållt på med projektet i några veckor så kan det hända att bilderna kommer i lite konstig följd. Ni får ursäkta ifall det blir så.

Fint med eloxerade grejer.
14ybmt.jpg

Har tillverkat ett fäste för lagret som sitter närmast drevet för att förstärka upp där all kraft från drivningen kommer.
2ztg1s2.jpg

Har räknat ut att jag måste banta minst 10kg för att komma i stolen, så jag lät gjuta en ny i glasfiber:)
mer bilder på den kommer sen då jag kapat till den och lackat. Vart riktigt bra.
wbz2h3.jpg

Den omtalade jättevingen, kommer tillverkas nya sidor i alu, samt vinbladen.
2u6pru1.jpg

Nya skivor samt nav:D
2a9pun9.jpg

rrip04.jpg

Fronten provmonterat , här ser ni början på grenröret också. Nu ser ni också den enorma skillnaden på en Gokart och en Superkart.
6z55d4.jpg

Motorfäste avancerat värre :cool:
mcayv9.jpg

Bättre bild på lagerfästet
eu24bb.jpg

Början på lagerfästet
2yxrvi1.jpg

Förstärkningar i ramen
24ozh3a.jpg

Början på Grenröret, v'ntar på alla rostfria rör samt böjjar innan jag kan börja.
Ska dock börja med en kollektor idag tror jag.
35d1649.jpg

Lite skills me Svetsen:)
2j519on.jpg

Så nu var de slut på uppdateringar:) Nu bär de iväg till garaget.
Skall fixa en bättre kamera så de kommer uppdateringar ikväll!

Ha de bra!//Robin

Har börjat med grenröret ikväll:)

Tror det blir alla tiders.

Ska justera längden på rören sen:)

vad tror ni? blir rostfritt, och givetvis tiggat. Avsolutas med dubbla Titan dämpare.

8x4lsm.jpg

15x6aon.jpg

:cool:En uppdate.
Har varit i garaget ikväll
Gjort följande, gjort färdigt ena grenröret,
Samt tillverkad en special kollektor vart riktigt nöjd faktiskt.
KOmmer linda hela systemet sen för att få bort värme då stolen kommer ligga nära.

4ikj6d.jpg

2a4thcj.jpg

Förstår ni hur trångt det kommer bli? dubbla 60 mm rör på en liten kart hmmm....hur tänkte jag nu:D
2lc92r9.jpg

Kollektorn, rostfritt, tiggat.
orp9bb.jpg

Kollektorn insida, observera att all genombränning från svetsningen är slipat bort, är ingenting i vägen nu.
FRITT FRAM!:lol:
qrnsb6.jpg

2mws2ly.jpg

Liten uppdate:)

Fick lite delar idag,
Nytt frev till motorn, 4 st luftfilter.
KÖpte ett nytt oljefilter också, ska beställa delar för oljekylning också behövde veta strl på gängen ti filtret för o beställa en sandwich adapter.

dr8cyb.jpg

Filter provmonterat. Måste köpa aluböjjar och göra så filtrerna ligger ner annars finns det risk för att dom slits lös i 250km/h av vinddraget.
dbgirm.jpg

Typ här kommer tanken sitta.
2jep5s7.jpg

Den här ska modifieras rejält! Ska beställa kolfiber prylar:) säger inte mer än så.....
sxg9x2.jpg

Ny uppdate efter 8 timmar i garaget:)

Har idag fått ihop grenrören! helsvetsat det ena har inte hunnit det andra dock
Tog lite bilder då jag byggde kollektor m.m

Det här behöver man för att bygga en liten kollektor:)
1zdabs8.jpg

Svetsade ihop dom kapade rören, sp, sen kapades itu
23gzhvt.jpg

en liten burk
dxz0wy.jpg

Sen fräste jag ur "burken" med exakt passform givetvis:)
6qgmdy.jpg

det vart ju bra!:D
2woaesj.jpg

Svetsat, vart helt okej faktiskt:)
1z68k14.jpg

2q3vi1k.jpg

Var lite kenpigt o få ihop allt! haha vikket jäkla ormbo, vart dock väldigt bra
izufzc.jpg

Började polera ena grenröret lite smått, skall änså lindas sen, men jag ska helpolera det i alla fall,
eftersom att jag bara ska linda den delen som är närmast stol m.m.
2jag7yq.jpg

Här är en bild då jag hängt på fälgarna, däcken är inte påkrängda på fälgarna därför de ser lite skumt ut.
Samt vingen på plats, observera att det skall på betydligt mer plast sen,

rbi69e.jpg

Kommer bli århundradets roligaste leksak, det är dä en sak som är säkert
//Robin

Uppdate
har byggt klart ena grenröret och polaerat det och lindat det som skall indas . Det kommer ligga nära stolen så de känns bra att ta bort lite värme där;)

Det syns vilket som är polerat ordentligt och vilket som inte är färdigt:)
3480p41.jpg

Kul me rostfritt för de blir lätt JÄ---LIGT blankt
neu5ph.jpg

2afzneq.jpg

dy3l6x.jpg

2r44oc0.jpg

Vad tror ni? ;)

En liten uppdate:)

Jag har köpt mig en till bil en Mitsu Evo:) som jag håller på o fixar inför besiktningen så monsterkarten har fått vila i en vecka:)

Var dock dit idag och gjort klart grenrören samt lindade dom:)
Kom massa kul med posten idag också.

JO föressten har börjat med oljekylningen också.

j5dyfk.jpg

k0redh.jpg

zwdxqf.jpg

KÖpte mig en komplett startpanel:) riktigt fint kitt med relä osv
2hnnwp0.jpg

1o86zc.jpg

2psrb5j.jpg

Så långt har jag kommit på spakstället:)
35hjokk.jpg

Uppdate! äntligen.

Har gjort klart avgassystemet helt och hållet nu:)

har gjort det fjäderbelastat, samt att jag tillverkat ett alu fäste för titandämparna.
sfzbyf.jpg

2mpefrk.jpg

observera att fästerna skall svetsas lite till har bara punktat dit dom.
53s39g.jpg

ligger riktigt tight mot bakaxeln:) 10mm ovanför:) tyngspunkten lååångt ner.
29oimx1.jpg

Är An kopplingar på en kart att överdriva? jamen sjävklart!
An8 till oljekylningen får de bli.
nm11xf.jpg

Det här ska bli en alu plåt som ligger under monstret, för att förhindra att mina skinkor blir bortslipade.
Skall dock göra en mall i papp först sen blire o såga.
hs00th.jpg

dljayx.jpg

15oxohe.jpg

Nya kylaren som är tillverkad från ett Koyo cellpaket till en Subaru impreza Sti;;) good shit
15zkvgn.jpg

Elfläkten sitter standard på r6.an vilket innebär att alla elkopplingar (eller den enda) redan sitter i kabelhärvan PERFEKT
2jdmamh.jpg

Ja nu börjar man se vad det skall bli
24pj4hi.jpg

Observera att däcken inte är påkrängda, värken fram eller bak
2ibktwz.jpg

Vad tror ni?

Uppdate!!!

jag har idag gjort följande:)

*Tillverkat en alu plåt som löper under hela karten,
*Monterat kylaren samt då tillverkat fästen till den,

Fixade rostfria m6 bultar till underplåten som är platta:) så dom inte nöts ner ifall det råkar ta i backen.
11qit1w.jpg

s2ekaf.jpg

jag har skurit ut aluminium plåten med en nibbler så det blir lite vassa kanter så alla kanter kläs med kantlister i gummi, det blir både ruskigt snyggt och man slipper skära sig. Jag slipar givetvis av alla vassa kanter innan jag monterar också.

Hittade en enorm karton o skära ut mallen till underplåten med:)
2ur4dvl.jpg

11tlpgj.jpg

jq26iq.jpg

Skönt! nu slipper man ligga med fötterna i backen:)
3466iki.jpg

Nästa steg är att göra klart fäste för fuelcellen, samt oljekylningen,

Sitter även och klurar hur jag skall göra med karossen, om jag skall tillverka sidorna i alu och svetsa.
hmm tål att funderas på:):/
Nu kör vi en uppdate igen:)

Vart inte så mkt gjort ikväll, Har tillverkat ett fäste till oljekylaren samt valt ut en placering till den.
Observera att fästet inte är åtdraget så det hänger lite snett.

DET KOMMER SITTA RAKT SEN:lol:

2rfwmmw.jpg

Såhär blev fästet till kylaren en bild på ena sidan i alla fall:) skall slipas till och lackas ihop med chassit sen.
5lbax5.jpg

Nästa projekt blir följande tillverka en jäkla massa nya delar till den enorma vingen.
Skall göras i 5mm alu, ska eventuellt beställa dessa delar vatten/laser skurna,
Har en uppsättning nya vingblad, alt om jag spacklar och fräschar till det som sitter på.
Som ni ser så är vingen som sitter på inte så fräsch, skall malla av alla delar och fixa nya i alu helt enkelt.
e6xh94.jpg

Det nya start nummret blir 666 the number of the BEAST!:mad:

Liten uppdate...

Var i garaget några timmar ikväll, har börjat på den nya vingen.
Eller rättare sagt renoveringen av den som satt:)

Blir helt nya sidor i 3mm alu, samt även nummerplåtarna längst ut.

KOmmer bli riktigt snyggt och stabilt.
en bra början i alla fall.:D
33ylw6u.jpg

Tack:)

det hade varit riktigt fränt men jag tänkte på om man skulle bygga en egen design på karossen alltså bygga ihop front och sidor så man får ett lite mer helt intryck så det inte blir så mycket kart utan mer formel ett:)

Jag har i alla fall hittat en stol nu i CARBON!:) Väger hmm ja inte mycket.
bild

2hdazyh.jpg

trillade in lite annat kul.
2qiv29y.jpg

håller på o fundera ut en placering på tanken.
1d98k.jpg

som ni ser så kommer vingen bli så mycket grymmare med alu sidor! tänk på när vingbladet är lackat i yamahas blåa mmmummma!.:D

Last edited:
En liten uppdate till:)

Jag fick igår hjälp att få på däcken på fälgarna så man kan ställa ner den för o mäta markfrigång etc..
ska imorgon Söndag för första gången ställa den på hjulen så man verkligen får se hur det blir

här ser ni ju också infästningen för ljuddämparna, den är inte helsvetsat ännu och skall slipas till i samband med lacken av chassit.

2rcaic8.jpg

Den blir så jäkla BREEEEEEED!
28kppoz.jpg

Close up på svetsningen av kylaren

s2s7b7.jpg

Nu lämnar vi allt skitsnack:)

här kommer en uppdate efter dagens arbete:)

Jag har idag plockat ner karten på backen och svarvat ocg byggt ett spakställ som jag tycker vart riktigt bra!:)

Hoppas ni gillar det, för de gör jag:D

den står på backen!:)
2cfqjis.jpg

En bra början på en spak.
2f0c2tg.jpg

Svarven in action, tog ca 3 timmar att göra endast grunden på spaken, då det var mycket material som skulle bort

vq5fg4.jpg

2v3mv4m.jpg

Hålborrad för att få bort vikt, och ja den vart betydligt lättare, hela spakstället väger typ 1 kg,'
34ossjd.jpg

1zxnqls.jpg

Svetsade en liten box till spaken samt en bussning, svarvade spå för låsringar intill spaken, skall poleras sen.
rmikap.jpg

Provmonterad
25rpod0.jpg

DET GÅR FRAMÅT!:cool:

Tack för alla trevliga comments!:)

nu kommer en uppdate!

Har varit i garaget hela dagen indag och fått en heldel uträttat,
fick paket från min gamla sponsor street performance
www.streetperformance-butik.se
Patrik där är riktigt bra att ha o göra med.

Jag funderar kring det här med expansionen vars jag skall placera den? utrymme finns det gott om! (NOT)

Jag fick i alla fall ett efterlängtat expansions kärl! :) här kan man snacka snygga svetsar
25pmw0j.jpg

Svetsarna tål att granskas
9qjmeg.jpg

Den fick smaka lite solljus idag i alla fall:) (är nästan mörkt dygnet runt i norr nu) :D
w1chdy.jpg

Jag håller på att komponera ihop en tankhållare också:) blir riktigt bra när det är färdigt tror jag.
29ntkep.jpg

LÅsning för att hålla tanken på plats
30ie1dy.jpg

Vars fasen ska jag placera den? jag kan inte sätta den under styrstången den platsar inte där,
jag vill ha så mkt vikt åt höger som möjligt hmm får se hur de blir.
2iosjs.jpg

EARLS ÅT FOLKET!:P
wk0jut.jpg

Jag funderar starkt på att komponera ihop ett eget pedalställ också, gillar inte det som sitter.

Bonus bild! obs motorn skall tvättas och blästras,
den är inte rengjord sen den plockades från hojjen .

98rmlv.jpg

Har idag bestämt placering på tanken,

ros eller ris jadu,

34o7ls1.jpg

Obs den står bara löst därpå.

1214ynp.jpg

Popnuts är ett gudomligt påhitt speciellt då man inte kommer åt med mutter på baksidan,
tur att det finns grejer på jobbet,
för er som inte vet vad det är så borrar du först ett hål sen sätter du i som en stor nit med gängor inuti, vad du nu vill ha m5,m6,m8 osv sen pressar maskinen fast niten i hålet i plåten WIPS SÅ HAR DU EN GÄNGA!:D
e88qjd.jpg

Bilder för dom som vill Photoshoppa lite

20gcydc.jpg

10qyxpk.jpg

2h3r6du.jpg

a337mx.jpg

Idag så har jag börjat på karossen på allvar.

Nu kommer det säkert hagla in kommentarer om hur jag gör när jag plastar osv men grejen är den att jag aldrig gjort det förut!
Svetsa o allt som har med stål o göra de kan jag men jadu vi får se hur de blir:)
Jag har försökt kolla på forum m.m hur dom gör.

Har en polare som är duktig och skall hjälpa mig med den slutgiltiga produkten sen, jag gör bara jobbet med att forma karossen sen gjuter han av den:)

Jag började med att köpa mig en limpistol och göra ett nät med den rätta formen på ett ungefär.
observera att detta är bara grunden sen skall det på en massa byggskum,

Jag har använt 3 mm koppartråd och efter att jag maskat ihop det med limpistolen så vart det oerhört stabilt! jag trodde inte det skulle bli det först men de vart riktigt bra.

2hydvyc.jpg

2z65ddu.jpg

14a96vl.jpg

Stal ett lakan (Tjejen kommer dräpa mig)
erd8y0.jpg

2mpddgm.jpg

Har lagt på första lagret för att få en hård yta på det uppspända lakanet,

Nu vill jag få massor med bra kommentarer om vad jag gör rätt och vad jag gör fel?
Det är jätte bra.

2ugmj40.jpg

Uppdate!

det går riktigt bra med kaross arbetet!;) jag är lite stolt över mig själv hehe

Såhär ser det ut nu,

har idag gjort klart formen på båda sidorna och lagt på och spänt upp tyget samt penslat på 2 varv,
nästa steg blir att lägga på 2 lager med matta på det sen blire byggskum,

och en annan sak, jag var o köpte 10mm rundpinne, så jäkla mkt bättre än svetstråden jag använde till fronten, kommer bli enklare att få lös sen också.

fu9vu9.jpg

2j4cayf.jpg

2ebs9aa.jpg

o7tugk.jpg

1zdocx4.jpg

35buww5.jpg

Det var ganska precis vad jag hann med idag:)

Jag ska klura lite på formningen med skummet oså, känns som att det kan vara smart.
Är det någon som har ideer på hur det kan se ut eller liknande så skriv gärna, det är alltid bra.

Uppdate, idag trillade stolarna in ifrån Libell

Dert vart glasfiber stol, det vart inte ekonomiskt försvarbart att köpa i kolfiber, det skiljde 5000:-
Ruskigt bra kvalite på stolen,

har provmonterat den och det ser lovande ut!

23vb4zp.jpg

dms2zc.jpg

Dom här stolarna från Tilett racing är vanligtvis byggda för Superkart 250cc.

Tjo!
här ser ni vad som händer i mitt garage,

Jag är på gång att starta eget så det är lite annat just nu också, därför det inte går lika fort som det brukar.

Looks like a prehistorical bird has taking a CRAP on the kart....

2utr9yh.jpg

Observera att detta är enbart gjort med en vanlig såg som jag böjt och format efter karossen samt en mindre såg, allting skall finslipas ordentligt innan glasfibern åker på
Jag gjorde detta på 20 minuter typ.

15etliw.jpg

2qd7h5l.jpg

2rfbqsm.jpg

Jag Skummade ihop en snabb form också till vad som kommer att bli instrumenthuset till R6.ans instrumentering, tanken att det ska se lite Concept ut:)

Skall skära till det i helgen, då jag skummar så tjockt så tar det typ 1.5 dygn innan det är hårt.
16a8qde.jpg

Ja vad tror ni? jag har ju som sagt aldrig gjort detta tidigare, är rätt nöjd faktiskt.
Jaha då bjuder jag på en liten uppdate då=)

Jag har haft så fullt upp på sistone att jag inte hunnit med karten nästan nånting tyvärr.
Jag är ifas med att starta eget så jag har rätt fullt upp med lite annat nu också.
jag kommer vara inriktad på att bygga mycket custom details, bla halvburar,helburar, spakställ etc.

Kaross formen måste göras klart innan jag kan göra så himla mkt mer då det är så ont om plats.
Jag provmonterade stolen idag och provade parkera rumpan i den och en sak är säker.

JÄKLIGT TUR ATT JAG BESTÄLLT SÅ JAG KAN BYGGA EN RATT MED SNAP OFF NAV!:)
annars kommer jag aldrig i den.

Jag antar att det är lite delade meningar vad gäller kaross form etc, grejen är den att då karossen är gjuten så kommer scoop luftintag m.m göras. då jag vill ha allt löstagbart, kommer se grymt ut då det kommer bli bultat med små eloxerade insexbultar, lovar att det kommer bli asgrymt!

Högupplösta bilder
2m6ubdh.jpg

i1myjq.jpg

14lilv8.jpg

Titaaaaan:)
2h7e6aw.jpg

Nya bilder

2ns0v7s.jpg

2hg6b5u.jpg

2zqqvcl.jpg

2a6owoo.jpg

Observera att Diffuserna som sitter ovan karossen på bilderna endast är ett test på hur det skulle kunna se ut.

Pedalstället som skall användas, inte direkt state of art , sitter normalt på typ Westfield byggen ,
det passar perfekt med måtten på det, så därför väljer jag det, samt även givetvis priset.
är komplett med allt.
v4ypz7.jpg

Ni som kan photoshoppa och har ideer får jätte gärna göra nått ungefärligt. är så mkt enklare nu när jag har en kaross sittandes på den.
då kan man utgå efter det.

Tjo! nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdate mest pga att det varit så mkt på jobbet har ej haft tid:(
men nu börjar det lugna sig och jag kan börja med karten igen!

Har kommit en bra bit på karossen,
det som är kvar nu är att spackla upp ett helt varv, slipa ner så man får en riktigt fin yta, då är det så mkt lättare när jag skall på med väv och polyestern och betydligt mindre slipa sen,

Pedalstället kommer på en vecka ca då hoppas jag att jag kan plocka karossen från chassit, är så lite plats nu o hålla på så det blir mycket enklare när karossen är borta. har några veckor på mig att förbereda allt sen inför då jag får tillbaka karossen från killen som gjuter.

Karossen gör sig dålig på bilderna då den ser "svullen" ut, ser inte alls ut så i verkligheten,

Såhär ser det ut för tillfället ialla fall.
a0fa10.jpg

szbct2.jpg

Tjoho... nu var de ett tag sen jag uppdaterade igen:)

Jag har varit i garaget ikväll o donat på och det går framåt.

Jag håller på med pluggen fortfarande........succccckkkk

ja 10kg spackel senare så börjar deet närma sig för att lägga på glasfibret, jag kommer göra ytan under helt perfekt så jag inte behöver spackla nå onödigt efter att dom 2 sista lagrerna med glasfiber sitter på plats,

Köpte mig även en ny ossilerande slipmaskin idag:) perfekt!:)
jag använder mig av ett riktigt grovt sandpapper nu för att snabbt kunna bearbeta spacklet,

Jag tycker formen ser rätt rejsig ut:) vad tror ni?

2lvha84.jpg

Jag plockade bort diffuserna eller vad man ska kalla det för, strular till det vid gjutning samt allmänt jobbigt, tänkte tillverka i alu sen o prova ut lite olika, tycker det är dumt o göra ett fast ontage i karossen ifall det blir obalanserat o drar åt nått håll eller liknande, de är ju inte direkt så jag har nån vindtunnel på bakgården.
98au1j.jpg

här är dom på plats men dom kommer inte sitta framöver, möjligen eftermonterade,
29ash74.jpg

Borta:)
290vj86.jpg

Jag längtar tills jag får skicka ner karossen till Paul:) så allt börjar röra på sig, har en hel del o göra klart sen.

I helgen har de hänt grejjer!=)

idag har Magnus varit till garaget han som skall gjuta karossen, och kollat på jobbet som han skall göra o de ser ljust ut! han ska även hjälpa mig med att fräsa ur drevämnet samt kilspåren i bakaxeln,

1scapy.jpg

Motorfästen,
har plockat isär hela karten idag
2jbqlmo.jpg

Stolsfäste, svets
2wg69ol.jpg

Stol på plats i sina fästen, riktigt bra placering
295s28m.jpg

Färdig med spakstället
a5e3v9.jpg

Enkelt och bra!
2rms37q.jpg

Stolsfästen
30agt2h.jpg

Chassit undertill, jag har helsvetsat allting.
9sxwl4.jpg

Har lagt några meter svets på det här. Rätt kul detta är det mest avancerade projektet jag byggt hittils men trots de det minsta;)
rc0ojq.jpg

Godis hörnan!:)
2ltftj6.jpg

Det som händer härnäst är at göra klart allt småpill på chassit, och sen skicka det på pulverlack i Umeå!:)
Karossen skall till Paul efter att jag får tillbaka den:)

Uppdate!

Ja vad händer jo igår så var jag och lämnade karossen (pluggen) hos en kille som kommer hjälpa mig med gjutningen av den slutgiltiga produkten om vi säger så, han behövde ca 3 veckor på sig då han pluggar och det är helt förståeligt, så under tiden så gör vi klart så mkt som möjligt,

gårdagens jobb innefattade att bygga en specialplåt framtill för pedalstället, samt fästa det,
vart inte 100% färdigt igår skall förstärkas lite överallt, men på nedanstående bild så ser ni hur det blev,
har borrat ur plåten lite för viktens skull.

2rd7vox.jpg

34spl49.jpg

Sen har jag fått hjälp av samma kille med drevnavet och fått dit drevet med precision;) samt även hålindelningen så allt är balanserat, 19kugg bak, det minsta som gick och få på.

jg1fk3.jpg

21vfjm.jpg

f2sahl.jpg

Idag så skall jag göra klart det främre kringpedalstället, har använt 1.5mm plåt så det krävs vissa förstärkningar på nått ställe men de löser man utan några större problem,

LÄNGTAR SOM FASEN TILLS JAG FÅR BÖRJA MONTERA IHOP ALLT INFÖR DET SLUTGILTIGA!

Tjoho alla glada!
var ett tag sedan jag uppdaterad,
anledningen är till att det inte hänt så mkt då jag väntar på karossen för att kunna göra det sista. Infästningen till den innan jag skickar chassit på pulverlack.

En annan liten olycka som hände var att bakaxeln vart sönderkörd i fräsen då kilspår skulle göras, några extra. sånt som händer lite synd dock:/
men en ny är beställd så snart är det löst också.

Update distanser till vingen är nu svarvade och den är höjd ca 150mm vilket kommer göra avsevärd skillnad då övre vingbladet nu är över motorn,

lite bilder.

här ser ni distanserna som jag tillverkat, tog 4 timmar att göra då automatiken på svarven la av så jag var tvungen o handveva dom:D dyngigt värre, men de vart riktigt bra!
2i03x4k.jpg

här ser man att vingne är betydligt högre,
distanserna är svetsade i standard infästningarna så det blir som vanligt fast högre, har gjort hål för saxsprintar eller vad det nu kallas för
2nknvoj.jpg

sådär ja!
zw0qa9.jpg

här är en annan rolig grej jag gjort, har tillverkat en ny lagring till rattstången, den gamla var i plast känndes inte så "safe" så jag gjorde en kopia fast i aluminium, har satt en fettnippel också så man enkelt kan smörja, som det är nu så sitter det inte nått lager där så vi får se hur de funkar, är ju ingen belastning alls där egentligen så de bör inte ha någon betydelse.

w2ku1z.jpg

Jag har ett annat roligt projekt på gång, jag fick en videokamera i julklapp med en stor hårdisk kan filma över ett dygn åt gången, så varje grej jag gör i garaget blir dokumenterad, så frånoch med förra veckan så har jag filmat allting, kommer sedan klippas ihop och bli en rulle! en snabbspolad sådan, för att se exat vad som händer från dag till dag, och förhoppningsvis så står den snart färdig;)
blir roligt att se det på film sen,

Over and out / Iron man....

Tjoho!

Har äntligen fått tag i en uppsättning Superkart fälgar 6" istället för 5" och med låsningar!:)

169f0cz.jpg

Skönt att dom var i bra skick också, kanske pulverlackar dom svarta får se.

Ja vad säger man? jag fick precis en väldans massa motivation då den här bilden kom på mailen,
dom håller nu på och förbereda för gjutning, och dom har lackat karossen för att kolla ojämnheter,
det kommer blir ruskigt bra, eller vad tror ni?

zuqk9c.jpg

Observera att jag kopierat detta från en annan projekttråd på garaget.org så endel grejer som står kanske kan verka lite underliga,

Last edited:
Imponerande! Kul att bara kolla på alla bilderna. Vansinniga projekt ska uppmuntras :yoparty

Oerhört koolt bygge! Svetsningen är så vacker att jag får tårar i ögonen.
FORTSÄTT BYGGA NU!

TheHenrik

Läckert!

Har själv funderingar på ett liknande bygge men kanske inte lika extremt och med en V twin på 1000 CC tex Aprilia som har separatsmörjning.
Oj det står visst en sån i garaget, oj en kart finns till salu med massa bromsar och grejs för 1500:- :tungan

Ska absolut inte döma ut bygget du få däremot beröm i mängder av mig.

MEN... :D

Problem som KAN dyka upp.
Oljan i motorn kommer inte stanna kvar under pickupen när du svänger.
Så risken att den suger luft blir rätt stor.
För på en MC så lutas ju motorn när man svänger och oljan ligger kvar i botten av centrifugalkraften.
Här kommer motorn stå rakt upp och oljan ligga längst sidan i motorn.
Såg inte om du tänkt på det problemet men det brukar vara rätt kinkit att få till.
Lite trist om motorn skär när du gör en lång skön kurvtagning...

Lösa filter på dom förgasarna är inte så optimalt.
Du kommer förlora rätt mycket effekt då dom vill ha lite motstånd i en luftburk för att funka optimalt.
Kör hellre med originalburken längst uppe på motorn.

Avgaspipornas längder ser inte optimala ut för att främja venturi effekten.
DVS när avgaspulsen mjölkar ut nästa cylinder för att få lite sug när avgaserna ska ut.
och kollektorerna ger nog lite virvelbildningar så det kan bli mer "köbildning" för avgasena än fritt flöde.

Sen så är jag allergisk mot stålfästen och sånt.
Jag gillar alu och titan om möjligt...
Men det ser grymt läckert ut.
Ställer mig först i kön för att få prova! :banana

Sen om du är i Uppsala trakten är du inbjuden att testa den i mon bromsbänk alldeles gratis.
Kan behöva bestyckas om för att gå som en riktig raket! :)

Värstingkarten! Snacka om händig, skulle lätt betala för en åktur :yoparty :tummenupp

Tack så mycket!
kul att alla gillar det!

En sak som jag har funderat på är torrsum smörjning men vi får se hur det funkar.

Det är bra med tips, jag har dock ordnat med ett rejät oljekylningssystem,så det kommer ju rymmas betydligt mer olja än standard men det kanske inte har någon betydelse då pumpen suger luft.

KOmmer mer bilder framöver,

Ni i Boden har för mycket fritid. Det är en sak som är säker.
Ett jävligt TUUUUNGT BYGGE är en sak som är säker ;)

jäävligt vackert hantverk :)
mycket underhållande har läst igenom hela tråden, så nu har ja dock blitt en timme försenad till mitt garage, men de va de värt!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT